Kiedy przewoźnik wypłaci odszkodowanie za spóźnienie pasażera

Gdy lot zostaje odwołany, a pociąg się spóźni, pasażer może żądać rekompensaty

Publikacja: 19.06.2012 03:00

Uprawnienia, jakie mu przysługują, zależą od tego, jakim środkiem lokomocji się porusza. Gdy jest to pociąg, będzie mógł żądać za jego spóźnienie od przewoźnika odszkodowania. Ale nie za każde. Prawo do rekompensaty przysługuje, gdy do stacji, na której planujemy wysiąść, dojeżdżamy z godzinnym (lub większym) opóźnieniem.

Niestety, dotyczy to jedynie pociągów ekspresowych kategorii Express, Express Intercity, Eurocity i EuroNight, a także wszystkich pociągów międzynarodowych kursujących do krajów UE  (z wyłączeniem połączeń regionalnych kursujących np. między przygranicznymi miastami). A to oznacza, że na odszkodowanie nie mogą liczyć pasażerowie Tanich Linii Kolejowych.

1 godzina przynajmniej tyle musi spóźnić się pociąg by dostać odszkodowanie

Aby otrzymać pieniądze, trzeba złożyć reklamację. Wcześniej jednak należy poprosić konduktora, aby poświadczył fakt opóźnienia i jego długość na bilecie. Taki dokument, wraz z formularzem reklamacji (do pobrania na www.intercity.pl), trzeba przesłać do przewoźnika.

Pasażer za opóźnienie ponad godzinę (ale takie, które nie przekracza 119 minut) otrzyma 25 proc. tego, co wydał na bilet. Więcej, bo 50 proc. ceny biletu, należy się jako rekompensata za spóźnienie, które wynosi co najmniej dwie godziny.

Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy opóźniony jest samolot. Wtedy przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatne posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Rodzaj uprawnień zależy od długości opóźnienia lub długości lotu.

Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin, pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu. Jeśli z powodu opóźnienia lotu występuje konieczność pobytu przez jedną lub więcej nocy – pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Natomiast gdy pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, mają prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro (w zależności od zasięgu podróży).

Pasażerowi przysługują uprawnienia również w przypadku odwołania lotu. Ma prawo do zwrotu kosztów biletu lub innego połączenia z punktem docelowym podróży. Dodatkowo ma prawo do posiłku, napojów oraz rozmowy telefonicznej.

Uprawnienia, jakie mu przysługują, zależą od tego, jakim środkiem lokomocji się porusza. Gdy jest to pociąg, będzie mógł żądać za jego spóźnienie od przewoźnika odszkodowania. Ale nie za każde. Prawo do rekompensaty przysługuje, gdy do stacji, na której planujemy wysiąść, dojeżdżamy z godzinnym (lub większym) opóźnieniem.

Niestety, dotyczy to jedynie pociągów ekspresowych kategorii Express, Express Intercity, Eurocity i EuroNight, a także wszystkich pociągów międzynarodowych kursujących do krajów UE  (z wyłączeniem połączeń regionalnych kursujących np. między przygranicznymi miastami). A to oznacza, że na odszkodowanie nie mogą liczyć pasażerowie Tanich Linii Kolejowych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów