Jutro rusza cyfryzacja polskiej telewizji

Rusza konkurs na pierwszych siedem kanałów cyfrowej telewizji. W ciągu miesiąca ogłoszony zostanie konkurs na siedem następnych

Aktualizacja: 15.01.2009 02:50 Publikacja: 14.01.2009 16:15

Jutro rusza cyfryzacja polskiej telewizji

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Zborowski Bar Bartłomiej Zborowski

Jutro Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosi informację o możliwości rozszerzenia koncesji nadawców telewizyjnych w Polsce tak, aby mogli nadawać sygnał TV drogą cyfrową. Potrzebna jest jeszcze akceptacja Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który zarządza częstotliwościami radiowymi w Polsce, między innymi tymi, które służą do nadawania telewizji.

- Jeżeli tylko ostateczne wersja dokumentów zgadza się z naszymi ustaleniami, to składam podpis jutro – powiedziała nam Anna Streżyńska, prezes UKE.

Krok ma charakter symboliczny, bo nie zmienia oferty programowej dla polskich telewidzów. Spowoduje, że siedem ogólnopolskich i ponadregionalnych programów telewizyjnych dostępnych będzie w technologii cyfrowej. Ich odbiór będzie wymagał specjalnych dekoderów Niemniej wygląda na to, że po 11 latach starań uda się uruchomić proces cyfryzacji nadawania telewizyjnego w Polsce.

- W myśl naszego planu cyfrowa telewizja będzie dostępna lokalnie jeszcze we wrześniu tego roku. Pełnego pokrycia i wyłączenia sygnału analogowego w Polsce spodziewamy się w 2013 r. – powiedział Witold Kołodziejski, szef KRRiT, podczas konferencji zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji. Pierwsze wyspy zostaną uruchomione Zielonej Górze, Żaganiu, Warszawie i w Poznaniu. Warto zaznaczyć, że w tych rejonach już od pewnego czasu dostępny jest cyfrowy sygnał, ponieważ testy prowadzą nadawcy komercyjni i publiczny razem z TP Emitelem – spółką, która nadaje sygnał telewizyjny na zlecenie nadawców.

Dla rynku ważniejszy będzie drugi konkurs, który KRRiT zamierza ogłosić w ciągu miesiąca. Dzięki niemu mogą się pojawić nowe, dostępne za darmo, programy telewizyjne o zasięgu ogólnopolskim. KRRiT postanowiła ogłosić konkurs na operatora, który będzie zarządzał częstotliwością radiową i emitował sygnał telewizyjny na zlecenie nadawców. Trzech ogólnopolskich partnerów narzuci mu KRRiT, trzech będzie mógł dobrać wedle swojego uznania. O jeden kanał rywalizować będą regionalni nadawcy w 16 województwach. Cyfryzacja nadawania TV budzi wiele wątpliwości polskich nadawców komercyjnych.

- Nie jest prawdą, że celowo opóźniamy ten proces. Cyfrowe nadawanie daje nam szansę na zwiększenie zasięgu, a to wprost przekłada się wzrost naszych wpływów ze sprzedaży czasu reklamowego. Skoro jednak nie ma szczegółowego planu przejścia na nadawanie cyfrowe na okres kilku najbliższych lat, które pozwoliłoby nam planować w rozsądnym okresie, to preferujemy wariant konserwatywny, czyli status quo – powiedział Piotr Walter, prezes TVN. Gromy zbierają kolejne rządy, łącznie z obecnym, za niechęć do wypracowania strategii cyfryzacji mediów w Polsce. Kilka prób było podejmowanych, ale pozostały w stadium szkiców, a nie ustawy, które domaga się część środowiska.

- Dzisiaj działający nadawcy mogą mieć obawy o pojawienie się konkurencji, o spadek swojego udziału w rynku reklamowym. Kiedy ich obawy nie napotykają na jasną i sprecyzowaną strategię rządu, to cała sprawa się odwleka – mówił podczas konferencji dr Karol Jakubowicz, były przewodniczący KRRiT. Ostatecznie branża radzi sobie bez ustawy, ale czeka na rozporządzenie, które określi szczegółowe warunki techniczne cyfrowego nadawania telewizji.

- Dokument został przygotowany i został skierowany do Rządowego Centrum Legislacji – powiedział dyrektor Jacek Łosik z Ministerstwa Infrastruktury.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem