Liczba polskojęzycznych stacji w Polsce rosła nawet w ubiegłym, trudnym roku. Dziś bez uwzględniania kanałów lokalnych jest ich w Polsce 160 – mówi Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu w spółce AT Media, która jest brokerem reklamowym sprzedającym reklamy w kanałach tematycznych. Według danych TNS OBOP w 2009 roku takich stacji było 145, a rok wcześniej – 132. A na rynku nadawcy wciąż zapowiadają kolejne, choć koszt uruchomienia nowej stacji liczy się w milionach złotych. Przygotowująca się do giełdowego debiutu spółka 4Fun Media, właściciel młodzieżowego kanału 4fun.tv i uruchomionego w tym roku rebel.tv, już zapowiada kolejny.

[wyimek]160 liczba polskojęzycznych stacji TV (bez lokalnych) wg TNS OBOP[/wyimek]

– Pracujemy nad nową stacją dla szerokiej widowni młodzieżowej – chcemy go wprowadzić na rynek w przyszłym roku. Wiele zależy tu oczywiście od sytuacji na rynku dystrybucji, ale myślimy o I połowie przyszłego roku – mówiła “Rz” Ewa Czekała, prezes 4Fun Media. Nad Polsatem Sport News pracuje grupa Polsat, która ma też w planach nową stację muzyczno-młodzieżową. Piotr Walter, wiceprezes TVN, w sierpniu potwierdził pojawiające się w mediach informacje, że także TVN zastanawia się nad kolejnymi kanałami tematycznymi, m.in. nadającym bajki. – Nie byłaby to stacja, o której myślelibyśmy w pierwszej kolejności – podkreślał jednak. Nowe kanały wprowadzają też po polsku zachodni nadawcy. We wrześniu Walt Disney Company ruszył w Polsce z nową telewizją Playhouse Disney dla przedszkolaków, a MTV Networks Polska, jak podawał Presserwis, planuje w Polsce nową stację dziecięcą Nick Junior.

Choć coraz mniej jest miejsca na nowe kanały np. w analogowych pakietach stacji kablowych, nadawcy toczą boje o to, by się tam dostać z kolejną stacją, w rezultacie czego kanały tematyczne zagarniają coraz większą widownię. Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, po trzech kwartałach tego roku łączny udział w rynku czterech największych kanałów telewizyjnych – TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN – wynosił 62,37 proc., podczas gdy rok wcześniej było to jeszcze w tym samym okresie 66,59 proc., a w 2008 – 71,35 proc.

Za widzami podążają reklamodawcy – według szacunków domu mediowego Starlink w I połowie 2010 r. wydatki na promocję w niszowych kanałach wzrosły w Polsce rok do roku aż o 59 proc., do 306 mln zł, podczas gdy cały rynek reklamy telewizyjnej zwiększył się w tym czasie o 8,5 proc., do prawie 1,89 mld zł. To oznacza, że kanały tematyczne zagarnęły już prawie 16 proc. rynku reklamy telewizyjnej.