Reklama
Rozwiń

Liczy się to, jak zawarto umowę

Dla praw klienta nie ma znaczenia, czy towar przywiezie kurier, czy też odbierze się go osobiście

Publikacja: 12.03.2011 03:47

Liczy się to, jak zawarto umowę

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski

Kupiłem towar w dużym sklepie internetowym. Skorzystałem z możliwości odbioru osobistego. Gdy chciałem go zwrócić, sklep odpowiedział, że nie mogę, gdyż nie dokonałem zakupów przez Internet, ale „rezerwacji w sklepie stacjonarnym". Czy rzeczywiście tylko z tego powodu, że nie skorzystałem z usług kuriera, straciłem możliwość zwrotu? – pyta czytelnik.

Sposób odebrania towaru nie ma żadnego znaczenia. Liczy się to, czy umowa została zawarta przez Internet. Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i przewidziane w niej uprawnienia mają zastosowanie do umów zawieranych na odległość.

7,5 mld zł wydadzą w tym roku Polacy w e-sklepach (według prognoz Euromonitor International)

Jeśli więc czytelnik zawarł umowę przez Internet, to nie ma znaczenia, że sam odebrał towar. Jego prawa są dokładnie takie same jak wówczas, gdyby skorzystał z usług kuriera czy poczty.

Nie znając dokładnie sytuacji, trudno przesądzić, czy doszło do zawarcia umowy przez Internet. Z tego, co pisze czytelnik, wynika, że sprzedawca potraktował zamówienie jako „rezerwację w sklepie stacjonarnym". Nie można wykluczyć, że rzeczywiście nie była to umowa kupna-sprzedaży, tylko jakaś forma rezerwacji towaru. Jednocześnie sama nazwa umowy o niczym jeszcze nie przesadza. Liczy się jej treść. Gdyby spełniała wszystkie cechy umowy kupna-sprzedaży, to niewłaściwa nazwa nie przekreślałaby tego.

O jakie cechy chodzi? Przede wszystkim o dwustronność zobowiązania. Sytuacja byłaby oczywista, gdyby kupujący zapłacił za towar (np. przelewem) i później odebrał go we wskazanym punkcie. Warto też sprawdzić, czy taka sama umowa jest zawierana w razie wysyłki towaru kurierem. Jeśli tak, jest to dodatkowy argument, że przedsiębiorca korzysta z wybiegu, aby ograniczyć prawa konsumenta.

Wymieniona ustawa mówi o umowach zawieranych z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, np. drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu czy poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej.

 

Zobacz

»

Poradniki prawne

»

Internet

»

Jak kupować w sieci

Czytaj też:

Zobacz tematy:

Kupiłem towar w dużym sklepie internetowym. Skorzystałem z możliwości odbioru osobistego. Gdy chciałem go zwrócić, sklep odpowiedział, że nie mogę, gdyż nie dokonałem zakupów przez Internet, ale „rezerwacji w sklepie stacjonarnym". Czy rzeczywiście tylko z tego powodu, że nie skorzystałem z usług kuriera, straciłem możliwość zwrotu? – pyta czytelnik.

Sposób odebrania towaru nie ma żadnego znaczenia. Liczy się to, czy umowa została zawarta przez Internet. Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i przewidziane w niej uprawnienia mają zastosowanie do umów zawieranych na odległość.

Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawo w Polsce
Trybunał Konstytucyjny: mniej religii w szkołach jest bezprawne
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono