To fundamentalna zmiana — uważają autorzy raportu przygotowywanego raz na rok od połowy lat 90. ubiegłego stulecia. Najnowszy został sporządzony z udziałem ok. 2 tys. dzieci w wieku od 5 do 16 lat. Choć dane pochodzą z rynku brytyjskiego, podobne trendy zapewne trafią również do nas.
Co zaobserwowali naukowcy? Gwałtownie skoczyła liczba młodych ludzi używających tabletów. W porównaniu z sytuacją sprzed roku aż o 50 proc. Obecnie dwie trzecie młodych ludzi posiada takie urządzenie na własność (najpopularniejszy jest iPad). Tablety są również popularniejsze niż tradycyjne komputery PC - laptopy i desktopy.
Wzrósł również czas spędzony online — obecnie to trzy godziny dziennie. Internet tym samym pokonał telewizję, którą w tej grupie wiekowej ogląda się obecnie średnio nieco ponad dwie godziny dziennie. W grupie najstarszych (15-16 lat) ta różnica jest jeszcze większa — na Internet młodzi poświęcają niemal pięć godzin dziennie.
To nie koniec złych wiadomości dla tradycyjnej telewizji. W Wielkiej Brytanii 60 proc młodych ogląda programy TV na ekranie smartfona, tabletu lub komputera. Ponad jedna trzecia przeważnie nie korzysta z tradycyjnej telewizji z ramówką godzinową, lecz sięga po programy video on demand w rodzaju Netflix czy YouTube. Zwykłą telewizję śledzi mniej więcej jedna czwarta nastolatków.
Tylko jedna trzecia młodych potrafiła wskazać ulubiony program telewizyjny. Gdyby do tej konkurencji dołączyć Netflix, zdobyłby on popularność większą, niż wszystkie konwencjonalne kanały TV razem wzięte.