Celem tworzenia tych regulacji jest przede wszystkim standaryzacja funkcjonujących w praktyce praktyk rynkowych przy jednoczesnym uniknięciu narzucanych przez ustawodawcę i z reguły mało elastycznych, bezwzględnie obowiązujących regulacji ustawowych. Niniejszy artykuł jest głosem w dyskusji nad rolą tzw. miękkiego prawa i jego źródłami, a także skutkami społecznymi i prawnymi jego stosowania. Autor wielokrotnie współpracował i współtworzył regulacje miękkiego prawa na obszarze rynku finansowego. Obserwacje zawarte w tym artykule są jednak wynikiem osobistych doświadczeń i analiz – z konieczności wyrywkowych.
Zbiór zasad
Oczywiste jest, że miękkie prawo nie jest prawem stanowionym (czyli prawem w ogóle w rozumieniu konstytucji). Za całkowicie wadliwy należałoby wszakże uznać pogląd, iż miękkie prawo pozostaje poza polskim i unijnym systemem prawnym. Jest wręcz przeciwnie. Miękkie prawo stanowi element systemu prawnego zarówno w rozumieniu prawa europejskiego, jak i prawa polskiego. O miękkim prawie mówi twarde prawo, tj. ustawa z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Ustawa ta definiuje kodeks dobrych praktyk – jako „zbiór zasad postępowania, a w szczególności norm etycznych i zawodowych, przedsiębiorców, którzy zobowiązali się do ich przestrzegania w odniesieniu do jednej lub większej liczby praktyk rynkowych".
Ustawa dotyka też kwestii swoistej roli miękkiego prawa, o której będzie mowa poniżej. Zgodnie z art. 11 ust. 1 powołanej ustawy nieuczciwą praktyką rynkową jest stosowanie kodeksu dobrych praktyk, którego postanowienia są sprzeczne z prawem. Ponadto zgodnie z ust. 2 ww. przepisu nieuczciwej praktyki rynkowej dopuszcza się twórca kodeksu dobrych praktyk, którego postanowienia są sprzeczne z prawem. Nawiasem mówiąc, regulacja ta stanowi pewne potwierdzenie roli i znaczenia kodeksów dobrych praktyk, które są lub przynajmniej mogą być uznawane de facto za przepisy prawa, albowiem funkcjonalnie prawo to w pewnej mierze zastępują.
Powołane regulacje prawa polskiego, bez wątpienia wychodzące poza prosty „wzorzec konstytucyjny", nie wzięły się znikąd. Są one implementacją dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym. Wyraźne odwołanie się ustawodawcy do miękkiego prawa wyklucza uznanie go za element systemowo nierelewantny. Jednak same regulacje ustawowe (w tym unijne) nie pozwalają na zdefiniowanie, czym w istocie jest miękkie prawo. Koncepcji może być kilka. W szczególności zaś (katalog nie jest wyczerpujący) :
- miękkie prawo to kodyfikacja zwyczajów gospodarczych w danej sferze obrotu gospodarczego,