Dłuższy pilotaż centralnej e-rejestracji

Prawie 450 tys. wizyt do kardiologa, na mammografię i cytologię umówili pacjenci elektronicznie przez Internetowe Konto Pacjenta. Pilotaż centralnej e-rejestracji, który miał zakończyć się 30 czerwca, zostanie przedłużony.

Publikacja: 24.05.2025 08:29

Dłuższy pilotaż centralnej e-rejestracji

Foto: PAP/Marcin Bielecki

Według danych resortu zdrowia na dzień 15 maja 2025 r., od początku pilotażu zrealizowano 148 214 wizyt umówionych drogą elektroniczną, z czego 120 021 dotyczyło świadczeń kardiologicznych, 26 006 badań mammograficznych, a 2 187 badań cytologicznych. Jednocześnie w ramach centralnej e-rejestracji pacjenci umówili łącznie 444 564 wizyt z czego 378 960 dotyczyło świadczeń kardiologicznych, 61 311 mammografii, a 4 293 cytologii.

Pilotaż po 30 czerwca

Pilotaż rejestracji elektronicznej przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) na wizytę u lekarza obejmuje świadczenia kardiologiczne, badania mammograficzne i cytologiczne. Nabór placówek medycznych, które chciały uruchomić e-zapisy w ramach systemu centralnego ruszył 26 sierpnia 2024 r. – Obecny etap pilotażu obowiązuje do 30 czerwca 2025 r., jednak przewidujemy jego przedłużenie. Zmiana zostanie wkrótce ogłoszona w formie rozporządzenia – przekazało „Rzeczpospolitej” Ministerstwo Zdrowia.

– Chodzi o to, żeby nie było luki między zakończeniem pilotażu centralnej e-rejestracji, a wejściem w życie ustawy, która wdroży to rozwiązanie dla wszystkich podmiotów. Pilotaż miał się zakończyć 30 czerwca, a z całą pewnością mogę powiedzieć, że podczas procedowania ustawy wejdziemy już w sierpień. Parlament wraca do pracy we wrześniu, a do tego czasu wszyscy uczestnicy pilotażu centralnej e-rejestracji muszą mieć podstawę prawną do przetwarzania danych – mówi Wojciech Demediuk, dyrektor Departamentu e-zdrowia w Ministerstwie Zdrowia.

Ustawa, której projekt pojawił się w marcu, ma wprowadzić obowiązek wdrożenia centralnej e-rejestracji przez przychodnie specjalistyczne w przypadku wizyt objętych pilotażem. Resort zdrowia zapowiada, że przepisy zostaną uchwalone przez Sejm w tym roku. To przesunięcie w stosunku do pierwotnych założeń. Rok temu wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny informował w Sejmie, że centralna e-rejestracja zostanie wdrożona w dwóch etapach: pierwszy – dobrowolny pilotaż pierwotnie miał trwać od czerwca 2024 r. do marca 2025 r., a od kwietnia 2025 r. przewidywano systemowe wdrożenie ustawowe.

Czytaj więcej

Coraz bliżej centralnej e-rejestracji. Ma skrócić kolejki do lekarza

Nowe kanały odwoływania wizyt

Obecnie trwa ewaluacja toczącego się pilotażu. – Kluczową kwestią, którą udało nam się sprawdzić – i zarazem powodem, dla którego poprzedni pilotaż się nie powiódł – był poziom przygotowania systemów informatycznych świadczeniodawców. Prowadzenie działań bez takiego przygotowania i próba pracy w dwóch systemach – czyli w systemach gabinetowych lekarzy oraz w niezależnym systemie do umawiania wizyt przygotowanym przez Centrum e-Zdrowia – po prostu się nie sprawdza. Dlatego tym razem zależało nam przede wszystkim na tym, żeby wszystko odbywało się w ramach systemu pilotowanego przez CeZ – tłumaczy Demediuk. Przypomnijmy, że pierwszy pilotaż centralnej e-rejestracji.

Jak dodaje, równie istotne było to, żeby pilotaż pozwolił na weryfikację działania systemu także w warunkach, w których kolejki do specjalistów (np. w kardiologii) bywają długie i znaczenia nabiera kwestia odwoływania wizyt.

– Zaimportowaliśmy wszystkie dane pacjentów od poradni specjalistycznych, które przystąpiły do pilotażu i dzięki temu mogliśmy przetestować cały proces, od chwili powiadomienia pacjenta o wizycie, przez rezygnację z wizyty, aż po zwolnienie terminu dla innych pacjentów – i ten mechanizm działa bardzo dobrze – mówi Demediuk. Uzupełnia przy tym, że wiele wizyt zostało odwołanych nowymi kanałami – przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP), aplikację na telefon mojeIKP lub SMS-em. – Już dziś możemy jasno powiedzieć: te, liczone w tysiącach, odwołane wizyty faktycznie zostały uwolnione dla innych pacjentów. Nie doszłoby do tego, gdyby nie wprowadzenie nowych kanałów odwoływania wizyt – podkreślił.

Postulat zespołu Brzoski

Cyfryzacja procesu umawiania wizyt przy wykorzystaniu aplikacji mObywatel to jeden z postulatów zespołu ds. deregulacji „SprawdzaMy” Rafała Brzoski. Rozwiązanie, które ma służyć uproszczeniu odwoływania wizyt, a przez to skróceniu kolejek do lekarzy, częściowo pokrywa się z pracami resortu zdrowia.  – To, że rząd coś robi, to nie znaczy, że to zrobi. Nasz postulat jest taki, żeby rzeczywiście to zrealizować, a nie jedynie zapowiadać – mówi Tomasz Zieliński, członek Rady ekspertów ds. Ochrony zdrowia zespołu „SprawdzaMy”.

Czytaj więcej

Deregulacja zetnie kolejki do lekarza i usprawni obronność. Zespół Brzoski… chwali rząd

Jak wyjaśnia rozróżnienie pomiędzy aplikacjami mObywatel i Moje IKP to głównie kwestia komunikacyjna. – Docelowo wszystko i tak musi odbywać się w Internetowym Koncie Pacjenta, ponieważ to ono jest miejscem docelowym, a nasz postulat jest taki, aby w aplikacji mObywatel – która służy do wielu celów – było możliwe łatwe przejście do Internetowego Konta Pacjenta. To raczej kwestia techniczna i związana z rozpoznawalnością narzędzia. Nie chodzi jednak o to, by tworzyć konkurencyjne rozwiązania, obie aplikacje powinny funkcjonować równolegle – mówi Zieliński. Zwraca też uwagę na kwestię powszechności systemu. – Na razie działania rządowe obejmują tylko mammografię, cytologię i wizyty u kardiologa, a nie cały system. Chodzi o to, aby można było zarejestrować się wszędzie, a nie tylko na wybrane zakresy świadczeń, które są obecnie w planach – wskazuje ekspert. Jak dodaje, w rządowym projekcie zapisano jedynie obowiązek wdrożenia centralnej e-rejestracji obejmujący jedynie wizyty pierwszorazowe, czyli dotyczące momentu rozpoczęcia kontaktu pacjenta z placówką. – Tymczasem jestem przekonany, że prawdziwa efektywność zostanie osiągnięta dopiero wtedy, gdy wszystkie wizyty – zarówno pierwszorazowe, jak i kolejne – będą ujęte w systemie – ocenia Zieliński.

Wojciech Demediuk potwierdza, że w na początku wdrażania centralnej e-rejestracji drogą elektroniczną będzie można umówić się na wizytę pierwszorazową. – Na kolejne wizyty pacjent umówi się bezpośrednio u lekarza specjalisty, do którego został zapisany. Wszystkie te wizyty – zarówno pierwszorazowe, jak i kolejne – będą widoczne w centralnej e-rejestracji oraz w Internetowym Koncie Pacjenta – wskazuje. – Planujemy rozszerzenie rejestracji elektronicznej na kolejne wizyty u lekarza specjalisty. W kolejnych etapach do systemu – drogą rozporządzeń – będą dołączane następne specjalizacje. Obecnie pracujemy nad harmonogramem wdrażania – dodaje.

Według danych resortu zdrowia na dzień 15 maja 2025 r., od początku pilotażu zrealizowano 148 214 wizyt umówionych drogą elektroniczną, z czego 120 021 dotyczyło świadczeń kardiologicznych, 26 006 badań mammograficznych, a 2 187 badań cytologicznych. Jednocześnie w ramach centralnej e-rejestracji pacjenci umówili łącznie 444 564 wizyt z czego 378 960 dotyczyło świadczeń kardiologicznych, 61 311 mammografii, a 4 293 cytologii.

Pilotaż po 30 czerwca

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ochrona zdrowia
Rośnie zadłużenie szpitali powiatowych
Ochrona zdrowia
Szpital w Nysie z długiem po powodzi. Dlaczego NFZ żąda zwrotu pieniędzy?
Ochrona zdrowia
Choroby rzadkie i zdrowie kobiet w nowym programie prac unijnej komisji zdrowia
Ochrona zdrowia
„Zero tolerancji” dla agresywnych pacjentów. Szpitale oczekują zmian prawnych
Ochrona zdrowia
Wyzwania dla opieki długoterminowej będą rosnąć