[b]Jakich rad firmy oczekują po kryzysie od ekspertów zarządzania?[/b]
[b]Brian Tracy: [/b]To zależy od branży, specyfiki i sytuacji. Niektórzy przedsiębiorcy pytają, jak sobie radzić, inni jak przekonać ludzi do nowego myślenia, a inni jak trudną sytuację przekuć w korzyść. Ważne jest jednak to, że każdy kryzys w gospodarce dotyczy dość podstawowych aspektów psychologicznych.
To przekonania ludzi decydują o tym, czy jest jeszcze kryzys, czy już się zakończył. Dlatego tak ogromną rolę dla każdej firmy ma w tym momencie świadome i dojrzałe przywództwo. Prawdziwi liderzy, którzy potrafią sobie poradzić z własnymi związanymi z kryzysem obawami i wątpliwościami oraz dać wiarę i optymizm ludziom, którzy z nimi pracują, świetnie sobie dają radę z kryzysem i często zdobywają rynek jeszcze szybciej niż w innych warunkach.
[b]A główne przewagi konkurencyjne firm? Coś się tu zmieniło?[/b]
Myślę, że te najważniejsze prawdy nie zmieniają się od wielu lat. Po pierwsze najważniejszą rzeczą w każdym biznesie jest skuteczne przywództwo, czyli właściwi liderzy, którzy rozumieją, że zarządzanie to psychologia i emocje. Oni potrafią w każdej, najtrudniejszej nawet sytuacji nie poddać się, widzieć przyszłość optymistycznie i zarażać tym optymizmem ludzi. To są liderzy, którzy potrafią wciąż wyciągać lekcje z tego, co ich spotyka w życiu zawodowym. Są wciąż gotowi na zmiany i potrafią je przeprowadzać. Kiedy trzeba – mówią nie, potrafią budować zaufanie i są przygotowani na bardzo różne scenariusze. To nie przypadek, że rynek executive search tak dobrze się rozwinął. Właściciele firm już dawno zauważyli, że to od właściwych przywódców zależy rozwój ich biznesu.