Internet przebił telewizję

Młodzi ludzie spędzają więcej czasu online, niż przed telewizorem — wynika z brytyjskiego corocznego badania Childwise.

Aktualizacja: 27.01.2016 16:53 Publikacja: 27.01.2016 16:46

Gdyby Netflix był telewizją, byłby najpopularniejszym kanałem w Wlk. Brytanii.

Gdyby Netflix był telewizją, byłby najpopularniejszym kanałem w Wlk. Brytanii.

Foto: materiały własne

To fundamentalna zmiana — uważają autorzy raportu przygotowywanego raz na rok od połowy lat 90. ubiegłego stulecia. Najnowszy został sporządzony z udziałem ok. 2 tys. dzieci w wieku od 5 do 16 lat. Choć dane pochodzą z rynku brytyjskiego, podobne trendy zapewne trafią również do nas.

Co zaobserwowali naukowcy? Gwałtownie skoczyła liczba młodych ludzi używających tabletów. W porównaniu z sytuacją sprzed roku aż o 50 proc. Obecnie dwie trzecie młodych ludzi posiada takie urządzenie na własność (najpopularniejszy jest iPad). Tablety są również popularniejsze niż tradycyjne komputery PC - laptopy i desktopy.

Wzrósł również czas spędzony online — obecnie to trzy godziny dziennie. Internet tym samym pokonał telewizję, którą w tej grupie wiekowej ogląda się obecnie średnio nieco ponad dwie godziny dziennie. W grupie najstarszych (15-16 lat) ta różnica jest jeszcze większa — na Internet młodzi poświęcają niemal pięć godzin dziennie.

To nie koniec złych wiadomości dla tradycyjnej telewizji. W Wielkiej Brytanii 60 proc młodych ogląda programy TV na ekranie smartfona, tabletu lub komputera. Ponad jedna trzecia przeważnie nie korzysta z tradycyjnej telewizji z ramówką godzinową, lecz sięga po programy video on demand w rodzaju Netflix czy YouTube. Zwykłą telewizję śledzi mniej więcej jedna czwarta nastolatków.

Tylko jedna trzecia młodych potrafiła wskazać ulubiony program telewizyjny. Gdyby do tej konkurencji dołączyć Netflix, zdobyłby on popularność większą, niż wszystkie konwencjonalne kanały TV razem wzięte.

- Pojęcie oglądania telewizji wymaga nowej definicji — mówi sieci BBC Simon Leggett z Childwise. — Dostęp do Internetu zawsze i wszędzie rozmywa konsumpcję materiałów telewizyjnych na różne kanały i urządzenia. To fundamentalna zmiana w tym roku.

Najpopularniejszym miejscem w Internecie jest dla młodych YouTube. Największą oglądalnością cieszą się zaś składanki ze śmiesznymi filmikami oraz samouczki („how-to"). Inne popularne portale i usługi to Snapchat, Instagram, Facebook oraz gra Minecraft.

—na podst. bbc

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji