Reklama

Kryzys wymusił reformę

Agnieszka Chłoń-Domińczak, ekonomistka SGH, współautorka projektu

Publikacja: 23.10.2010 02:10

Kryzys wymusił reformę

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

[b]Rz: Co jest najważniejszą zmianą w projekcie?[/b]

[b]Agnieszka Chłoń-Domińczak:[/b] To spójny pakiet, a nie jedna zmiana. Dopiero wszystkie zmiany razem przyjęte dadzą pozytywne efekty dla ubezpieczonych, stworzą bardziej efektywny system. Wprowadzamy dwa subfundusze z różnym ryzykiem inwestowania. Proponujemy powolne przenoszenie pieniędzy z jednego do drugiego. Zmieniamy punkt odniesienia dla wyników na zewnętrzny, związany z rynkiem kapitałowym. Zmieniamy też strukturę i wielkość opłat, by były związane z wynikami OFE, tak by mobilizować je do efektywnego inwestowania dla ubezpieczonych.

[b]Dlaczego nie zaproponowano tych zmian od razu w 1999 r., gdy reformowano system emerytalny?[/b]

Potrzebowaliśmy tych dziesięciu lat. Wtedy giełda nie była tak rozwinięta jak teraz. To, że na przeniesienie pieniędzy z funduszu agresywnego do bezpiecznego proponujemy dziesięć lat, wynika z doświadczenia kryzysowego. Taki proces musi być rozłożony na lata.

[b]Praktycznie proponujecie też zakaz reklamy.[/b]

Reklama
Reklama

Niezupełnie. W założeniach zapisane są ograniczenia dla reklamy. Istnieje obawa, że po wprowadzeniu całkowitego zakazu akwizycji jej elementy będą pojawiały się w reklamach. Dlatego zapisy dotyczące tego, co może się ukazywać w reklamach, a co nie, są tak szczegółowe. By nie przemycać zakazanej akwizycji.

Opinie Ekonomiczne
Diabelski dylemat: większe zadłużenie, czy wyższe podatki. Populizm w Polsce ma się dobrze
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Sztuczna inteligencja jest jak śrubokręt
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: PiS wiele nie ugra na „aferze KPO”. Nie nadaje się na ośmiorniczki
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Polska bezbronna przed dronami. To kolejne ostrzeżenie
Opinie Ekonomiczne
Cezary Stypułkowski: 20 miliardów na stole. Co oznacza reorganizacja PZU i Pekao
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama