Marek Dobrowolski: Mamy obowiązek kontrolować zakres kompetencji UE

Potwierdzenie ustrojowego znaczenia Konstytucji RP nie jest nowością. Trybunał Konstytucyjny w ostatnim wyroku rozwinął jedynie ustalenia dokonane we wcześniejszych orzeczeniach.

Aktualizacja: 12.10.2021 10:35 Publikacja: 12.10.2021 07:40

Marek Dobrowolski: Mamy obowiązek kontrolować zakres kompetencji UE

Foto: PAP/Piotr Nowak

Wydany przez Trybunał Konstytucyjny 7 października 2021 r. wyrok (K 3/21) wzbudził wiele emocji, kontrowersji i komentarzy. Kluczową kwestią jest pytanie, czy mógł kontrolować traktat integracyjny w brzmieniu ustalanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE. Zanim poznamy szczegółowe motywy TK (uzasadnienie nie zostało jeszcze opublikowane), warto przypomnieć podstawowe ustalenia wcześniejszych integracyjnych wypowiedzi TK, tj. w wyroku dotyczącym traktatu akcesyjnego (z 11 maja 2005 r., K 18/04) oraz traktatu lizbońskiego (z 24 listopada 2010 r., K 32/09). Wspomniane rozstrzygnięcia TK stanowią fundament zarówno dla relacji między Konstytucją RP a prawem UE, jak i ustalania treści normatywnej konstytucji odnoszącej się do integracji europejskiej.

Czytaj więcej

Trybunał Konstytucyjny ogranicza TSUE

Pierwszeństwo

TK w obu wyrokach nie miał wątpliwości, że umowy integracyjne, o których mowa w art. 90 Konstytucji RP, podlegają kontroli konstytucyjności (K 18/04, pkt 1.2.). Są one „jedną z kategorii umów międzynarodowych podlegających ratyfikacji" (K 18/04, pkt 1.2; 3.2). Z perspektywy niniejszych rozważań istotne znaczenia mają także inne ustalenia TK.

Po pierwsze, TK wskazał, że konstytucja ustanawia zakaz przekazania „ogółu kompetencji danego organu", „całości spraw w danej dziedzinie", jak i „kompetencji co do istoty spraw określających gestię danego organu władzy państwowej". Przy czym dla jego dochowania nie wystarczy zachowanie uprawnień danego organu „w kilku sprawach, choćby dla pozoru", a „działania, w wyniku których przeniesienie kompetencji podważałoby sens istnienia bądź funkcjonowania któregokolwiek z organów Rzeczypospolitej", pozostaje „w wyraźnej kolizji z art. 8 ust. 1 Konstytucji" (K 18/04, pkt 4.1; K 32/09, pkt 2.1, 2.5).

Po drugie, w myśl konstytucji możliwe jest przekazanie kompetencji w niektórych sprawach, co „wyklucza przekazanie kompetencji do kreowania kompetencji" (K 32/09, pkt 2.6).

Po trzecie, zarówno „modyfikacje zakresu kompetencji przekazanych, jak i jego rozszerzenie" są możliwe „tylko w drodze zawarcia umowy międzynarodowej", jednak umowy te nie mogą mieć ani charakteru blankietowego, ani upoważniać organów UE „do stanowienia aktów prawnych lub podejmowania decyzji, które byłyby sprzeczne z Konstytucją" (K 18/04, pkt. 4.5; K 32/09, pkt. 2.2, 2.5, 2.6)

Po czwarte, wykładnia przychylna prawu europejskiemu w żadnej sytuacji nie może prowadzić „do rezultatów sprzecznych z wyraźnym brzmieniem norm konstytucyjnych" (K 32/09, pkt 2.2).

Zagwarantowane w Konstytucji RP pierwszeństwo stosowania umów integracyjnych przed postanowieniami ustaw „nie prowadzi wprost (i to w żadnym zakresie) do uznania analogicznego pierwszeństwa tychże umów przed postanowieniami Konstytucji". Konstytucja – ze względu na nadrzędną moc prawną – „korzysta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z pierwszeństwa obowiązywania i stosowania" (K 18/04, pkt 4.2; K 32/09, pkt 2.5, 2.6).

Czytaj więcej

Sędziowie TK w stanie spoczynku o czwartkowym wyroku: władza mówi nieprawdę

Panowie traktatów

Z przywołanych tez wynika, że TK – zarówno w momencie akcesji Polski do UE, jak i ratyfikacji traktatu lizbońskiego – dostrzegał potrzebę kontroli zakresu przekazanych UE kompetencji oraz stał na stanowisku pierwszeństwa obowiązywania i stosowania Konstytucji RP (co niedwuznacznie nawiązuje do sposobu odczytywania zasady nadrzędności konstytucji w kontekście zasady pierwszeństwa stosowania prawa UE). Potwierdzenie ustrojowego znaczenia Konstytucji RP w wyroku K 3/21 nie jest więc nowością. TK właściwie rozwinął w nim tylko ustalenia dokonywane we wcześniejszych orzeczeniach. Podobnie przeprowadzenie kontroli sposobu korzystania przez Unię z otrzymanych od państwa polskiego kompetencji jest mocno osadzone w dotychczasowym orzecznictwie TK i opiera się na niekwestionowanej tezie, że państwa członkowskie są „panami traktatów" (a tym samym i UE). Nie może więc dziwić, że rozpoczęcie egzekwowania przez mocodawców UE (szczególnie tzw. nowe państwa członkowskie) ich podstawowych praw budzi opór i niezadowolenie, szczególnie gdy dotychczas próby takie nie były podejmowane.

Zarówno w momencie akcesji Polski do UE, jak i ratyfikacji traktatu lizbońskiego – dostrzegał potrzebę kontroli zakresu przekazanych UE kompetencji oraz stał na stanowisku pierwszeństwa obowiązywania i stosowania Konstytucji RP

Ze względu na zakres wyroku TK z 7 października 2021 r. istotne znaczenie ma jednak zagadnienie relacji zachodzącej między postanowieniami konstytucji a orzeczeniami TSUE. W tym względzie wcześniejsze ustalenia TK nie są jednoznaczne. Z jednej strony TK podkreśla, że wykładnia prawa unijnego (wtedy wspólnotowego) dokonywana przez ten organ „winna mieścić się w zakresie funkcji i kompetencji przekazanych przez państwa członkowskie", a państwa te zachowują prawo do oceny, czy organy unijne „działają w ramach kompetencji przekazanych". Państwa członkowskie mogą wprawdzie „zgodnie akceptować – w sposób wyraźny lub dorozumiany – wykładnię wykraczającą poza ścisłe ramy wyznaczone postanowieniami traktatów", ale „w takich sytuacjach do tychże państw i ich organów należy zajęcie własnego stanowiska" (K 18/04, pkt 10.2; 10.3).

Z drugiej strony TK wskazał, że „nie może odnieść się orzeczniczo do wypowiedzi ETS" (obecnie TSUE), gdyż „ocena orzecznicza jakiegokolwiek organu jurysdykcyjnego Wspólnot Europejskich pozostaje jednoznacznie poza kognicją TK" (K 18/04, pkt 9.1 i 9.3). Trzeba pamiętać jednak, że stwierdzenie to padło w kontekście oceny traktatu akcesyjnego, na mocy którego Polska przyjmowała obowiązek wdrożenia całego dorobku prawnego UE, którego najistotniejszą częścią było orzecznictwo ETS. Takie stanowisko zrodziło też zastrzeżenia w doktrynie prawa, gdyż jak wskazywano, nie daje się ono pogodzić z rolą i kompetencjami ETS (odpowiednio TSUE), który dokonuje ostatecznej i wiążącej wykładni traktatów (art. 19 TUE). Traktaty obowiązują więc w kształcie nadanym przez TSUE. Ocena konstytucyjności traktatów musi dokonywać się w oparciu o ich treść normatywną ustaloną przez TSUE. I tak właśnie uczynił Trybunał Konstytucyjny. Jest to nie tylko dopuszczalne, ale wręcz niezbędne. Sądy państw członkowskich nie mogą bowiem samodzielnie dokonywać wykładni prawa unijnego.

Czytaj więcej

MSZ: Polska przestrzega traktatów, ale one są niżej niż konstytucja

Nie ma wątpliwości

Skoro jednak zdaniem TK konstytucja wymaga prowadzenia kontroli zakresu przekazanych UE kompetencji oraz ma pierwszeństwo obowiązywania i stosowania względem prawa UE, zaś wiążąca wykładnia prawa UE dokonywana przez TSUE może wykraczać poza ścisłe ramy wyznaczone postanowieniami traktatów (w tym ustalać nowe kompetencje lub nawet kreować kompetencję do tworzenia nowych kompetencji), to nie może ulegać wątpliwości, że sąd konstytucyjny państwa członkowskiego jest zobowiązany do kontroli zakresu kompetencji faktycznie wykonywanych przez UE w danym momencie rozwoju integracji. Inaczej mówiąc, jeśli organy państwa członkowskiego są uprawnione do akceptacji lub dezaprobaty (w sposób wyraźny lub dorozumiany) dynamicznej wykładni prawa UE, nie sposób zakładać, że sądy konstytucyjne są z tego obowiązku zwolnione.

Autor jest sędzią SN w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych

Wydany przez Trybunał Konstytucyjny 7 października 2021 r. wyrok (K 3/21) wzbudził wiele emocji, kontrowersji i komentarzy. Kluczową kwestią jest pytanie, czy mógł kontrolować traktat integracyjny w brzmieniu ustalanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE. Zanim poznamy szczegółowe motywy TK (uzasadnienie nie zostało jeszcze opublikowane), warto przypomnieć podstawowe ustalenia wcześniejszych integracyjnych wypowiedzi TK, tj. w wyroku dotyczącym traktatu akcesyjnego (z 11 maja 2005 r., K 18/04) oraz traktatu lizbońskiego (z 24 listopada 2010 r., K 32/09). Wspomniane rozstrzygnięcia TK stanowią fundament zarówno dla relacji między Konstytucją RP a prawem UE, jak i ustalania treści normatywnej konstytucji odnoszącej się do integracji europejskiej.

Pozostało 92% artykułu
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Aktywni w pracy, zapominalscy w sprawach ZUS"
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Podatkowe łady i niełady. Bez katastrofy i bez komfortu"
Opinie Prawne
Marcin J. Menkes: Ryzyka prawne transakcji ze spółkami strategicznymi
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Iwona Gębusia: Polsat i TVN – dostawcy usług medialnych czy strategicznych?