Wynagrodzenie płaci się najczęściej w dwóch etapach: połowę przy podpisywaniu umowy przedwstępnej (oczywiście jeżeli taką zawierasz), a drugą połowę przy zawieraniu umowy finalnej.
Kiedy dojdzie do sfinalizowania transakcji przy udziale pośrednika, nie rezygnuj z wystawienia faktury za usługę pośrednictwa. Jeżeli to zrobisz, nie będziesz mógł dochodzić ewentualnego odszkodowania z jego OC.
[ramka][b]Czego wymagać od profesjonalisty[/b]
Rzetelny pośrednik nie tyko przedstawia oferty mieszkań, lecz także:
- doradza przy zakupie,
- bada stan prawny nieruchomości, np. sprawdza, czy sprzedający lokal jest jego właścicielem, czy płaci na bieżąco za mieszkanie i media,
- bada koszt utrzymania nieruchomości,
- pośredniczy w negocjacji ceny – przekazuje ofertę klienta drugiej stronie,
- na życzenie klienta organizuje stronę formalnoprawną transakcji,
- pomaga w uzyskaniu kredytu,
- uczestniczy w przekazywaniu nieruchomości, przygotowuje protokoły zdawczo-odbiorcze,
- wykonuje wiele innych czynności uzgodnionych z klientem.[/ramka]
[ramka][b]Co warto sprawdzić[/b]
Przy podpisywaniu umowy zwróć uwagę, czy:
- określa ona strony oraz przedmiot umowy (opis nieruchomości z dokładnym adresem, kupujący powinien otrzymać przy podpisaniu umowy, kwitując wskazanie adresowe),
- podaje obowiązki pośrednika (sprawdzenie dokumentacji, załatwienie formalności itp.), wynagrodzenie (kiedy, za co, w jakiej wysokości),
- wskazuje pośrednika odpowiedzialnego za jej realizację,
- zawiera numer licencji zawodowej pośrednika odpowiedzialnego za realizację umowę,
- zawiera oświadczenie pośrednika, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej,
- podaje okres, na jaki będzie zawarta, ponieważ może się okazać, że zostaniemy związani umową na kilka lat.[/ramka]
[ramka][b]Janusz Schmidt, wiceprezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości[/b]
Zdecydowanie odradzam podpisywanie umowy w miejscu, gdzie nie możemy sprawdzić wiarygodności firmy pośrednictwa. Naprawdę warto umowę pośrednictwa podpisać w siedzibie firmy, z której usług chcemy skorzystać. Stwierdzimy, czy firma działa legalnie, i ustalimy zakres odpowiedzialności. Przy okazji unikniemy przykrych niespodzianek w postaci np. zakupu zadłużonego mieszkania czy nieruchomości bez sprawdzonego stanu prawnego.
Jeżeli agencja ma siedzibę, to trudniej jest jej zniknąć bez śladu z dnia na dzień. Daje to pośrednikowi większą wiarygodność.
Zwróciłbym uwagę na jeszcze jedną rzecz. Otóż wielu pośredników daje swoim pracownikom pełnomocnictwa do zawierania umów. Często kupujący lub sprzedający mieszkanie nigdy nie widzi osoby odpowiedzialnej za realizację umowy.
Radzę spotkać się z pośrednikiem osobiście, uzgodnić oczekiwania klienta, ustalić strategię działania oraz zakres odpowiedzialności.
[/ramka]