W ub.r. istotnie zmalały wydatki giełdowych firm z WIG20, na cele określone w punkcie 1.5. Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW (szeroko rozumiany sponsoring). Z dokładnym określeniem skali tego spadku są jednak duże problemy.
Po pierwsze, same spółki mają często problem z ich identyfikacją i nie potrafią odpowiedzieć, ile wyniosły. Po drugie, emitenci wskazują na trudności związane z interpretacją punktu 1.5. dobrych praktyk, i tym samym z dokładnym określeniem wydatków dotyczących wspierania kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp.
Czytaj więcej
Na sponsoring sportowy biznes wydał w ubiegłym roku 1,35 mld zł. W tym ma być jeszcze więcej. Klu...
Właśnie ten ostatni skrót jest tak pojemny, że równie dobrze może pod nim kryć się wiele nowych rodzajów wydatków, jak i żaden. Kolejna sprawa dotyczy braku jednoznacznej informacji, czy koszty poniesione na cele określone w punkcie 1.5. dobrych praktyk dotyczą tylko spółki matki, czy całej grupy kapitałowej.
Najwięcej wydają: Orlen, KGHM i PKO BP
W ubiegłym roku zdecydowanie najwięcej pieniędzy na szeroko rozumiany sponsoring znowu przeznaczył Orlen. Spółka matka wydatkowała na ten cel 376,6 mln zł, co było wartością o 2,5 proc. mniejszą niż w 2023 r. „Spółka zmieniła podejście do prowadzenia działań sponsoringowych, rezygnując z części współprac na rzecz wzmocnienia działań w wielu nowych lokalizacjach w Polsce i wsparcia związków sportowych. W 2024 r. podpisanych zostało 180 nowych umów sponsoringowych, przy jednoczesnej kontynuacji 105 umów z poprzedniego roku” – informuje zespół prasowy Orlenu. Dodaje, że efektywne wykorzystanie budżetu przyniosło rekordową wartość tzw. AVE (Advertising Value Equivalent), która w ubiegłym roku wyniosła 1,44 mld zł.