Od blisko dziesięciu lat podejmowana jest w dyskursie publicznym kwestia przejrzystości i jakości procedur nominacyjnych na różne stanowiska w najwyższych organach sądowych i w organach ochrony prawnej. Istotnym impulsem dla tej debaty był program obywatelskiego monitoringu kandydatów na sędziów Trybunału Konstytucyjnego realizowany od 2006 r. przez koalicję organizacji pozarządowych.
Część postulatów zgłaszanych w wyniku tego monitoringu została zrealizowana w projekcie nowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym procedowanej obecnie w parlamencie. Organizacje pozarządowe angażowały się też w monitorowanie wyborów na stanowisko prokuratora generalnego, rzecznika praw obywatelskich czy generalnego inspektora danych osobowych. Spośród innych stanowisk o podobnym charakterze, które są obsadzane poprzez wybory dokonywane w parlamencie albo poprzez instytucje władzy wykonawczej, można wymienić: sędziów Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, rzecznika generalnego, prezesa Najwyższej Izby Kontroli, prezesa Instytutu Pamięci Narodowej.
Biorąc więc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia i rekomendacje zgłaszane przez organizacje pozarządowe i środowiska prawnicze oraz przykłady zagraniczne, warto spojrzeć całościowo na problematykę wyborów na różne stanowiska i pokusić się o sformułowanie ogólnych cech i standardów, którym powinny odpowiadać procedury wyborcze.
Czas na dyskusję
Warto zwrócić uwagę na ożywioną debatę, która toczy się na gruncie europejskim w kwestii jakości procedur nominacyjnych dotyczących sędziów Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. INPRIS we współpracy z organizacjami, które angażowały się w procesy monitorowania, postanowił podjąć taką próbę. Obecnie jest bardzo dobry czas na taką dyskusję. W przyszłym roku upływa kadencja aż pięciu sędziów Trybunału Konstytucyjnego, kończy się też kadencja rzecznika praw obywatelskich, zaś w 2016 roku upływa kadencja prokuratora generalnego.
Charakter i cele takich standardów i dobrych praktyk opisać można w dwojaki sposób. Z jednej strony służyć mogą prawodawcy oraz instytucjom odpowiedzialnym za poszczególne wybory jako swoisty wzorzec do wykorzystania w sferze regulowania i praktycznego przeprowadzania poszczególnych procedur nominacyjnych.