Reklama

Małe i średnie firmy muszą walczyć o rynek

Minorowe nastroje mniejszych przedsiębiorców to nie pesymizm, ale daleko idący realizm. Bo choć kryzys się skończył (a niektórzy twierdzą, że tak po prawdzie to w Polsce nawet go nie było), właścicielom małych i średnich firm trudniej jest zdobyć klienta. Powód?

Publikacja: 02.05.2011 01:40

Choć może trudno uwierzyć, że polska mentalność w jakiejś dziedzinie może się znacząco zmienić, to w przypadku planowania zakupów powoli tak się staje. Sklepik na rogu u pani Jadzi, do którego chodziliśmy od lat, porzucamy teraz na rzecz wybudowanego nieopodal marketu. I to bynajmniej nie dlatego, że pani Jadzia sprzedała nam przeterminowaną śmietanę.

 

Rachunek jest prosty. Jeśli można zaoszczędzić kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych na zakupach, po prostu się to robi. Drugim czynnikiem jest brak czasu. Polacy bowiem pracują coraz więcej i dłużej, decydując się coraz częściej na zakupy przez Internet. I nie chodzi tylko o rzeczy spożywcze, ale też ubrania, kosmetyki czy książki.

 

Dodatkowo konsumenci stawiają częściej na towary pochodzące z dużych, znanych sieci, których produkty stają się bardziej dostępne nawet dla osób niezarabiających wielkich pieniędzy.

Reklama
Reklama

Gdy w reklamie słyszą, że kupując w danym sklepie, mają szansę stać się bohaterem w swoim domu, potrzebują tego jak kania dżdżu.

A małe i średnie firmy nie mają nawet szans, by przeprowadzić kampanie reklamowe na taką skalę. Pozostaje im więc tylko liczyć na lojalność klientów oraz własną pomysłowość, bo inaczej znowu mrówka przegra walkę ze słoniem.

Choć może trudno uwierzyć, że polska mentalność w jakiejś dziedzinie może się znacząco zmienić, to w przypadku planowania zakupów powoli tak się staje. Sklepik na rogu u pani Jadzi, do którego chodziliśmy od lat, porzucamy teraz na rzecz wybudowanego nieopodal marketu. I to bynajmniej nie dlatego, że pani Jadzia sprzedała nam przeterminowaną śmietanę.

Rachunek jest prosty. Jeśli można zaoszczędzić kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych na zakupach, po prostu się to robi. Drugim czynnikiem jest brak czasu. Polacy bowiem pracują coraz więcej i dłużej, decydując się coraz częściej na zakupy przez Internet. I nie chodzi tylko o rzeczy spożywcze, ale też ubrania, kosmetyki czy książki.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Afera na sierpień
Opinie Ekonomiczne
Marcin Zieliński: Ukryte pułapki nowego budżetu UE dla Polski
Opinie Ekonomiczne
Przemysław Tychmanowicz: Likwidacji podatku Belki nie ma, ale też jest OKI
Opinie Ekonomiczne
Polska wciąż importuje rosyjskie węglowodory
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Szkodliwe skutki pseudoafery z KPO
Reklama
Reklama