Jak donosi miesięcznik „Press”, w ciągu ostatnich dwóch lat telewizyjne serwisy informacyjne straciły blisko dwa miliony widzów. Tymczasem wszystkie stacje telewizyjne nie skąpią nakładów na informację. Sztandarowe wydanie wieczornych newsów jest dla wszystkich nadawców niezwykle prestiżowe. Wszyscy oni próbują przekuć te nakłady w osobne stacje specjalizujące się w informacjach. Tak powstały TVN 24, TVP Info i Polsat News. Z drugiej strony nadawcy walczą zaciekle o widza, powoli, lecz systematycznie przekształcając programy informacyjne w rozrywkowe. Tabloidyzacja głównych wydań wiadomości we wszystkich stacjach telewizyjnych staje się naszym codziennym doświadczeniem.
[wyimek]W ciągu ostatniego roku w polskich programach informacyjnych gwałtownie wzrosła liczba materiałów humorystycznych[/wyimek]
Na moje zlecenie firma Press Serwis specjalizująca się w monitorowaniu mediów w Polsce wykonała raport z zawartości serwisów informacyjnych w głównych ogólnopolskich stacjach telewizyjnych. Analizowano wydania „Faktów”, „Wydarzeń” i „Wiadomości” w okresie od stycznia 2006 do marca 2009 r. Próba obejmowała po jednym wydaniu każdego serwisu w miesiącu i wszystkie wydania losowo wybranego dnia. Raport obejmuje dane z 39 wydań każdego serwisu informacyjnego, czyli łącznie 117 programów informacyjnych nadanych w głównych stacjach telewizyjnych w ciągu ostatnich trzech lat. W raporcie tym kodowano każdą informację pojawiającą się w monitorowanych serwisach ze względu na zadane kryteria opisu oraz czas trwania danej informacji.
Czym zatem żyją główne wydania programów informacyjnych? Głównie, co nie dziwi, polityką. Aż 27 proc. czasu w badanym okresie trzech lat poświęciły tematyce politycznej. Drugie miejsce zajmują doniesienia o przestępstwach i sprawach sądowych. Temu tematowi poświęcono 8,5 proc. czasu. Trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych tematów zajmują informacje sklasyfikowane przez specjalistów z Press Serwisu jako „wiadomości sensacyjne i brukowe” z udziałem 8 proc. Informacje społeczne i obyczajowe stanowią 7,5 proc. czasu wszystkich newsów. Na czwartym miejscu jest medycyna i zdrowie z udziałem 6,2 proc. Doniesienia o wypadkach, tragediach i katastrofach stanowią 6 proc. czasu programów informacyjnych, gospodarka 4,6 proc., konflikty zbrojne, wojny i doniesienia militarne 4,2 proc., Kościół i religia 3,6 proc., a szeroko pojęta kultura i rozrywka stanowi 3,5 proc. czasu głównych wydań wiadomości telewizyjnych. Informacje dotyczące prawa i legislacji to jedynie 2,7 proc. czasu poświęconego na informacje ogółem. 5,8 proc. poświęcono informacjom sportowym.
Dane wskazują jednoznacznie: informacje w krajowych serwisach telewizyjnych opierają się na dwóch fundamentach: polityce i sensacji. Jeśli dodać do siebie kategorie typowe dla tabloidów, a więc: wiadomości sensacyjne i brukowe, opisy wypadków i katastrof oraz doniesienia o przestępstwach i sprawach sądowych, to okaże się, że wiadomości tego rodzaju stanowią aż 21,5 proc. czasu wszystkich głównych wydań programów informacyjnych z ostatnich trzech lat. Razem z polityką to blisko połowa czasu tych programów.