Niesłyszący łatwiej poznają ofertę operatorów telekomunikacyjnych

W salonach operatorów telekomunikacyjnych muszą się pojawić urządzenia ułatwiające kontakt z klientami słabowidzącymi i niesłyszącymi.

Publikacja: 09.04.2015 18:35

Niesłyszący łatwiej poznają ofertę operatorów telekomunikacyjnych

Foto: Fotorzepa, Adam Burakowski Adam Burakowski

Komputery podłączone do internetu umożliwiające komunikację audiowizualną osoby niesłyszącej lub niemówiącej z tłumaczem języka migowego od piątku powinny się pojawić w niektórych salonach operatorów telekomunikacyjnych.

Wprowadzenie udogodnień dla abonentów z wadami słuchu, niesłyszących czy niedowidzących narzuca rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych. W salonach muszą też być dostępne urządzenia ułatwiające komunikację z osobami słabowidzącymi. Jednak nie we wszystkich.

Przepisy wymagają, by stanowiska dla niepełnosprawnych znalazły się w 1/6 punktów obsługi klienta. Operatorzy muszą je oznaczyć odpowiednimi symbolami (np. ucha).

Pozostaje pytanie, skąd niepełnosprawny klient ma wiedzieć, które dokładnie placówki oferują udogodnienia, by od razu się do nich udać, a nie chodzić od jednego salonu do drugiego. – Lista takich punktów zostanie opublikowana na stronie internetowej – zapowiada Marcin Gruszka, rzecznik sieci Play. Dodaje, że z pomocy tłumacza języka migowego online będzie można skorzystać siedem dni w tygodniu, w godzinach pracy salonów (od godz. 9 do 22), a nie tylko między 9 a 17, czego wymaga prawo.

Zgodnie z rozporządzeniem potrzebę skorzystania z tłumacza języka migowego należy zgłosić w danym salonie trzy dni wcześniej.

– Jeśli będzie taka możliwość, klient zostanie połączony z tłumaczem od razu. A jeśli będzie on w tym czasie zajęty – umówimy klienta w innym wybranym przez niego terminie – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

To nie pierwsze ułatwienia dla niepełnosprawnych. Od kilku miesięcy operatorzy muszą na żądanie klienta przedstawić wzór umowy w języku Braille'a.

Podstawa prawna: rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 26 marca 2014 r. , DzU z 9 kwietnia 2014 r., poz. 464

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów