Większość spółdzielni mieszkaniowych dokonuje wypowiedzenia opłat z zachowaniem należytej staranności, opierając się na przepisach ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (ustawa) i statutach, ale zdarzają się bezprawnie przygotowane podwyżki, które możemy podważać. Procedura jest prosta. Jeśli podwyżki zostały wprowadzone niezgodnie z art. 4 ust. 7 lub 71 ustawy, można je zakwestionować na drodze sądowej. Takie prawo daje art. 4 pkt 8.
Zależne i niezależne
Sprawdzając, czy podwyżki opłat są zgodne z przepisami, trzeba zwrócić uwagę na termin wypowiedzenia, ich uzasadnienie i podjęcie decyzji przez właściwy organ. O zmianie wysokości opłat spółdzielnia jest obowiązana zawiadomić osoby, którym przysługują prawa do lokali. Jeżeli lokal przysługuje kilku osobom, wypowiedzenie należy doręczyć wszystkim, chyba że został ustanowiony wspólny pełnomocnik.
Opłaty można podzielić na zależne i niezależne od spółdzielni. Ustawa przykładowo wymienia opłaty niezależne, do których należą płatności za energię, gaz, wodę oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych. Należą do nich tylko opłaty odprowadzane za pośrednictwem spółdzielni. Opłaty zależne to pozostałe opłaty, na których wysokość ma wpływ tylko spółdzielnia.
Termin wypowiedzenia
Podstawowy wymóg jaki musi spełnić spółdzielnia podnosząc opłaty to zachowanie odpowiedniego terminu:
- dla opłat zależnych to trzy miesiące od końca miesiąca kalendarzowego;