W „Rzeczpospolitej” z 29 maja 2008 r. ukazał się artykuł Katarzyny Ostrowskiej „OFE na celowniku posłów”. Przedstawia on poselskie propozycje zmian w ustawie o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Grupa posłów Lewicy zaproponowała obniżenie opłaty od składki z 7 do 3,5 proc. Posłowie Prawa i Sprawiedliwości złożyli do laski marszałkowskiej projekt ustawy nowelizującej ustawę o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, który m.in. zakłada zakaz konsolidacji OFE. Przewiduje też obniżenie o 1/3 opłaty za zarządzanie oraz, podobnie jak projekt Lewicy, administracyjne ograniczenie poziomu opłat od składki.
Z artykułu Katarzyny Ostrowskiej wynika także, że te propozycje nie wyczerpują zakresu potencjalnych zmian: posłowie Lewicy rozważają pomysł zmian w akwizycji i reklamie, argumentując, że są „to ogromne wydatki pokrywane z pieniędzy osób ubezpieczonych”. Jak wynika z tekstu w „Rzeczpospolitej” również Bogusław Grabowski ze Skarbiec Asset Management Holding promuje pomysł, „by dystrybucja do OFE była wyłącznie internetowa”. Katarzyna Ostrowska przedstawia też pogląd Grzegorza Chłopka z ING PTE, by umożliwić akwizytorom OFE sprzedawanie różnych usług oferowanych przez grupę kapitałową.
Proces konsolidacji funduszy emerytalnych ogranicza konkurencję na rynku oraz może stanowić istotne zagrożenie dla efektywności rynku kapitałowego w Polsce
Rynek OFE jest wysoko skoncentrowany, co pogłębia jeszcze proces konsolidacji. O ile w pierwszych latach funkcjonowania rynku, w czasie gdy działał Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi, dotyczył on wyłącznie małych podmiotów, o tyle zarówno KNUiFE bezpośrednio po powstaniu w 2002 r., jak i ostatnio – 9 maja 2008 r. – KNF zezwoliły na połączenia między średnimi podmiotami (w obu przypadkach dotyczyło to konsolidacji z udziałem PTE Skarbiec-Emerytura).
Tymczasem proces konsolidacji OFE (zwłaszcza jeżeli nie ogranicza się wyłącznie do małych podmiotów) zmniejsza konkurencję na rynku OFE, ułatwia utrwalenie mechanizmów oligopolistycznych oraz może stanowić istotne zagrożenie dla efektywności rynku kapitałowego w Polsce przez koncentrację decyzji inwestycyjnych. Proces ten, wzmacniając wysoki poziom koncentracji rynku OFE, która prowadzi do zaniechania konkurencji wynikami inwestycyjnymi oraz cenowej, skutkuje próbami zastąpienia mechanizmów rynkowych regulacjami administracyjnymi (jak np. wprowadzone w 2003 r. limity prowizji od składki), ale skuteczność tych działań jest ograniczona. Zarządzający OFE wykorzystują je bowiem do zaprzestania jakiejkolwiek konkurencji cenowej. Tak się stało po wprowadzeniu w 2003 r. limitów wysokości prowizji od składki – wszystkie OFE (oprócz OFE Allianz) ustaliły opłaty na maksymalnym dopuszczalnym poziomie.