- przeprowadzić inwentaryzację wyrobów zawierających azbest,
- zaznaczać na planach sytuacyjnych miejsca z wyrobami zawierającymi azbest,
- informować o tym wojewodę (osoby fizyczne informują burmistrza, wójta, prezydenta miasta); należy to robić co roku do 31 stycznia,
- oznakować pomieszczenia, w których znajdują się urządzenia lub instalacje z wyrobami zawierającymi azbest.
Ten, kto musi usunąć azbest z budynku, powinien uzbroić się w cierpliwość i przygotować plik dokumentów
Właściciel (zarządca) ma obowiązek taki remont zgłosić w starostwie powiatowym.
Zazwyczaj jednak urzędnicy się nie zgadzają, żeby remont, przy którym usuwa się szkodliwy minerał, był prowadzony na podstawie zgłoszenia, i każą wystąpić o pozwolenie na budowę. To z kolei wymaga przygotowania odpowiedniego projektu przez osobę z uprawnieniami.
Przed przystąpieniem do zabezpieczania bądź usuwania wyrobów azbestowych trzeba też zawiadomić powiatowy urząd nadzoru budowlanego oraz okręgowego inspektora pracy.
Co powinno się znaleźć w takim zgłoszeniu, określa rozporządzenie dotyczące sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów z azbestem. Takie prace mają wykonywać odpowiednio przeszkoleni i wyposażeni pracownicy. Jest też cała masa warunków technicznych, do których trzeba się stosować, aby przy usuwaniu wyrobów azbestowych nie spowodować zagrożenia zdrowia ludzi.
Usuwaniem minerału zajmują się z reguły wyspecjalizowane firmy. Usunięcie azbestu z obiektu powinno być zgodne z ustawą o odpadach a transport zgodny z przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych. Wykonawca musi więc mieć odpowiednie zezwolenia i pozwolenia, a także program gospodarowania odpadami. Uzyskanie takich dokumentów przez niewielkiego przedsiębiorcę zajmującego się inną działalnością jest praktycznie niemożliwe. Mimo większych kosztów należy więc zatrudnić wyspecjalizowaną firmę.
Azbestowe odpady muszą trafić na przeznaczone do tego celu wysypisko. Dotyczy to zresztą nie tylko samych odpadów, ale i zużytych przy pracy filtrów, odzieży czy folii.
Po wykonaniu prac wykonawca daje właścicielowi (zarządcy) oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych. Trzeba je przechowywać przez co najmniej pięć lat.
Sprawy związane z usuwaniem bądź tymczasowym pozostawianiem elementów zawierających azbest reguluje ustawa o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (DzU z 2004 r. nr 3, poz. 20 ze zm.), a przede wszystkim rozporządzenie w sprawie sposobu i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (DzU z 2004 r. nr 71, poz. 649 ze zm.).
Warto też zapoznać się z niektórymi przepisami prawa ochrony środowiska i wydanym do niego rozporządzeniem w sprawie wymagań w zakresie wykorzystania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (DzU z 2003 r. nr 192, poz. 1876), a także z prawem budowlanym (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 156, poz. 1118 ze zm.) i ustawą o odpadach (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 39, poz. 251 ze zm.).