Internetowa dywersja sieci Orange

Centertel konkuruje o klientów Internetu ze swoim właścicielem Telekomunikacją Polską

Aktualizacja: 08.05.2008 12:32 Publikacja: 08.05.2008 07:13

Internetowa dywersja sieci Orange

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Orange pozyskał już ponad 20 tys. abonentów usług internetowych w sieci Telekomunikacji Polskiej. – Nie konkurujemy bezpośrednio z Neostradą. Ofertę kierujemy przede wszystkim do klientów sieci komórkowej Orange. To pozwala nam zagospodarować pod naszą marką kolejną niszę internetowego rynku – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu PTK Centertel, operatora sieci Orange.

– Z kilkunastu firm, które startowały w wyścigu po klientów TP, do tej pory liczyła się Netia. Wygląda na to, że poza nami na tym rynku będzie się jeszcze liczył Orange – przyznaje Mirosław Godlewski, prezes zarządu Netii. Jego spółce udało się zdobyć w ubiegłym roku ponad 100 tys. abonentów w sieci TP. Ponad połowę wszystkich klientów, których od grudnia 2006 r. do marca 2008 odebrali TP jej rywale. Poza Netią trzeba wymienić Tele2, Dialog i GTS Energis.

Rywale rozpaczliwie gonią narodowego operatora. Jednym ze sposobów są tańsze usługi. Orange do najtańszych nie należy.

Przede wszystkim dzięki aktywności Netii po raz pierwszy od udostępnienia innym firmom swojej sieci Telekomunikacja Polska przegrywa z konkurencją rywalizację o klientów usług internetowych. W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku spółka zdobyła 58 tys. abonentów, podczas gdy rywale 60 tys. Ale licząc razem z Centertelem, grupa TP wciąż jest lepsza. W ten sposób Centertel psuje biznes konkurentom TP, przechwytując część klientów, którzy rezygnują z Neostrady.

– W kolejnych kwartałach również spodziewamy się dobrej sprzedaży usług, adekwatnej do zaplanowanych nakładów reklamowych – mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa. Do końca roku jej firma może pozyskać 80 – 100 tys. abonentów. Centertel świadczy usługi internetowe abonentom, którzy korzystają z taniego socjalnego planu telefonicznego. TP takim klientom z założenia nie sprzedaje Neostrady. W ten sposób chciała zniechęcić klientów do najtańszego planu telefonicznego. Bez łamania tej polityki szuka nowych klientów na Internet pod marką Orange.

– Konkurencja to normalny czynnik rynkowy. Jedyne, czego się możemy obawiać, to możliwość uprzywilejowania Centertelu jako partnera TP – choćby pod względem tempa podłączania klientów. Będziemy się temu pilnie przyglądać i w razie czego będziemy prosili o interwencję UKE – mówi Mirosław Godlewski.

Konkurencja na szybko rosnącym rynku internetowym (ok. 4 – 4,5 mln abonentów) coraz bardziej się zaostrza. Jego wartość szacowana jest przez Urząd Komunikacji Elektronicznej na ponad 2,5 mld zł.

Francuscy operatorzy alternatywni zdobyli kosztem France Telecom większy udział w internetowym rynku niż konkurenci TP SA w Polsce.Jesienią 2007 r. FT miał prawie 7 mln obsługiwanych bezpośrednio abonentów. Niemal tyle samo klientów w sieci FT obsługiwali jego rywale. W Polsce operatorzy alternatywni obsługują zaledwie ok. 10 proc. klientów TP.

Francuskie firmy telekomunikacyjne stać jednak na wielomiliardowe inwestycje niezbędne do rywalizacji z France Telecom. Wydatki uzasadnia wartość rynku. Na jednego Francuza przypada 720 euro przychodów z sektora telekomunikacyjnego, na Polaka ok. 300 euro.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie