Reklama
Rozwiń
Reklama

Do ludzi nie przemawiają liczby a dobrze opowiedziane historie

Rozmowa: Eryk Mistewicz, konsultant ds. marketingu politycznego

Publikacja: 14.01.2011 02:55

Do ludzi nie przemawiają liczby a dobrze opowiedziane historie

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[b]Rz: Izba Gospodarcza Funduszy Inwestycyjnych rozpoczyna wkrótce kampanię społeczną przeciw zmianom w OFE. Czy może to zmienić plany rządu?[/b]

Eryk Mistewicz: Dziś to już wyrzucone pieniądze. Temat się skończył. Opinia społeczna żyła nim przed dwoma – trzema tygodniami, gdy zmiany w OFE były na agendzie dnia. Wówczas obrońcy OFE nie byli w stanie opowiedzieć ludziom – z naciskiem na słowo: „opowiedzieć” – w jaki sposób odczujemy te zmiany. Nie opowiedzieli ciekawej historii.

[b]Ale przecież mieliśmy wystąpienia ekspertów, analizy.[/b]

Tak. Obrońcy OFE generowali dużo danych finansowych, angażowali w dyskusję ekspertów, licząc, że ci dotrą z argumentami do opinii publicznej. To złudzenie, że merytoryczne wyliczenia, zarzucenie ludzi liczbami, spowodują zmianę zachowań i postaw. Mamy dziś taki natłok informacji, że ludzki mózg przestaje już je przyjmować, chyba że zostaną profesjonalnie „opakowane”. Dziś liczy się dobrze opowiedziana historia, w odpowiednim czasie. Tak jak zrobiła to druga – rządowa strona.

[b]Opowiedziała historię? [/b]

Reklama
Reklama

Oczywiście. Obrońcy OFE stracili czas. Pozwolili jej na opowiedzenie historii, która w dużym uproszczeniu brzmiała tak: oto chciwi bankierzy z cygarami – w domyśle żerujący na waszych składkach – czują się zaniepokojeni tym, że rząd, próbując oddalić widmo kryzysu, ogranicza nieco ich zyski.

[b]To teraz kampania społeczna opowie może inną historię?[/b]

Teraz jest już za późno. Temat jest w zupełnie innej fazie. Zszedł z agendy dnia. W profesjonalnej komunikacji społecznej ważny jest czas. Obrońcy OFE popełnili błąd zaniechania. W dodatku temat został zawłaszczony przez opozycję. Przeciw zmianom w OFE wystąpili politycy PiS i SLD, zamieniając problem w element zwarcia politycznego. A to uniemożliwia jakiekolwiek ustępstwa ze strony rządu, i co może ważniejsze, pozwala mu machnąć ręką na protesty motywowane politycznie.

[b]Co więc trzeba było robić?[/b]

Po pierwsze szybko opowiedzieć ludziom swoją historię. Zamiast zarzucać opinię publiczną liczbami i komentarzami ekspertów, dotrzeć do niej z jasnym przekazem zrozumiałym dla każdego i włączyć w to choćby media społecznościowe, zastosować nowe techniki komunikacji społecznej. A przede wszystkim działać szybko.

[b]Rz: Izba Gospodarcza Funduszy Inwestycyjnych rozpoczyna wkrótce kampanię społeczną przeciw zmianom w OFE. Czy może to zmienić plany rządu?[/b]

Eryk Mistewicz: Dziś to już wyrzucone pieniądze. Temat się skończył. Opinia społeczna żyła nim przed dwoma – trzema tygodniami, gdy zmiany w OFE były na agendzie dnia. Wówczas obrońcy OFE nie byli w stanie opowiedzieć ludziom – z naciskiem na słowo: „opowiedzieć” – w jaki sposób odczujemy te zmiany. Nie opowiedzieli ciekawej historii.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Opinie Ekonomiczne
Grodziewicz, Bombczyński: Przepisy, które budzą emocje i generują ryzyka
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Halesiak: Strategiczne wizje i przemilczane kompromisy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama