Jedną z form pomocy prawnej udzielanej stronom postępowania sądowego jest ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika. Za udzieloną pomoc prawną otrzymuje on wynagrodzenie odpowiednio według zasad określonych w przepisach szczególnych, w zależności od zakresu wykonanych przez siebie obowiązków w ramach prawa pomocy.
Stawki minimalne, określenie czynności, za jakie one przysługują, oraz zasady ich ustalania regulują przepisy szczególne. W stosunku do adwokatów i radców prawnych są to dwa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167044]rozporządzenia ministra sprawiedliwości z 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności: adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (DzU nr 163, poz. 1348 ze zm.)[/link]; [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167044]radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu (DzU nr 163, poz. 1348 ze zm.)[/link].
[srodtytul]Faktyczna pomoc[/srodtytul]
Kwestia zasądzania kosztów nieopłaconej pomocy prawnej za czynności wykonane przez profesjonalnych pełnomocników ustanowionych z urzędu nie budzi co do zasady wątpliwości. Kontrowersje pojawiają się jednak w razie zasądzania wynagrodzenia z tytułu sporządzenia opinii o braku podstaw do wniesienia skargi kasacyjnej. Problematyczna jest tu kwestia przyznawania takiego wynagrodzenia, gdy opinia została sporządzona i przekazana stronie już po uprawomocnieniu się wyroku, którego dotyczy opinia. Czy w takiej sytuacji pełnomocnik powinien otrzymywać wynagrodzenie? Czy przekazanie opinii o braku podstaw do wniesienia kasacji po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu może być wciąż traktowane jako faktyczne udzielenie pomocy prawnej? W mojej ocenie nie.
Właśnie pojęcie „faktycznego udzielenia” pomocy prawnej ma tutaj zasadnicze znaczenie. Moim zdaniem w przypadku opinii prawnej o braku podstaw do wniesienia środka zaskarżenia, sporządzanej w ramach pomocy prawnej świadczonej z urzędu, o faktycznym udzieleniu tej pomocy nie może świadczyć jedynie fakt sporządzenia opinii prawnej i doręczenia jej mocodawcy. Mocodawca bowiem powinien zostać poinformowany o braku podstaw do wniesienia środka zaskarżenia w takim terminie, który umożliwiłby mu, po uprzednim wypowiedzeniu pełnomocnictwa dotychczasowemu pełnomocnikowi, ewentualne powierzenie sprawy, celem wniesienia środka zaskarżenia, innemu pełnomocnikowi.