Siła konsekwencji

Prezes turystycznej grupy Triada. W branży działa od czasu studiów. Kierowana przez niego firma znalazła się w pierwszej setce najcenniejszych polskich marek

Publikacja: 26.02.2009 07:13

Piotr Zawistowski odwiedził już wszystkie kontynenty poza Antarktydą, ale podkreśla, że więcej podró

Piotr Zawistowski odwiedził już wszystkie kontynenty poza Antarktydą, ale podkreśla, że więcej podróżują jego pracownicy

Foto: PARKIET, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Triada ogłosiła wczoraj wyniki za ubiegły rok. Przychody sięgnęły 540 mln zł. Także zysk netto okazał się rekordowy i przekroczył 10 mln zł, wobec 5,31 mln zł w roku 2007 i 2,36 w 2006 r. Na ten rok grupa zapowiada jednak zmniejszenie tempa wzrostu przychodów. Najprawdopodobniej nie przekroczy ono 10 proc., wobec 70 proc. w 2008 r.

Piotr Zawistowski ma jednak nadzieję, że mimo kryzysu Triada pozostanie największym touroperatorem na polskim rynku. Nazwa firmy odzwierciedla fakt, że założyły ją trzy osoby – obok obecnego prezesa byli to Marek Markiewicz i Maciej Truskolaski.

W 1991 r. ci trzej studenci warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej rozkręcali swój pierwszy biznes na kserowaniu uczelnianych skryptów. Szedł znakomicie. Do kserokopiarki, wtedy urządzenia rzadkiego, ustawiały się tasiemcowe kolejki. Codziennie mijał je szef Katedry Turystyki Roman Łazarek, który w końcu zachęcił przedsiębiorczych studentów do bardziej perspektywicznego przedsięwzięcia – organizacji wycieczek zagranicznych.

W kilka tygodni zdobyli pierwszych 200 klientów. Sami pasjonowali się nartami, więc wysłali ich na stoki Słowacji. W połowie lat 90. Zawistowski ze wspólnikami zdobył nawet pozycję lidera w organizacji zimowych wyjazdów narciarskich.

Z czasem zaczął jednak stawiać przede wszystkim na wyjazdy letnie – najpierw krótkie zwiedzanie Paryża czy Londynu, potem dłuższe autokarowe wyjazdy do takich krajów jak Włochy czy Grecja. Pod koniec lat 90. firma organizuje pierwsze czartery. I to na nich opiera dziś działalność.

Zawistowskiemu udało się rozwinąć firmę w sposób zrównoważony, bez okresów zakończonych stratami. Dwa lata temu prześcignął w przychodach jednego z potentatów rynku Neckermanna. Zwiększył także liczbę punktów sprzedaży. Pierwsze trzy lata działalności Triada pracowała, opierając się na jednym biurze w Warszawie i dystrybucji przez agentów. Od połowy lat 90. zaczęła organizować biura w innych miastach: najpierw w Gdyni, potem w Łodzi, Katowicach i kolejnych. W końcu ubiegłego roku Triada miała już ok. 80 własnych punktów i prawie tysiąc agentów zajmujących się sprzedażą wycieczek.

Co się nie udało? Zawistowski nie ukrywa, że wraz ze wspólnikami mocno liczył na wprowadzenie Triady na giełdę na przełomie 2007 i 2008 r. Decyzję wstrzymano, bo na parkiecie zaczęły dominować spadki. Teraz przyjdzie na nią poczekać do końca kryzysu.

Zawistowski chce dalej rozwijać firmę. Twierdzi, że na ulubione narty nie ma już czasu, bo praca pochłania go całkowicie.

W 2008 r. Triada jako jedyna firma z branży turystycznej trafiła do pierwszej setki najcenniejszych polskich marek „Rz”.

Triada ogłosiła wczoraj wyniki za ubiegły rok. Przychody sięgnęły 540 mln zł. Także zysk netto okazał się rekordowy i przekroczył 10 mln zł, wobec 5,31 mln zł w roku 2007 i 2,36 w 2006 r. Na ten rok grupa zapowiada jednak zmniejszenie tempa wzrostu przychodów. Najprawdopodobniej nie przekroczy ono 10 proc., wobec 70 proc. w 2008 r.

Piotr Zawistowski ma jednak nadzieję, że mimo kryzysu Triada pozostanie największym touroperatorem na polskim rynku. Nazwa firmy odzwierciedla fakt, że założyły ją trzy osoby – obok obecnego prezesa byli to Marek Markiewicz i Maciej Truskolaski.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację