Reklama
Rozwiń

Czasami podwładny może powiedzieć „nie”

Nie każda odmowa wykonania polecenia musi oznaczać naruszenie dyscypliny służbowej i wiązać się z odpowiedzialnością dyscyplinarną.

Publikacja: 27.06.2015 06:15

Czasami podwładny może powiedzieć „nie”

Foto: www.sxc.hu

Policjant nie zgodził się poprowadzić szkolenia dla innych funkcjonariuszy, w tym wyższych od niego rangą, tłumacząc, że nie ma odpowiedniego przygotowania merytorycznego i prowadzenie szkoleń nie należy do jego obowiązków. Jego odmowa została uznana za przewinienie dyscyplinarne z art. 132 ust. 3 pkt 1 ustawy o Policji. Czy każda odmowa wykonania polecenia musi się wiązać z karą dyscyplinarną?

Nie. Jak wynika bowiem z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (wyrok z 9 kwietnia 2013 r., III SA/Kr 951/12, orzeczenia.nsa.gov.pl), który zajmował się podobną sprawą, charakter odpowiedzialności dyscyplinarnej funkcjonariuszy określony w art. 132 ust. 3 pkt 1 ustawy o Policji (dalej: ustawa) wskazuje, że po stronie funkcjonariusza musi występować element winy, co oznacza, że funkcjonariusz „bezprawnie" odmawia wykonania polecenia i ta „bezprawność" nie została spowodowana przyczyną od niego niezależną. W szczególności funkcjonariusz nie może ponosić konsekwencji nieprzemyślanych czy wręcz wadliwych poleceń swych przełożonych.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama