Kibic z Castoramy

Peter Jackson, prezes grupy Kingfisher. Od ponad dwóch lat stoi na czele grupy znanej z marki Castorama. Brytyjczycy znają go z uwielbienia dla piłkarzy Sheffield United

Publikacja: 23.09.2008 03:06

Najważniejsza decyzja, jaką musi podjąć Jackson, dotyczy przyszłości firmy w Chinach

Najważniejsza decyzja, jaką musi podjąć Jackson, dotyczy przyszłości firmy w Chinach

Foto: Rzeczpospolita

61-letni Jackson, obejmując posadę prezesa dużej firmy w branży DIY – czyli artykułów budowlanych i mebli – nie znał jej za dobrze. Skończył ekonomię na Uniwersytecie w Leeds i zaraz potem zaczął pracę w motoryzacji. Potem kilkanaście lat przepracował głównie w firmach spożywczych.

W Kingfisher pracuje od początku 2006 r. Jego nominacja na stanowisko prezesa została jednak ogłoszona już pod koniec 2005 r. Poprzedni zarządzający, sir Francis Mackay i Gerry Murphy, znaleźli się na celowniku z powodu zbyt wolno przeprowadzanej restrukturyzacji, na którą naciskali akcjonariusze.

Doświadczenie w zarządzaniu dużymi firmami miał: przez sześć lat kierował Associated British Foods – grupą zajmującą się handlem i produkcją żywności, zatrudniającą 85 tys. pracowników w 43 krajach. Był również dyrektorem w Smiths Group – międzynarodowej grupie firm inżynieryjnych – oraz szefem kadr w Rolls-Roysie.

– Jestem dumny z dorobku poprzedników, chcę rozpocząć nową fazę rozwoju firmy – mówił po przyjęciu nominacji. Była ona pewnym zaskoczeniem – Jackson w branży nie był zbyt znany, zresztą nie lubi mówić o sobie ani tym bardziej o życiu prywatnym. Jedyny temat, jaki poza pracą potrafi pochłonąć go bez reszty, to piłka nożna. Sheffield United jest jego ukochanym klubem. – Gdy grają, nic innego się nie liczy. Jest ich prawdziwym fanem, nawet gdy gra nie idzie zbyt dobrze – mówi jeden ze znajomych. Jest żonaty, ma trójkę dzieci, a rozczarowania grą ciągle ulubionego klubu – ostatnio, nie ma co ukrywać, nie najlepszą – odreagowuje, grając w golfa i pracując w przydomowym ogrodzie.

Jest to jednak hobby czasochłonne, a pracy w firmie nie brakuje. Jackson objął posadę w nie najlepszym momencie. Gdy w 2007 r. tłumaczył się ze słabych wyników kwartalnych, lojalnie zapowiadał, że kolejne raporty – zwłaszcza jeśli chodzi o sprzedaż na najważniejszym, brytyjskim rynku – też mogą nie być dobre. – W innych krajach jest lepiej, zwłaszcza w Polsce i Francji – mówił.

Problem, który musi rozstrzygnąć, to przyszłość chińskich interesów grupy. Jackson nie ukrywa, że sprzedaż tam nie idzie tak, jak powinna. Analitycy są bardziej dosadni – ich zdaniem Chiny to porażka firmy i z inwestycji tam powinna zrezygnować.

Na razie Jackson sprzedał sklepy Castoramy... we Włoszech. Leroy Merlin zapłacił za nie 560 mln euro, a prezes musiał się tłumaczyć, że z innych krajów marka nie będzie się wycofywała. Teraz pojawiła się informacja, że Kingfisher – z powodu wysokich brytyjskich podatków – zastanawia się nad przeniesieniem centrali – do Luksemburga lub, co szokujące dla Brytyjczyków, do Irlandii.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację