Informatyka to przemysł dający dziś w Polsce pracę. Według prognoz firmy analitycznej Audytel branża ta ma być motorem wzrostu sektora TMT w ciągu najbliższych 5 lat. Sam rynek wyraźnie dojrzewa – po raz pierwszy w historii wartość usług przekroczy sprzedaż technologii i sprzętu.
Dojrzałość wymaga jednak zmierzenia się z efektami globalizacji tego przemysłu przejawiającymi się dominacją globalnych marek w niemal wszystkich ważnych dla rozwoju rynku IT obszarach. Pojawiają się w związku z tym glosy – mające czasem charakter otwartych listów zarządów do rządzących – upominające się o wsparcie przemysłu informatycznego przez państwo, tak aby stał się rzeczywistą wizytówką i trwałym motorem rozwoju kraju. Nie można pominąć pytania, jak miałoby ono wyglądać.
Oczekiwanie, by polskie firmy z udziałem Skarbu Państwa stwarzały preferencje dla dostawców polskich produktów informatycznych, to pomysł chybiony. Zakup produktu informatycznego to zwykle składnik inwestycji modernizacyjnych i muszą mu towarzyszyć biznesowe kryteria wyboru: przydatność dla celu oraz cena. Wszelkie preferencje obniżają poziom konkurencyjności, a konsekwencją takiego działania jest spadek jakości, a z czasem również i wzrost kosztów po stronie klientów.
Dumą polskiego przemysłu informatycznego są jego okręty flagowe, działające w skali międzynarodowej, liczące się na europejskim rynku. Jednak w przedsiębiorstwach, które są liderami polskiej transformacji gospodarczej, dominują rozwiązania światowych dostawców. Polskie firmy informatyczne mogą zarobić na ich wdrażaniu, ale długofalowe korzyści wynikające z opłat licencyjnych i kosztów aktualizacji lądują u producenta. Dlatego globalny produkt, z dużą liczbą klientów jest wartością zarówno dla firmy, jak i dla gospodarki, w której się rozwija. Atutem globalnego dostawcy jest też szeroka baza referencyjna, dzięki której klient otrzymuje rozwiązanie ukształtowane przez światowe standardy zarządzania i praktyki biznesowe jego branży.
Niestety, polski rynek oferuje dziś niewiele prawdziwie globalnych produktów, wspartych odpowiednimi ekosystemami partnerów świadczących usługi wdrożeniowe i rozwojowe, oraz procesami profesjonalnego wsparcia dla klientów na całym świecie.