Przygotują przetarg, wyegzekwują należności

Złotówkę za zarządzanie nieruchomościami pobiera od metra Dom Development. Podobne stawki ma J.W. Construction. W ramach zarządzania lokatorzy mogą liczyć m.in. na kontrolę stanu technicznego nieruchomości i na sprzątanie posesji.

Publikacja: 14.01.2008 00:27

Spółka J.W. Construction Holding zarządza 2546 lokalami w Warszawie, Józefosławiu i w Radzyminie.

– Miesięczny koszt zarządzania wynosi od 0,90 zł za 1 mkw. do 1,25 zł, co stanowi średnio od 11 do 15 proc. udziału w ogólnej opłacie – informują przedstawiciele dewelopera. – Opłaty za zarządzanie są składnikiem miesięcznych kosztów utrzymania lokalu – dodają.

Koszty eksploatacji lokali zarządzanych przez tego dewelopera, w zależności od ich lokalizacji i niezbędnych świadczeń, wynoszą zaś od 6,04 zł do 8,26 zł za mkw. – W opłacie ujęte są również zaliczki za zużycie ciepłej i zimnej wody oraz ogrzewanie. Niezależnie od panujących warunków atmosferycznych lokator nie ponosi dodatkowych kosztów, np. odśnieżania – mówi deweloper.

W ramach zarządzania J.W. Construction oferuje administrowanie budynkami, przygotowywanie i przeprowadzanie przetargów, zakupy materiałów i usług związanych z bieżącą eksploatacją. Deweloper zajmuje się także rozliczaniem kosztów eksploatacji: przygotowuje plany gospodarcze, ustala stawki zaliczek na pokrycie kosztów eksploatacji, rozlicza umowy, egzekwuje należności.

Dom Development zarządza 10 osiedlami w Warszawie (218 budynków). Są to m.in. osiedle Marina przy ul. Racławickiej (42 budynki mieszkalne i 64 domki jednorodzinne), osiedle Laguna przy ul. Jagielskiej (86 domów jednorodzinnych) czy osiedle Derby 10 przy ul. Skarbka z Gór (10 budynków). Deweloper ma w zarządzie także trzy budynki we Wrocławiu. Ile za to zarządzanie płaci mieszkaniec osiedla? – Opłata jest stała, wynosi 1 zł za mkw. miesięcznie – mówią przedstawiciele dewelopera. – Właściciele mieszkań wpłacają miesięczne zaliczki na koszty eksploatacyjne, w których zawarte są właśnie opłaty za zarządzanie nieruchomością – dodają.

W ramach opłaty związanej z zarządzaniem nieruchomością jest obsługa administracyjna, ochrona osiedla, sprzątanie, utrzymanie zieleni, przeglądy techniczne, usuwanie usterek i obsługa finansowo-księgowa.W Poznaniu opłaty za deweloperskie zarządzanie sięgają ok. 1 – 2 zł za 1 mkw. Np. spółka Agrobex, która czuwa nad ponad 1 tys. lokali, za samo zarządzanie pobiera od 27 do 35 zł za lokal miesięcznie. – Opłaty te zawierają się w czynszu i stanowią od 15 do 20 proc. jego wysokości – wyjaśnia Tomasz Ofierski, członek zarządu w Agrobeksie. Jako zarządca spółka na bieżąco kontroluje stan techniczny nieruchomości i zleca wszelkie konieczne naprawy. Ponadto prowadzi nadzór nad dokonywaniem przez właścicieli nieruchomości czy najemców wpłat, prowadzi bieżącą ewidencję księgą i nadzoruje rachunki bankowe. Dba o czystość, nadzoruje firmy wykonujące prace na rzecz budynku. Sprawuje również pieczę nad zawieraniem umów z dostarczycielami mediów, a także przygotowuje roczne budżety łącznie z wydatkami na cele remontowe nieruchomości.

Inna poznańska firma, Swój Dom, przyznaje, że nie zarządza wybudowanymi przez siebie obiektami. – Uważamy, że powinni się tym zajmować profesjonaliści, którzy mają doświadczenie i odpowiednie zaplecze, choćby pogotowie remontowo-usterkowe – twierdzi Tomasz Sobolewski ze spółki Swój Dom.

Natomiast spółka Invest Komfort zarządza ośmioma blokami stanowiącymi osiedle Morena Park przy ul. Wołkowyskiej w Gdańsku, w których znajduje się 89 lokali. Czynności administrowania zleciła swej spółce zależnej Tempo – Obsługa Nieruchomości. Do zadań administratora należy rozliczanie kosztów na poszczególne lokale, nadzór i kontrola dostawców mediów i usług, wykonywanie drobnych prac konserwatorskich i napraw nieobjętych gwarancją dewelopera. – Wynagrodzenie administratora jest elementem opłat lokatorów – opowiada Roman Ciesielski z Tempo – Obsługa Nieruchomości. – W grudniu średnia opłata za mkw. wyniosła ok. 8,6 zł. Ta opłata zawiera takie koszty jak ogrzewanie w lokalach, podgrzanie wody czy też wynagrodzenie dla administratora. – Na wysokość tej stawki duży wpływ ma koszt ochrony, bo ponad 10 tys. zł miesięcznie – zauważa Roman Ciesielski.

Echo Investment powołało własną spółkę, która zarządza budynkami dewelopera do czasu, gdy wspólnota mieszkaniowa powoła własny zarząd. – Wówczas wspólnota podejmuje decyzję, kto ma zarządzać nieruchomością. Zdarza się, że korzysta z usług naszej spółki za rynkowe stawki – opowiada Wojciech Gepner, przedstawiciel dewelopera. – W przypadku zaś ostrej zimy, kiedy trzeba sporo pracy włożyć w odśnieżanie lub gdy dochodzi do jakichkolwiek awarii, wydatki pokrywane są ze specjalnego funduszu – dodaje.

Spółka J.W. Construction Holding zarządza 2546 lokalami w Warszawie, Józefosławiu i w Radzyminie.

– Miesięczny koszt zarządzania wynosi od 0,90 zł za 1 mkw. do 1,25 zł, co stanowi średnio od 11 do 15 proc. udziału w ogólnej opłacie – informują przedstawiciele dewelopera. – Opłaty za zarządzanie są składnikiem miesięcznych kosztów utrzymania lokalu – dodają.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów