Reklama

Kiedy przewoźnik wypłaci odszkodowanie za spóźnienie pasażera

Gdy lot zostaje odwołany, a pociąg się spóźni, pasażer może żądać rekompensaty

Publikacja: 19.06.2012 03:00

Uprawnienia, jakie mu przysługują, zależą od tego, jakim środkiem lokomocji się porusza. Gdy jest to pociąg, będzie mógł żądać za jego spóźnienie od przewoźnika odszkodowania. Ale nie za każde. Prawo do rekompensaty przysługuje, gdy do stacji, na której planujemy wysiąść, dojeżdżamy z godzinnym (lub większym) opóźnieniem.

Niestety, dotyczy to jedynie pociągów ekspresowych kategorii Express, Express Intercity, Eurocity i EuroNight, a także wszystkich pociągów międzynarodowych kursujących do krajów UE  (z wyłączeniem połączeń regionalnych kursujących np. między przygranicznymi miastami). A to oznacza, że na odszkodowanie nie mogą liczyć pasażerowie Tanich Linii Kolejowych.

1 godzina przynajmniej tyle musi spóźnić się pociąg by dostać odszkodowanie

Aby otrzymać pieniądze, trzeba złożyć reklamację. Wcześniej jednak należy poprosić konduktora, aby poświadczył fakt opóźnienia i jego długość na bilecie. Taki dokument, wraz z formularzem reklamacji (do pobrania na www.intercity.pl), trzeba przesłać do przewoźnika.

Pasażer za opóźnienie ponad godzinę (ale takie, które nie przekracza 119 minut) otrzyma 25 proc. tego, co wydał na bilet. Więcej, bo 50 proc. ceny biletu, należy się jako rekompensata za spóźnienie, które wynosi co najmniej dwie godziny.

Reklama
Reklama

Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy opóźniony jest samolot. Wtedy przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatne posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Rodzaj uprawnień zależy od długości opóźnienia lub długości lotu.

Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin, pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu. Jeśli z powodu opóźnienia lotu występuje konieczność pobytu przez jedną lub więcej nocy – pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Natomiast gdy pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, mają prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro (w zależności od zasięgu podróży).

Pasażerowi przysługują uprawnienia również w przypadku odwołania lotu. Ma prawo do zwrotu kosztów biletu lub innego połączenia z punktem docelowym podróży. Dodatkowo ma prawo do posiłku, napojów oraz rozmowy telefonicznej.

Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama