Reklama
Rozwiń
Reklama

RPD interweniuje w sprawie dzieci z niepełnosprawnością

Rzecznik praw dziecka zwrócił się do ministra edukacji w sprawie praw dzieci z niepełnosprawnością, posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

Publikacja: 12.10.2013 13:05

Wystąpienie rzecznika jest efektem napływających od rodziców sygnałów dotyczących problemów z zapewnieniem dzieciom dowozu na zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju.

W myśl rozporządzenia MEN z 3 lutego 2009 r. zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju mogą prowadzić placówki dysponujące niezbędnym sprzętem i środkami dydaktycznymi, umożliwiającymi realizację wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Jednak jak czytamy w piśmie rzecznika do ministra, w sytuacji, gdy najbliższe szkoły i placówki nie mają ww. możliwości, rodzice dzieci z niepełnosprawnością szukają innego miejsca — niejednokrotnie znacznie oddalonego od miejsca zamieszkania — w którym mogłyby one zostać objęte fachowym wsparciem. - Udzielenie pomocy dziecku w takich przypadkach wiąże się jednak z koniecznością zorganizowania dowozu - podkreśla rzecznik. - Niestety, m.in. z powodu niskiego statusu ekonomicznego wielu rodzin, często nie jest to możliwe. W konsekwencji — wiele dzieci z niepełnosprawnością ma utrudniony dostęp do realizacji wczesnego wspomagania - dodaje.

W lipcu br. rzecznik interweniował także w sprawie zbyt małej liczby godzin przeznaczonych na zajęcia w ramach wczesnego wspomagania.

W opinii rodziców, ustalony w 4 ust. 1 ww. rozporządzenia wymiar godzin tj. od 4 do 8 w miesiącu, nie gwarantuje realizacji potrzeb dziecka z niepełnosprawnością.

Reklama
Reklama

Resort edukacji co prawda podzielił stanowisko rzecznika i rodziców, zaznaczył jednak przy tym, iż wprowadzenie zmian w zakresie zwiększenia liczby godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wymagałoby podjęcia analizy pod kątem potrzeby zmian przepisów prawa przez podmioty niebędące jednostkami systemu oświaty, a ze względu na potrzebę pilnego wprowadzenia w życie projektowanego rozporządzenia poszerzenie zakresu zmian, zgodnie ze zgłoszoną przez rzecznika uwagą, nie jest możliwie.

W związku z powyższym rzecznik praw dziecka ponownie zwrócił się do ministra edukacji z prośbą o podjęcie działań zmierzających do poprawy funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnością oraz realizację ich praw.

Ponadto rzecznik dostrzegł potrzebę rozszerzenia obowiązku wynikającego z art. 17 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty o dzieci korzystające z zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju już od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama