Reklama
Rozwiń
Reklama

Moda na vintage także w muzyce

Moda na vintage dotarła także na rynek muzyczny. Ale nie chodzi o muzykę z poprzedniej epoki, ale o płyty winylowe, na których coraz częściej zapisują utwory współcześni wykonawcy.

Aktualizacja: 15.03.2015 21:51 Publikacja: 15.03.2015 21:00

Elżbieta Glapiak

Elżbieta Glapiak

Foto: Fotorzepa,Waldemar Kompała

A jak podaje Związek Producentów Audio-Video, miłośników odtwarzania muzyki na gramofonach przybywa najszybciej. W ostatnim roku prawie dwukrotnie wzrosły wpływy ze sprzedaży nagrań na nośnikach winylowych. Analitycy rynku muzycznego twierdzą nawet, że nie mamy już do czynienia z modą, ale stałą tendencją wzrostu, przekładającą się na miliony sprzedanych egzemplarzy.

Trend ten został zapoczątkowany za oceanem. W pierwszej połowie 2014 roku w USA sprzedano już 4 mln egzemplarzy winyli, czyli mniej więcej tyle, ile w całym 2010 roku. Dla porównania – w 1993 roku sprzedano ich tylko 300 tys., w 2003 – 1,4 mln, a w 2007 roku sprzedaż spadła do poziomu miliona sztuk. Ale od tego czasu cały czas popularność winyli rośnie. Nic więc dziwnego, że wielu artystów powróciło do wydawania czarnych płyt, a kolejni wydają je w nowych, innych formach. Jako przykład podawany jest Jack White, który „Lazaretto" wydał z jednej strony matowe, a z drugiej błyszczące. W zależności od tego, gdzie przyłożymy igłę, usłyszymy wersję elektroniczną bądź akustyczną utworu. Eksperci podkreślają, że na płycie są też ukryte ścieżki odtwarzane w różnych prędkościach (45 rpm i 78 rpm).

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Dlaczego sukces lepiej widać z zewnątrz
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Nie ma darmowych lunchów. Regulacji też
Opinie Ekonomiczne
Marcin Piasecki: Narodowa obronność na pół gwizdka
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jesteśmy mistrzami świata. W prokrastynacji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama