Co musi przedsiębiorca
I w polskim, i w unijnym prawie program leniency może polegać na odstąpieniu od kary bądź jej obniżeniu.
Dla uwolnienia od kary przedsiębiorca musi jako pierwszy z uczestników porozumienia poinformować prezesa urzędu o istnieniu niewykrytego dotąd kartelu, przekazując informacje wystarczające do wszczęcia postępowania. Jeśli organ był już w posiadaniu informacji wystarczającej do wszczęcia postępowania albo gdy już było ono wszczęte, przedsiębiorca – dla skorzystania z uwolnienia od kary – musi przekazać organowi dowód umożliwiający wydanie decyzji stwierdzającej porozumienie naruszające konkurencję i nakazujące jego zaniechanie albo stwierdzające jego zaniechanie.
Dla uwolnienia od kary przedsiębiorca musi w pełnym zakresie współpracować z prezesem urzędu w ciągu całego postępowania, przekazywać mu wszystkie posiadane dowody i udzielać wszelkich informacji. Musi również zaprzestać uczestnictwa w porozumieniu. Przedsiębiorca nie może skorzystać z uwolnienia od kary, jeśli był inicjatorem lub nakłaniał innych uczestników do uczestnictwa w porozumieniu.
Przedsiębiorca niespełniający przesłanek uwolnienia od kary może być beneficjariuszem obniżenia kary, jeśli z własnej inicjatywy dostarczy prezesowi urzędu dowód, który w istotny sposób przyczyni się do wydania decyzji stwierdzającej porozumienie i nakazującej jego zaniechanie albo stwierdzającej jego zaniechanie. Przedsiębiorca, który jako pierwszy spełni te warunki, ma gwarancję, że otrzyma karę w wysokości nie większej niż 5 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym rok jej nałożenia; jako drugi – w wysokości nie większej niż 7 proc. takiego przychodu, a w wypadku przedsiębiorców, którzy spełnią warunki obniżenia kary w dalszej kolejności – w wysokości nie większej niż 8 proc.
W prawie unijnym do przesłanek obniżenia kary zaliczono też pełną współpracę przedsiębiorcy z Komisją. W polskiej ustawie, mimo że wymogu takiego nie ujęto expressis verbis w art. 109 ust. 2, w piśmiennictwie powołano się na pkt 28 wytycznych prezesa UOKiK (zob. ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz pod red. C. Banasińskiego i E. Piontka, s. 1011), w którym mowa o tym, że „Wnioskodawca jest zobowiązany współpracować z Prezesem Urzędu od chwili złożenia wniosku leniency". Ze względu jednak na ogólność tego postanowienia, a przede wszystkim z uwagi na fakt, że uregulowanie tej kwestii stanowi materię ustawową, celowe byłoby nadanie tej przesłance charakteru ustawowego.
Potrzeba zbliżenia
W ramach europejskiej sieci konkurencji stworzono katalog zasad, które mogą być wzorem dla uregulowań przyjmowanych w państwach członkowskich Unii: „ECN Model Leniency Programme". Został przyjęty 29 września 2006 r. Dokument ten nie ma charakteru obowiązującego. Jego celem było zwiększenie efektywności programów stosowanych w różnych państwach członkowskich UE oraz potrzeba uproszczenia procedur, co jest istotne z uwagi na istnienie w prawie UE systemu paralelnych kompetencji w sprawach o praktyki ograniczające konkurencję. W UE nadal nie ma systemu jednego okienka (one-stop-shop). Złożenie wniosku w jednym organie lub Komisji nie jest traktowane jako złożenie go w pozostałych organach.