Reklama
Rozwiń
Reklama

Podróbki na aukcjach internetowych - komentarz

Superciuch. W przyzwoitej cenie. Muszę go mieć! A potem ileż to razy po otwarciu przesyłki z upolowaną w serwisie aukcyjnym "okazją" klient czy klientka z rozczarowaniem stwierdza, że w paczce jest podróbka. Choć na aukcji były takie fajne zdjęcia (często zresztą kradzione z oficjalnych stron producentów ubrań, butów, zegarków).

Publikacja: 18.07.2011 20:23

Jeremi Jędrzejkowski

Jeremi Jędrzejkowski

Foto: Rzeczpospolita

Nie ma się co oszukiwać. To podróbki królują na internetowych aukcjach. Często kupienie oryginalnego produktu znanego projektanta graniczy z cudem. Tak jak "cudem" wydają się ceny – po najwyżej kilkadziesiąt złotych za rzeczy warte w sklepach grube setki... Dowód? Niemal każdy serwis aukcyjny aż się roi od aukcji z jakoby markowymi rzeczami np. po... 20 zł w opcji bez licytacji.

Przy takich cenach kupujący, którzy zamiast oryginału dostali podróbkę, często machają ręką na sprawę, bo wydaje się im, że nie ma co zawracać sobie głowy taką kwotą. Na to zresztą często liczą sprzedający.

Rzecz jasna handel podróbkami oznacza także gigantyczne straty dla producentów markowych rzeczy. Tylko w ubiegłym roku wartość rynku nielegalnych towarów  w UE przekroczyła 1,1 mld euro.

Teraz ma się to zmienić. W każdym razie tak chciałby Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który orzekł właśnie, że właściciele serwisów powinni odpowiadać za podróbki sprzedawane za ich pośrednictwem. To przewrót w filozofii podejścia do handlu internetowego. Jeszcze w 2009 r. brytyjski sąd w sprawie L'Oreal kontra eBay uznał, że aukcyjny potentat nie ponosi winy za to, że w jego serwisie sprzedawane są podrabiane towary. Podobnego zdania byli sędziowie belgijscy i francuscy.

Właściciele portali tłumaczą się, że przy tak ogromnej skali handlu nie mają ani szansy, ani możliwości odfiltrowywania produktów nieoryginalnych. Choć wcale nie przeszkadza im to w kasowaniu prowizji od sprzedaży podróbek.

Reklama
Reklama

Pytanie tylko, czy orzeczenie Trybunału będzie możliwe do wyegzekwowania w praktyce. Czy administratorzy serwisów aukcyjnych zmienią swą filozofię niezauważania tego, co się u nich sprzedaje? I czy klienci zechcą korzystać ze swoich praw? Jeśli nie, to orzeczenie stanie się kolejnym martwym przepisem.

Nie ma się co oszukiwać. To podróbki królują na internetowych aukcjach. Często kupienie oryginalnego produktu znanego projektanta graniczy z cudem. Tak jak "cudem" wydają się ceny – po najwyżej kilkadziesiąt złotych za rzeczy warte w sklepach grube setki... Dowód? Niemal każdy serwis aukcyjny aż się roi od aukcji z jakoby markowymi rzeczami np. po... 20 zł w opcji bez licytacji.

Przy takich cenach kupujący, którzy zamiast oryginału dostali podróbkę, często machają ręką na sprawę, bo wydaje się im, że nie ma co zawracać sobie głowy taką kwotą. Na to zresztą często liczą sprzedający.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Dlaczego sukces lepiej widać z zewnątrz
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Nie ma darmowych lunchów. Regulacji też
Opinie Ekonomiczne
Marcin Piasecki: Narodowa obronność na pół gwizdka
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jesteśmy mistrzami świata. W prokrastynacji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama