Internet i telewizja HD sposobem na abonenta

Operatorzy nie rywalizują już o abonenta Internetem. Bitwa toczy się na łącza z telewizją, najlepiej HD

Aktualizacja: 25.02.2011 05:14 Publikacja: 25.02.2011 05:08

Internet i telewizja HD sposobem na abonenta

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

– Nie widzę powodu, aby rynek stacjonarnego Internetu miał w 2011 roku rosnąć wolniej niż w ubiegłym – tak na pytanie o tempo wzrostu liczby użytkowników usługi odpowiada Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej.

– W tym roku przybędzie około pół miliona abonentów szerokopasmowego dostępu do sieci – zgadza się Mirosław Godlewski, prezes Netii.

To oznacza, że 2011 rok polski rynek Internetu ma szansę zakończyć z 7 mln abonentów stacjonarnego dostępu do globalnej sieci. W ub.r. ich liczba wzrosła o 422 tys., do 6,5 mln, a wartość rynku sięgnęła 3,5 mld zł.

TP i Netia są największymi dostawcami stacjonarnego Internetu w kraju. Obie firmy będą dalej walczyć o klientów. Zarówno Witucki, jak i Godlewski sądzą jednak, że orężem w tej batalii nie będą obniżki cen usług: najwyżej niewielkie.

Kiedyś to Internet miał być głównym antidotum operatorów stacjonarnych na spadające przychody. Dziś bez telewizji nie wyobrażają sobie biznesu. I  choć prezes Witucki zapewnia, że świetnie sprzedaje się ostatnio także „goły" dostęp do sieci TP, to operator prezentuje przychody od abonenta Internetu   łącznie z opłatą za telewizję. Stacjonarne telekomy idą śladem kablówek i chcą zdobyć klientów za pomocą pakietu programów TV (w tym HD) oraz coraz większych prędkości transmisji danych.

Takie podejście do rynku połączone z inwestycjami w najnowsze technologie prezentowała już w ub.r. Telefonia Dialog (należy do KGHM). Coś za coś. Liczba użytkowników Internetu Dialogowi nie wzrosła (na koniec grudnia nadal było ich 156 tys.), ale za to stopniowo coraz większa ich część korzysta z łączy światłowodowych.

Czy telekomy mają szansę wygrać konkurencję z sieciami kablowymi? Łatwo im to na pewno nie przyjdzie. Choć w ostatnim kwartale 2010 r. Netia wciąż wiodła prym jeśli chodzi o liczbę nowych abonentów Internetu, to – jak wynika z szacunków „Rz" – UPC Polska deptało jej po piętach. Ta największa sieć kablowa w kraju mogła przyłączyć ok. 25 tys. abonentów, podczas gdy Netia 36 tys., a grupa TP ok. 17 tys.

Ci trzej operatorzy odpowiadali w IV kw. ub.r. za ponad 50 proc. wzrostu całego rynku. Druga połowa tego wzrostu należała do innych sieci kablowych. Vectra, goniąca Multimedia Polska, zdobyła przez ten czas 13 tys. abonentów (tylko o 4 tys. mniej niż TP) i na koniec grudnia miała ich 281 tys.

O lokalne rynki walczą też mniejsze sieci z pierwszej dziesiątki, takie jak wielkopolska Inea, która w IV kw. ub.r. przyłączyła 2,5 tys. abonentów Internetu.

– Planujemy pozyskać 25 tys. abonentów Internetu szerokopasmowego, w tym 5 tys. abonentów Internetu w technologii WiMAX – zapowiada Kinga Podraża, rzeczniczka Inei. Podobne plany ma giełdowa grupa MNI, która w ubiegłym roku zaczęła konsolidację rynku sieci kablowych: przejęła grupę Hyperion oraz Stream Communications. W grudniu miała około 100 tys. abonentów.

– Zakładamy, że powiększymy bazę klientów Internetu (samego Internetu) o ok. 20 tys. abonentów – mówi Justyna Paradowska z MNI.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, u.zielinska@rp.pl

 

 

 

Konkurencję TP z kablówkami mogą ułatwić zmiany regulacyjne. Operator liczy, że zostanie częściowo zwolniony z obowiązku udostępniania własnej infrastruktury konkurentom. Dotyczyć ma to hurtowej usługi Internetu zwanej BSA (ang. Bitstream Access). Na koniec grudnia alternatywni operatorzy obsługiwali dzięki łączom Telekomunikacji Polskiej 506 tys. abonentów, z czego na BSA przypadało 376 tys. Rynek Internetu to także usługi mobilne. Można szacować, że w grudniu korzystało z nich około 2,7 mln Polaków.

– Nie widzę powodu, aby rynek stacjonarnego Internetu miał w 2011 roku rosnąć wolniej niż w ubiegłym – tak na pytanie o tempo wzrostu liczby użytkowników usługi odpowiada Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej.

– W tym roku przybędzie około pół miliona abonentów szerokopasmowego dostępu do sieci – zgadza się Mirosław Godlewski, prezes Netii.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Media
Pracownicy „Washington Post” otwarcie buntują się przeciwko Jeffowi Bezosowi
Media
Właściciel TVN podsumował 2024 rok. Stawia na streaming i globalną telewizję
Media
Donald Trump walczy z "The Wall Street Journal". Poszło o cła i motoryzację
Media
Szał na kursie Legimi. WP chce skupić akcje
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Media
„Wieści Rolnicze” mają dyrektor zarządzającą. „To kluczowy krok w naszym rozwoju”
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”