Reklama
Rozwiń

Mniej na sponsoring i cele społeczne. Spółki z WIG20 ograniczają wydatki

W 2024 r. więcej spółek z WIG20 ograniczyło wydatki na kulturę, sport i instytucje charytatywne, niż je zwiększyło. Jak będzie w tym roku?

Publikacja: 07.07.2025 04:59

Mniej na sponsoring i cele społeczne. Spółki z WIG20 ograniczają wydatki

Foto: AdobeStock

W ub.r. istotnie zmalały wydatki giełdowych firm z WIG20, na cele określone w punkcie 1.5. Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW (szeroko rozumiany sponsoring). Z dokładnym określeniem skali tego spadku są jednak duże problemy.

Po pierwsze, same spółki mają często problem z ich identyfikacją i nie potrafią odpowiedzieć, ile wyniosły. Po drugie, emitenci wskazują na trudności związane z interpretacją punktu 1.5. dobrych praktyk, i tym samym z dokładnym określeniem wydatków dotyczących wspierania kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp.

Czytaj więcej

Firmy coraz więcej pieniędzy wydają na krajowy sport. Będzie rekord?

Właśnie ten ostatni skrót jest tak pojemny, że równie dobrze może pod nim kryć się wiele nowych rodzajów wydatków, jak i żaden. Kolejna sprawa dotyczy braku jednoznacznej informacji, czy koszty poniesione na cele określone w punkcie 1.5. dobrych praktyk dotyczą tylko spółki matki, czy całej grupy kapitałowej.

Najwięcej wydają: Orlen, KGHM i PKO BP

W ubiegłym roku zdecydowanie najwięcej pieniędzy na szeroko rozumiany sponsoring znowu przeznaczył Orlen. Spółka matka wydatkowała na ten cel 376,6 mln zł, co było wartością o 2,5 proc. mniejszą niż w 2023 r. „Spółka zmieniła podejście do prowadzenia działań sponsoringowych, rezygnując z części współprac na rzecz wzmocnienia działań w wielu nowych lokalizacjach w Polsce i wsparcia związków sportowych. W 2024 r. podpisanych zostało 180 nowych umów sponsoringowych, przy jednoczesnej kontynuacji 105 umów z poprzedniego roku” – informuje zespół prasowy Orlenu. Dodaje, że efektywne wykorzystanie budżetu przyniosło rekordową wartość tzw. AVE (Advertising Value Equivalent), która w ubiegłym roku wyniosła 1,44 mld zł.

Koncern przyznaje, że jednym z najważniejszych obszarów jego działalności sponsoringowej jest sport. W związku z tym kontynuował współpracę z czołowymi polskimi federacjami sportowymi, wspierając kluczowe dyscypliny, takie jak lekkoatletyka, piłka nożna, siatkówka, sporty motorowe oraz sporty zimowe. Równolegle spółka inwestowała w projekty w obszarze sportu powszechnego, zachęcając dzieci i młodzież do aktywnego stylu życia poprzez programy, turnieje, programy stypendialne i wydarzenia lokalne. Poza tym zwiększyła zaangażowanie w kulturę i inicjatywy społeczne. W br. Orlen przeznaczy na działania sponsoringowe mniej pieniędzy niż w 2024 r.

Czytaj więcej

Grupa KGHM złożyła do prokuratury trzy zawiadomienia

Na podobnym poziomie wydatki chce utrzymać KGHM. W ub.r. wyniosły 102 mln zł. W porównaniu z 2023 r. spadły jednak o 27,7 proc. To konsekwencja ograniczenia wspierania inicjatyw kulturalnych i sportowych, a także projektów realizowanych przez Fundację KGHM Polska Miedź, co z kolei było następstwem przeprowadzanych audytów. Koncern najwięcej kosztowało wspieranie działalności Zagłębia Lubin (klubu piłki nożnej) i MKS Zagłębie Lubin (klubu piłki ręcznej). Podobnie będzie w tym roku.

Kto zaciska pasa wydatków na sponsoring

Na najniższym stopniu podium giełdowych najwięcej wydających na sponsoring prawdopodobnie znalazło się PKO BP. Jego grupa wydała w 2024 r. na sześć celów literalnie wymienionych w punkcie 1.5. dobrych praktyk (kultura, sport, media, organizacje społeczne, związki zawodowe, instytucje charytatywne) 57,5 mln zł. Jeśli jednak do tego dodać kategorię „itp.”, to te wydatki wynoszą już 70,7 mln zł. Grupa w największym stopniu wspierała sport i działalność charytatywną. W pierwszym z obszarów najwięcej pieniędzy wydano na wsparcie polskiej piłki nożnej, koncentrujące się wokół PKO BP Ekstraklasy i programu „PKO Biegajmy razem” propagującego tę najprostszą formę ruchu. Z kolei w zakresie dobroczynności najwięcej środków przekazano na wsparcie terenów powodziowych i osób doświadczonych przez powódź. W tym roku grupa planuje zwiększyć swoje wydatki.

Czytaj więcej

Nieprawidłowości w PKO BP. Co najmniej pięć zawiadomień do prokuratury

Nieznacznie więcej na sponsoring przeznaczyła w ub.r. grupa Santander. Wzrost nastąpił w dwóch obszarach: kultura oraz konferencje i wydarzenia branżowe. W tym roku spółka zakłada utrzymanie wydatków na poziomie porównywalnym z 2024 r.

W ub.r. istotnie zmalały wydatki giełdowych firm z WIG20, na cele określone w punkcie 1.5. Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW (szeroko rozumiany sponsoring). Z dokładnym określeniem skali tego spadku są jednak duże problemy.

Po pierwsze, same spółki mają często problem z ich identyfikacją i nie potrafią odpowiedzieć, ile wyniosły. Po drugie, emitenci wskazują na trudności związane z interpretacją punktu 1.5. dobrych praktyk, i tym samym z dokładnym określeniem wydatków dotyczących wspierania kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
Spokojny początek tygodnia na GPW
Giełda
Tym razem bez rekordów na GPW
Giełda
Hossa przetrwa, ale zwyżki na GPW wyhamują
Giełda
WIG20 bez rekordu intra, ale z najwyższym zamknięciem w tym roku
Giełda
Allegro sprzedało obligacje za 1 mld zł