W hutnictwie i przemyśle metalowym – spiekalnie rud i wielkie piece, stalownie, walcownie, ciągarnie, prasownie, młotownie oraz produkcja elementów dla kolejnictwa, produkcja węglików spiekanych, elektrod, rud i walczaków oraz żelazostopów, produkcja tlenku cynku i cynku, produkcja oraz przetwórstwo ołowiu i kadmu, produkcja miedzi i odzysk metali, produkcja aluminium, odlewanie metali nieżelaznych i ich stopów, przeróbka plastyczna metali, produkcja uboczna metali i chemikaliów, hutnictwo żelazoniklu, wzbogacanie mechaniczne i flotacja rud metali, koksochemia, produkcja elektrod węglowych, węgla aktywnego i katalizatorów, prace różne w hutnictwie i w przemyśle metalowym.
W chemii – w budownictwie i przemyśle materiałów budowlanych, w leśnictwie, przemyśle drzewnym i papierniczym, w przemyśle lekkim, w transporcie i łączności, w gospodarce komunalnej, w rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym, w przemyśle poligraficznym, w służbie zdrowia i opiece społecznej, w zespołach formujących szkło, prace różne (wymienione w dziale XIV).
Co zawiera wykaz B
Staż i wiek uprawniający do przejścia na emeryturę w obniżonym wieku dla pracy w zawodach wymienionych w wykazie B jest bardziej zróżnicowany.
I tak dla zatrudnionych na statkach żeglugi powietrznej wynosi on 55 lat dla kobiety i 60 lat dla mężczyzny. Na emeryturę mogą również przejść kobieta (50 lat) i mężczyzna (55 lat), jeżeli komisja lotniczo-lekarska wyda orzeczenie o niezdolności do wykonywania czynności jako personel latający. Muszą oni przepracować 15 lat w warunkach szczególnych wymienionych w dziale I wykazu B, a wiek emerytalny osiągnąć w czasie wykonywania prac wymienionych w dziale I wykazu B lub w czasie zatrudnienia, do którego pracownik został skierowany po zwolnieniu z pracy na statkach żeglugi powietrznej.
Dla zatrudnionych w morskich portach handlowych wiek emerytalny to 55 lat dla obu płci i ogólny wymagany staż z 15 latami pracy w warunkach szczególnych wymienionej w dziale II wykazu B. Dodatkowo muszą być spełnione te same warunki, które obowiązują pracowników personelu latającego.
Zatrudnieni w hutnictwie mogą przejść na emeryturę w wieku 55 lat (i kobieta, i mężczyzna), po 15 latach pracy w warunkach szczególnych, wymienionej w dziale III wykazu B, przy ogólnym 20-letnim (kobieta) lub 25-letnim (mężczyzna) stażu pracy. Wiek emerytalny muszą również osiągnąć w czasie wykonywania prac z działu III wykazu B lub w okresie zatrudnienia, do którego zostali skierowani stosownie do zaleceń lekarza.Pracujący przy azbeście, ołowiu, aluminium, rybacy, nurkowie, GOPR-owcy i inni mogą przejść na emeryturę w wieku 50 lat (kobieta) i 55 lat (mężczyzna). Muszą mieć wymagany ogólny staż pracy, a w nim 10 lat w warunkach szczególnych wymienionych w dziale IV wykazu B. Nie muszą spełniać dodatkowych warunków.
Funkcjonariusz pożarnictwa na emeryturę może przejść w wieku 55 lat (kobieta) i 60 lat (mężczyzna) lub o 5 lat wcześniej, jeżeli orzeczono im trwałą niezdolność do pełnienia służby w jednostkach ochrony przeciwpożarowej. Wymagane lata trzeba ukończyć podczas służby lub w czasie zatrudnienia wykonywanego po zwolnieniu ze służby. Funkcjonariusz pożarnictwa musi przepracować 15 lat w „jednostkach ochrony przeciwpożarowej przy czynnościach operacyjno-technicznych” i mieć wymagany ogólny staż pracy.
Mundurowi (żołnierze zawodowi, policjanci, funkcjonariusze bezpieczeństwa i służby więziennej) mogą przejść na emeryturę w wieku 55 lat (kobieta) i 60 lat (mężczyzna) – wiek ten muszą ukończyć w czasie służby lub w ciągu 5 lat po zwolnieniu z niej. Podobnie celnicy: dostaną emeryturę w wieku 55 lat (kobieta) lub 60 lat (mężczyzna). Wiek ten trzeba osiągnąć podczas zatrudnienia w organach administracji celnej. Muszą mieć wymagany ogólny staż pracy co najmniej 20 lat (kobieta) i 25 lat (mężczyzna), w tym 15 lat służby.
Zatrudnieni w szczególnym charakterze to pracownicy (ci, których wymienia art. 32 ust. 3 ustawy emerytalnej):
Organów kontroli państwowej,
Administracji celnej,
Wykonujący działalność twórczą lub artystyczną,
Dziennikarze redakcji dzienników, czasopism, radia, telewizji oraz w organach prasowych, informacyjnych, publicystycznych albo fotograficznych, objętych układem zbiorowym pracy dziennikarzy,
Nauczyciele, wychowawcy lub inni pracownicy pedagogiczni,
Żołnierze zawodowi, funkcjonariusze policji, UOP, ABW, AW, Straży Granicznej, BOR, Służby Celnej, Służby Więziennej i Państwowej Straży Pożarnej,
Jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Zainteresowani wcześniejszym przejściem na emeryturę muszą wiedzieć, czy pracowali w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze, czy też w warunkach uciążliwych dla zdrowia. Odróżnienie to ma wpływ na przysługujące im uprawnienia. Nie zawsze praca wykonywana w warunkach uciążliwych jest również pracą wykonywaną w warunkach szczególnych.Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. okresy pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze stwierdza zakład pracy na podstawie posiadanej dokumentacji. Czyni to w świadectwie wykonywania prac w szczególnych warunkach wystawionym według wzoru stanowiącego załącznik do przepisów resortowych lub w świadectwie pracy.Oceny, którzy pracownicy danego zakładu pracy zatrudnieni są w szczególnych warunkach, a którzy wykonują tylko pracę w warunkach uciążliwych dla zdrowia, powinien dokonać sam zakład pracy na podstawie obowiązujących przepisów.
Oprócz określonego wieku i stażu pracy ubezpieczony musi spełnić jeszcze jeden warunek – pracować w szczególnych warunkach stale i w pełnym wymiarze czasu pracy.
Szczególne kłopoty ze spełnieniem tego warunku mogą mieć kierownicy i kontrolerzy nadzorujący tego typu prace. ZUS stoi na stanowisku, że papierkowa robota to nie praca w szczególnych warunkach. Czas spędzony za biurkiem przez takie osoby może pozbawić je prawa do wcześniejszej emerytury. Prawo do wcześniejszego zakończenia pracy mają bowiem wyłącznie ci kierownicy i kontrolerzy, którzy stale przebywają w miejscu wykonywania pracy w szczególnych warunkach. Jeśli dosłownie interpretować te przepisy, może się okazać, że nawet pół godziny przy biurku poświęcone na przekładanie papierów może zamknąć drogę do wcześniejszej emerytury.
Przykład 1
Stanisław P., pracujący od 30 lat w tartaku, w ostatnim czasie pożegnał kilku podległych sobie pracowników idących na wcześniejszą emeryturę. Jako kierownik nadzorujący prace w szczególnych warunkach mógłby skorzystać z tych samych przepisów do ubiegania się o wcześniejszą emeryturę dla siebie. Pomiędzy rodzajami prac lub stanowisk wymienionych w § 4 – 15 rozporządzenia z 1983 r. w poz. 24 działu XIV zatytułowanego „Prace różne” wymieniono kontrolę międzyoperacyjną, kontrolę jakości produkcji i usług oraz dozór inżynieryjno-techniczny na oddziałach i wydziałach, w których jako podstawowe wykonywane są prace wymienione w wykazie. ZUS odmówił mu jednak prawa do wcześniejszej emerytury, bo równolegle wykonywał w imieniu pracodawcy wiele innych czynności, np. o charakterze administracyjno-biurowym. Jego praca nie była więc wykonywana w szczególnych warunkach stale i w pełnym wymiarze.
Przykład 2
Waldemar D. jako kierownik w zakładach azbestowych nadzorował prace z tą bardzo niebezpieczną substancją. Zwykle przebywał na sali produkcyjnej po sześć, siedem godzin dziennie. ZUS odmówił mu jednak prawa do wcześniejszej emerytury. Od wymaganego stażu pracy w szczególnych warunkach odliczył mu czas, gdy był kierownikiem. W sądzie, do którego trafiła sprawa, mężczyzna powołał się na to, że wykonywał pracę przy przetwórstwie azbestu wymienioną w załączniku nr 2 do zarządzenia nr 7 ministra przemysłu chemicznego i lekkiego z 7 lipca 1987 r. Prawo do emerytury wywalczył dopiero przed Sądem Najwyższym, który uznał, że znaczenie ma bezpośrednie narażenie na działanie czynników szkodliwych, a nie forma zatrudnienia. Uznał czas pracy Waldemara D. jako kierownika, mimo że wykonywał on też prace biurowe, za pracę wykonywaną w warunkach niebezpiecznych dla zdrowia, stale i w pełnym wymiarze czasu (IUK59 /06).
Wymagany staż
Większość pracowników nabywa uprawnienia do emerytury już po 20 latach ogólnego stażu pracy (kobiety) i 25 latach (mężczyźni), jeśli w tym ogólnym stażu przepracowali 15 lat w warunkach szczególnych lub w szczególnym charakterze.
Konkretne stanowiska, na których zatrudnienie uznawane jest za pracę w szczególnych warunkach, wymienione są w zarządzeniach resortowych. Wydali je właściwi ministrowie, kierownicy urzędów centralnych lub centralne związki spółdzielcze dla podległych i nadzorowanych zakładów pracy.
Wykazy stanowisk pracy w szczególnych warunkach opracowane były dla uspołecznionych zakładów pracy. Wykazy mogą też stosować jednostki organizacyjne powstałe po przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w inne przedsiębiorstwo (lub przedsiębiorstwa), w spółkę (lub w spółki), przedsiębiorstwa przekazane organom samorządu terytorialnego oraz te, dla których uprawnienia i obowiązki organu założycielskiego przejęli wojewodowie lub inne organy państwowe. Zmiana nazwy stanowiska
Pracodawcy zastanawiają się, co wtedy, gdy zmieniła się nazwa stanowiska pracy. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej uważa, że „zmiana nazewnictwa stanowisk pracy, bez zmiany warunków pracy i zakresu obowiązków, nie powoduje utraty prawa do uznania takiej pracy za wykonywaną w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, gdyż istotny jest rodzaj pracy faktycznie wykonywanej.
Gdy zmieniła się nazwa stanowiska, w zaświadczeniu trzeba podać nazwę obecną, będącą odpowiednikiem nazwy w zarządzeniu lub uchwale, a także wskazać nazwę poprzednią i przyczyny jej zmiany. Wykazując w zaświadczeniu okresy zatrudnienia, pracodawca musi też uwzględnić zmiany nazw stanowisk w danym przedziale czasowym, jeśli nastąpiły.
Urlop wypoczynkowy do stażu
Ze stażu pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze trzeba wyłączyć niektóre przerwy w jej wykonywaniu. Pracodawca, wystawiając świadectwo pracy, nie powinien uwzględniać w zatrudnieniu w szczególnych warunkach lub charakterze okresów niewykonywania pracy, za które pracownik otrzymał po 14 listopada 1991 r. wynagrodzenie lub świadczenia z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.
Chodzi zatem o przypadające po 14 listopada 1991 r. przerwy w pracy będące m.in. urlopami macierzyńskim, dla poratowania zdrowia, szkoleniowymi, okresami niezdolności do pracy z powodu choroby.
Powyższe ograniczenie nie dotyczy urlopów wypoczynkowych. Te wlicza się bez względu na to, w którym okresie zostały wykorzystane > patrz ramka „Zaostrzenie warunków z mocą wsteczną”.
Staż wypracowany przed laty
Pracownik, który jeszcze przed 1999 r. wypracował staż pracy uprawniający do wcześniejszej emerytury, nie musi się teraz martwić, że z końcem roku straci prawo do wcześniejszej emerytury. Wystarczy, że osiągnie odpowiedni wiek. Chodzi o art. 184 ustawy emerytalnej, który mówi, że osobie urodzonej po 31 grudnia 1948 r., która przed 1999 r. wypracowała 20-letni dla kobiet i 25-letni dla mężczyzn staż pracy, w tym niezbędny do otrzymania wcześniejszej emerytury w szczególnych warunkach, przysługuje ona po osiągnięciu odpowiedniego, wcześniejszego wieku.
Przykład 3
Pracownica przedszkola urodzona w 1953 r. ma ponad 35-letni okres zatrudnienia, w tym 16 lat pracy nauczycielskiej. Od kilku lat jest pracownikiem administracyjnym i chce przejść na wcześniejszą emeryturę. Osoby urodzone po 1948 r. zachowują prawo do przejścia na emeryturę w wieku niższym od powszechnie obowiązującego, ale pod warunkiem że 1 stycznia 1999 r. miały wymagany okres składkowy i nieskładkowy, w tym wymagany okres pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Przypomnijmy, że dla kobiet wymagany okres składkowy i nieskładkowy wynosi co najmniej 20 lat. W opisanej sytuacji wymagane jest także posiadanie na dzień 1 stycznia 1999 r. 15-letniego okresu pracy nauczycielskiej wykonywanej stale i w pełnym wymiarze czasu pracy.
Rzecznik praw obywatelskich zaskarżył do Trybunału Konstytucyjnego przepis nakazujący nie uwzględniać w zatrudnieniu w szczególnych warunkach lub charakterze okresów niewykonywania pracy, za które pracownik otrzymał po 14 listopada 1991 r. wynagrodzenie lub świadczenia z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Niemożność uwzględnienia wspomnianych okresów w stażu pracy w szczególnych warunkach oznacza zaostrzenie z mocą wsteczną poprzednich warunków nabywania prawa do wcześniejszej emerytury. Zmieniony przepis pozbawił wiele osób możliwości uzyskania takiego świadczenia. Narusza też regułę niedziałania prawa wstecz. Taka zmiana nie powinna się odnosić do okresów sprzed daty wejścia w życie znowelizowanych przepisów.
W niższym wieku emerytalnym mogą przechodzić na emeryturę pracownicy wykonujący działalność twórczą lub artystyczną, mający wymagany okres składkowy i nieskładkowy, w tym co najmniej 15 lat tej działalności.
Wiek ten wynosi dla:
Tancerza, akrobaty, gimnastyka, ekwilibrysty i kaskadera 40 lat dla kobiet i 45 lat dla mężczyzn,
Solisty wokalisty, muzyka grającego na instrumentach dętych i tresera zwierząt drapieżnych 45 lat dla kobiet i 50 lat dla mężczyzn,
Artysty chóru, żonglera, komika cyrkowego i aktora teatru lalek 50 lat dla kobiet i 55 lat dla mężczyzn,
Muzyka grającego na instrumentach smyczkowych, perkusyjnych i klawiszowych, operatora obrazu filmowego oraz fotografika 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn,
Aktorki, dyrygentki 55 lat; ale tylko kobiety, mężczyźni w tych zawodach pracują do 65 roku życia.
Przykład 4
Mężczyzna urodzony w 1946 r., który wykonywał przez 13 lat zawód fotografika, chce przejść na wcześniejszą emeryturę po ukończeniu 60 roku życia. Nie jest to jednak możliwe. Osoby wykonujące działalność twórczą lub artystyczną nabywają bowiem prawo do wcześniejszej emerytury nie tylko po ukończeniu określonego wieku, lecz także po spełnieniu pozostałych warunków (ustalonych dla pracowników wykonujących taką działalność). Mężczyzna fotograf przed przejściem na emeryturę musi nie tylko skończyć 60 lat, lecz także mieć wymagany okres składkowy i nieskładkowy 25 lat, w tym co najmniej 15 lat działalności artystycznej.
Na emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym mogą także przejść zatrudnieni w szczególnych warunkach u prywatnego pracodawcy.Na początku ci ubezpieczeni mieli problemy z uzyskiwaniem prawa do wcześniejszej emerytury, ponieważ ZUS nie uznawał pracy w szczególnych warunkach wykonywanej w prywatnych firmach.Jednak 14 czerwca 2004 r. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że na emeryturę w obniżonym wieku mogą przechodzić wszyscy pracownicy zatrudnieni w szczególnych warunkach niezależnie od formy prawnej firmy, a zatem również zatrudnieni u prywatnego pracodawcy.Prywatni pracodawcy, których nie obowiązywały resortowe zarządzenia, przy potwierdzaniu okresów pracy w szczególnych warunkach mogą się powołać wyłącznie na rodzaje prac zawarte w wykazach A i B stanowiących załącznik do rozporządzenia. W wystawionym świadectwie pracy powinni również wskazać okres pracy w szczególnych warunkach oraz zajmowane stanowisko.Zawsze jednak praca w szczególnych warunkach uprawniająca do emerytury w obniżonym wieku musi być wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy. A to musi wynikać z dokumentacji osobowej pracownika.