Jak szacują analitycy, już blisko 20 proc. firm nie korzysta z własnej infrastruktury serwerowej. Za 5 – 8 lat proporcja ta się odwróci i tylko 20 proc. przedsiębiorstw będzie mieć własne serwery.
Firmy korzystają z hostingu w różnym zakresie. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują głównie strony WWW, poczty e-mail oraz domen internetowych.
– Największą popularnością cieszy się hosting WWW oferujący dużą przestrzeń dyskową, bez ograniczeń liczby stron, kont pocztowych czy transferu danych. Pozwala to na dużą swobodę w działaniu i rozwój usług – mówi Michał Jerzyk, prezes zarządu SuperHost.pl. – Wszelkie specjalistyczne rozwiązania czy serwisy obsługujące duży ruch, taki jaki jest np. w popularnych sklepach internetowych, wymagają zaawansowanych rozwiązań. Klient otrzymuje wówczas na wyłączność dostęp do całej maszyny serwerowej i może dokonywać nieograniczonych zmian.
Serwer współdzielony, VPS czy dedykowany
W najtańszej wersji z przestrzeni dyskowej korzysta wiele firm, które utrzymują na serwerze swoje dane. Takie rozwiązanie wystarczy, by korzystać z prostej poczty elektronicznej i strony WWW. Niedogodnością może być na przykład to, że w razie rozsyłania spamu (niechcianej poczty) przez dany serwer jego IP może trafić na czarną listę. Wtedy problem z wysyłką poczty będzie miał każdy użytkownik współdzielonego serwera.
Najdroższym rozwiązaniem jest serwer dedykowany. Znajdują się na nim wyłącznie dane firmy, która go wykupiła. Dzięki temu przydział zasobów serwera (moc procesora, pamięć itp.) jest wielokrotnie wyższy w porównaniu ze zwykłym serwerem WWW. Klient dostaje do dyspozycji cały procesor, pamięć RAM, całą przepustowość dysku itd, a nie tylko cząstkowy udział w tych zasobach.
Znacznie mniejszym kosztem z podobnych udogodnień można korzystać dzięki technologii wirtualizacji pozwalającej na całkowite oddzielenie zasobów na jednym fizycznym serwerze. Rozwiązanie takie nazywa się VPS (Virtual Private Server).