Jak odzyskać utracone prawo jazdy

Jeśli nie jeździłeś dłużej niż rok, musisz zdać egzamin

Publikacja: 23.10.2010 04:30

Jak odzyskać utracone prawo jazdy

Foto: Rzeczpospolita

Osoba, która utraciła prawo jazdy, ma kilka możliwości jego odzyskania:

- Jeżeli prawo jazdy zostało zabrane przez sąd na krócej niż rok, kierowca dostanie je z powrotem bez konieczności zdawania dodatkowego egzaminu oraz przeprowadzania badań lekarskich. Taka jest zasada. Zdarzają się jednak wyjątki (sąd może w uzasadnionych przypadkach nakazać sprawdzenie stanu zdrowia kierowcy).

- Prawo jazdy zabrane wyrokiem sądu na czas dłuższy niż rok albo utracone z powodu przekroczenia dopuszczalnej liczby punktów karnych wróci do kierowcy dopiero po zaliczeniu egzaminu na takich samych warunkach, jakim podlegają kierowcy ubiegający się o prawo jazdy pierwszy raz.

[wyimek]Punkty karne znikną (z urzędu) po roku od popełnienia wykroczenia[/wyimek]

- W przypadku utraty prawa jazdy kilku kategorii, aby odzyskać wszystkie posiadane uprzednio uprawnienia, trzeba zaliczać egzaminy kolejno na wszystkie kategorie, na których nam zależy albo które chcemy odzyskać.

- W przypadku utraty prawa jazdy na dłużej niż rok trzeba nie tylko zaliczyć egzamin na zasadach, jakie dotyczą nowych kandydatów na kierowców, ale również przedłożyć standardowe zaświadczenia lekarskie.

[srodtytul]Myślą nad surowszym punktatorem[/srodtytul]

Policja chce znowelizować rozporządzenia określające wysokość punktów karnych za poszczególne wykroczenia drogowe. Zgodnie z propozycją za parkowania na tzw. kopercie kierowca otrzymywałby pięć punktów karnych.

Surowsze prawo ma także dotknąć niezdyscyplinowanych kierowców, którzy nie dbają o bezpieczeństwo innych uczestników ruchu, niepełnosprawnych, dzieci, pieszych czy pasażerów. Byłaby to pierwsza poważna poprawka taryfikatora od 2003 r.

Praktyka pokazała, że stawka zerowa niewłaściwie oddziaływała na wyobraźnię kierowców. Stawki punktowe miałyby także wzrosnąć niemal za każde nieprawidłowe zachowanie kierujących wobec pieszych. Na przykład za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych ma ich być dziesięć.

Surowiej karani mieliby być także kierowcy rozmawiający przez telefon podczas jazdy (otrzymywaliby oni dwa punkty), a ponadto kierowcy przewożący dzieci bez obowiązkowego fotelika (aż sześć punktów karnych).

Zdaniem policji podnoszenie liczby punktów karnych za konkretne wykroczenia to najdotkliwsza kara dla kierowców. Zebranie kompletu punktów oznacza przesiadkę do autobusu. Stałe podnoszenie wysokości mandatów na niewiele się zda – uważają psychologowie transportu.

W lutym rząd przyjął projekt zupełnie nowej ustawy – o kierujących pojazdami. Rzecz dotyczy wszystkich kierowców – młodych i tych doświadczonych. Młodzi kierowcy w przypadku popełnienia dwóch wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji będą kierowani na kurs reedukacyjny.

W wyjątkowych sytuacjach mogą także utracić uprawnienia do kierowania pojazdami. Do podniesienia kwalifikacji kierujących pojazdami mają także doprowadzić nowe wymagania wobec instruktorów i ośrodków szkolenia kierowców.

Jeżeli chodzi o instruktorów, będą oni musieli corocznie uczestniczyć w warsztatach doskonalenia zawodowego, co obecnie nie jest wymagane.

[srodtytul]To niejedyny pomysł na zmiany[/srodtytul]

U osób poddawanych badaniu lekarskiemu i psychologicznemu sprawdzane będą przeciwwskazania do wykonywania pracy instruktora, a nie jak dotychczas do kierowania pojazdem. Kandydaci na instruktorów będą szkoleni przez posiadające poświadczenie ośrodki szkolenia kierowców. Znacznie rozszerzono katalog przestępstw eliminujących osobę z ewidencji instruktorów.

Zupełna nowość to wymagania wobec ośrodków szkolenia kierowców (OSK). Cała infrastruktura techniczna ośrodka niezbędna dla szkolenia kierowców kategorii A i B powinna być położona na terenie jednego powiatu.

Dla innych OSK plac manewrowy może być położony na terenie powiatu sąsiedniego. Na ośrodki nałożono obowiązek składania informacji o osobach uczestniczących w kursie. Oprócz tego będą musiały informować o miejscu i czasie przeprowadzania poszczególnych zajęć wskazanych w programie. Takie rozwiązania ukrócą zjawisko polegające na wystawianiu zaświadczeń osobom, które w ogóle nie uczestniczyły w zajęciach.

Nowe wymagania czekają też egzaminatorów. Podobnie jak instruktorzy będą musieli zostać poddani badaniom pod kątem przeciwwskazań do wykonywania pracy egzaminatora. Będą musieli się także wykazać odpowiednim doświadczeniem w egzaminowaniu.

Kandydat musi uczestniczyć w 20 egzaminach w charakterze obserwatora i przeprowadzić dziesięć egzaminów pod nadzorem. Nie będą mogli podejmować dodatkowych zajęć zarobkowych bez zgody dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego i będą mieli ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej jak osoby pełniące funkcje publiczne. Będą też składać oświadczenie majątkowe.

Projekt zawiera przepisy wprowadzające do prawa krajowego rozwiązania unijne dotyczące praw jazdy. Do 2033 r. nastąpi wymiana krajowych praw jazdy na dokumenty wydane zgodnie z nowym wzorem unijnym. Wprowadzony zostanie administracyjny okres ważności tych dokumentów – 15 lat dla praw jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E.

Ważność dokumentów pozostałych kategorii będzie wynosiła pięć lat (bądź w zależności od terminu badań lekarskich oraz psychologicznych). Wprowadzona zostanie także nowa kategoria prawa jazdy – AM (motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe). Będą ją mogły uzyskać osoby od 14. roku życia. Nowe będzie prawo jazdy typu A2, które obejmie prowadzenie motocykli o mocy nieprzekraczającej 35 kW.

Wszystkie te rozwiązania powinny poprawić bezpieczeństwo przez podniesienie kwalifikacji kierowców oraz przyczynić się do eliminacji oszustw, korupcji i nierzetelnego wykonywania usług w procesie ich szkolenia oraz egzaminowania.

[ramka][b] Zobacz cały [link=http://www.rp.pl/temat/375203.html]poradnik o mandatach[/link][/b][/ramka]

Osoba, która utraciła prawo jazdy, ma kilka możliwości jego odzyskania:

- Jeżeli prawo jazdy zostało zabrane przez sąd na krócej niż rok, kierowca dostanie je z powrotem bez konieczności zdawania dodatkowego egzaminu oraz przeprowadzania badań lekarskich. Taka jest zasada. Zdarzają się jednak wyjątki (sąd może w uzasadnionych przypadkach nakazać sprawdzenie stanu zdrowia kierowcy).

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów