W Polsce jest mało kawiarni

W Polsce jest ich ciągle mniej niż w Europie Zachodniej – mówi Andrzej Jackiewicz, prezes CHI Polska.

Publikacja: 12.09.2014 07:00

W Polsce jest mało kawiarni

Foto: materiały prasowe

Rz: Czy priorytetem są nowe kawiarnie Costa w centrach handlowych?

Andrzej Jackiewicz

: W tej chwili ponad 50 proc. naszych kawiarni działa właśnie w centrach handlowych. Około 30 proc. przypada na ulice handlowe, a reszta to inne lokalizacje, takie jak lotniska czy biurowce. Centra handlowe przez wiele lat były głównymi miejscami, w których uruchamiano nowe sklepy i punkty usługowe. Wynikało to bezpośrednio z oczekiwań konsumentów oraz z zapotrzebowania rynku na powierzchnie handlowe o wysokim standardzie.

Klienci szybko zachłysnęli się takimi miejscami i uwielbiali w nich spędzać czas całymi dniami, w towarzystwie rodzin, przyjaciół, znajomych. Jednak, podobnie jak ma to miejsce z innymi zachowaniami i zwyczajami konsumenckimi, te także się zmieniają i od dłuższego już czasu obserwujemy, że centra tracą siłę przyciągania.

To moda czy już trend?

Trudno stwierdzić, raczej nikt się nie pokusi teraz o takie prognozy. Z dostępnych nam danych wynika, że od dłuższego czasu liczba odwiedzających centra spada. Co więcej, nie widać oznak wyhamowywania tego trendu. Dlatego musimy na to reagować. Warto wspomnieć, że zjawisko zmniejszania liczby klientów w centrach handlowych jest obserwowane również w innych krajach.

Konsumenci zagraniczni częściej koncentrują się na miejscach i rozrywkach w bezpośredniej okolicy. Coraz rzadziej wybierają się na przykład do centrum miasta, aby spędzać tam wolny czas.

Czy deweloperzy centrów też już do tego dojrzeli?

Nie chcę się wypowiadać za deweloperów – my obserwujemy, jak rynek się zmienia, i dzięki temu wiemy, że nadszedł czas wyjścia do naszych nowych, potencjalnych klientów. Zasada jest prosta – ludzie będą woleli zostać choćby w weekend czy inny wolny dzień blisko domu. I nie chodzi tu tylko o unikanie korków na ulicach, lecz o generalną oszczędność czasu i rosnące przywiązanie do tzw. małych ojczyzn. Dla całej branży handlowo-usługowej w najbliższych latach będzie to największe wyzwanie. Warszawskie osiedle Miasteczko Wilanów, w którym już mieszkają tysiące ludzi i nie ma w zasadzie żadnej dodatkowej infrastruktury, to podręcznikowy przykład właśnie takich miejsc. W Miasteczku Wilanów w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców właśnie teraz zaczęło powstawać wiele nowych miejsc. Jednak na mapie będzie ich przybywać nie tylko w Warszawie, ale także w innych miastach.

Sieci kawiarni kojarzą się z największymi aglomeracjami. Czy jest na nie miejsce w mniejszych miastach?

Zastanawiamy się nad tym bardzo intensywnie i testujemy wiele rozwiązań, które pozwoliłyby nam wejść do miast z liczbą mieszkańców poniżej 100 tys. Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły, dla nas to spora zmiana, dlatego musimy się do niej solidnie przygotować. Jesteśmy siecią kawiarni, więc poszczególne placówki nie mogą się od siebie znacząco różnić. Nawet jeśli zdecydujemy się na ten kierunek, to pierwsze tego typu kawiarnie zostaną otwarte nie wcześniej niż za rok. Na początek zapewne otworzymy kawiarnie mające testować rynek.

Jaką kawę lubią Polacy?

Wizyta w kawiarni zazwyczaj nie wiąże się tylko z zakupem napoju. Polacy bardzo lubią spotykać się przy kawie, rozmawiać, wspólnie spędzać czas i dłużej posiedzieć. Dlatego najczęściej kupowana jest duża kawa z mlekiem, czyli caffè latte. Różnimy się tym od Włochów, którzy najczęściej wypijają małe espresso na stojąco przy kontuarze.

Jednak kawiarnie coraz mocniej promują także sprzedaż innych produktów.

Zajmujemy się prowadzeniem kawiarni, więc oczywiste jest, że 80 proc. sprzedaży stanowi kawa. Jednocześnie celem każdej sieci jest wzrost udziału sprzedaży żywności. I nie chodzi tu tylko o słodkie ciasta, ale także o słone dania i przekąski. Stopniowo udaje nam się zwiększać sprzedaż produktów żywnościowych, jednak potrzebujemy zrobić w tym obszarze dużo więcej.

Jak przebiega rebranding po połączeniu sieci Costa Coffee i Coffeheaven?

Obecnie rozpoczęliśmy drugą fazę rebrandingu, która obejmuje kawiarnie warszawskie. To właśnie w Warszawie działa większość naszych placówek. Zakładamy, że do końca lutego 2015 r. w stolicy będziemy mieli wyłącznie markę Costa Coffee. Następnym krokiem będzie rebranding pozostałych kawiarni w całej Polsce, które zamierzamy zmienić na Costa Coffee do końca 2015 r.

Czy w związku z tymi zmianami rozwój firmy spowolnił?

Można powiedzieć, że rozwój firmy delikatnie spowolnił, ponieważ siłą rzeczy jesteśmy mocno zaangażowani w rebranding. Mamy obecnie 105 kawiarni, kilka nowych uruchomimy w tym roku, natomiast od kolejnego roku fiskalnego, czyli od lutego 2015, chcemy uruchamiać ich rocznie od ośmiu do dziesięciu.

Jest miejsce na kolejne kawiarnie w Polsce?

Polacy wciąż nie mają nawyku częstego picia kawy poza domem, przygotowują ją byle jak. Dlatego potencjalnie pole do ekspansji jest ogromne. W Polsce na 1 mln mieszkańców przypada 12 kawiarni tzw. markowych, podczas gdy w Europie średnio jest ich dwa razy więcej. Rekordy bije Wielka Brytania – tam na milion mieszkańców przypada aż 85 kawiarni. Dlatego mamy potencjał do dalszego rozwoju. Realne jest, że za pięć lat nasz biznes będzie dwu–trzykrotnie większy niż teraz.

—rozmawiał Piotr Mazurkiewicz

CV

Andrzej Jackiewicz od czerwca 2013 r. kieruje spółką CHI Polska. Firma jest operatorem największej w kraju sieci kawiarni Costa Coffee i Coffeeheaven. Wcześniej pracował m.in. na międzynarodowym szczeblu w Procter & Gamble oraz w Tchibo. Studiował zarządzanie na Uniwersytecie Gdańskim oraz marketing i ekonomię na Uniwersytecie Lund w Szwecji.

Rz: Czy priorytetem są nowe kawiarnie Costa w centrach handlowych?

Andrzej Jackiewicz

Pozostało 99% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację