Reklama

Iwiński pyta premiera o EBI

Poseł Lewicy Tadeusz Iwiński chce wyjaśnienia powodów zrzeczenia się przez Polskę stanowiska wiceprezesa Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Publikacja: 09.08.2010 01:15

Marta Gajęcka

Marta Gajęcka

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

„Czym była motywowana ta kuriozalna decyzja ministra finansów o zrzeczeniu się owej funkcji na rzecz reprezentanta Słowenii i czy została podjęta po konsultacji z szefem rządu?” – napisał Iwiński w liście do premiera Donalda Tuska. Jego kopię przekazał „Rz”.

Jak niedawno napisaliśmy, minister finansów Jacek Rostowski z nieznanych powodów odmówił wsparcia w przedłużeniu kadencji Marty Gajęckiej, która od 2007 r. pełniła funkcję wiceprezesa EBI. W rezultacie Gajęcka złożyła rezygnację i od połowy sierpnia 2010 r. nie będzie już zasiadać w kierownictwie spółki. Jej miejsce zajmie Słoweniec Anton Rup.

Wcześniej Gajęcka twierdziła, że ma mandat wiceprezesa do 2013 r.

Zdaniem przedstawicieli rządu takie zachowanie ministra finansów może się negatywnie odbić w przyszłości na skali kredytowania Polski przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Gajęcka w dziewięcioosobowym zarządzie EBI odpowiadała m.in. za transeuropejskie projekty w dziedzinie transportu i energii.

Reklama
Reklama

Tylko Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Włochy mają prawo do stałych wiceprezesów w tym banku. Słowenia domagała się, by Gajęcka ustąpiła ze stanowiska w połowie kadencji, czyli w sierpniu 2010 roku. Według Lublany zobowiązuje nas do tego porozumienie z 2005 r. Budzi ono wątpliwości, bo nie jest podpisane przez przedstawiciela polskiego rządu.

Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Sztuczna inteligencja jest jak śrubokręt
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: PiS wiele nie ugra na „aferze KPO”. Nie nadaje się na ośmiorniczki
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Polska bezbronna przed dronami. To kolejne ostrzeżenie
Opinie Ekonomiczne
Cezary Stypułkowski: 20 miliardów na stole. Co oznacza reorganizacja PZU i Pekao
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Wniosek z rozmów o pokoju jest oczywisty: musimy się zbroić
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama