Małe i średnie firmy muszą walczyć o rynek

Minorowe nastroje mniejszych przedsiębiorców to nie pesymizm, ale daleko idący realizm. Bo choć kryzys się skończył (a niektórzy twierdzą, że tak po prawdzie to w Polsce nawet go nie było), właścicielom małych i średnich firm trudniej jest zdobyć klienta. Powód?

Publikacja: 02.05.2011 01:40

Choć może trudno uwierzyć, że polska mentalność w jakiejś dziedzinie może się znacząco zmienić, to w przypadku planowania zakupów powoli tak się staje. Sklepik na rogu u pani Jadzi, do którego chodziliśmy od lat, porzucamy teraz na rzecz wybudowanego nieopodal marketu. I to bynajmniej nie dlatego, że pani Jadzia sprzedała nam przeterminowaną śmietanę.

 

Rachunek jest prosty. Jeśli można zaoszczędzić kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych na zakupach, po prostu się to robi. Drugim czynnikiem jest brak czasu. Polacy bowiem pracują coraz więcej i dłużej, decydując się coraz częściej na zakupy przez Internet. I nie chodzi tylko o rzeczy spożywcze, ale też ubrania, kosmetyki czy książki.

 

Dodatkowo konsumenci stawiają częściej na towary pochodzące z dużych, znanych sieci, których produkty stają się bardziej dostępne nawet dla osób niezarabiających wielkich pieniędzy.

Gdy w reklamie słyszą, że kupując w danym sklepie, mają szansę stać się bohaterem w swoim domu, potrzebują tego jak kania dżdżu.

A małe i średnie firmy nie mają nawet szans, by przeprowadzić kampanie reklamowe na taką skalę. Pozostaje im więc tylko liczyć na lojalność klientów oraz własną pomysłowość, bo inaczej znowu mrówka przegra walkę ze słoniem.

Choć może trudno uwierzyć, że polska mentalność w jakiejś dziedzinie może się znacząco zmienić, to w przypadku planowania zakupów powoli tak się staje. Sklepik na rogu u pani Jadzi, do którego chodziliśmy od lat, porzucamy teraz na rzecz wybudowanego nieopodal marketu. I to bynajmniej nie dlatego, że pani Jadzia sprzedała nam przeterminowaną śmietanę.

Rachunek jest prosty. Jeśli można zaoszczędzić kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych na zakupach, po prostu się to robi. Drugim czynnikiem jest brak czasu. Polacy bowiem pracują coraz więcej i dłużej, decydując się coraz częściej na zakupy przez Internet. I nie chodzi tylko o rzeczy spożywcze, ale też ubrania, kosmetyki czy książki.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację