Reklama
Rozwiń

Po gazety i książki pójdziemy na pocztę

Restrukturyzacja sieci kiosków uderzyła w wydawców prasy. Z pomocą przyjdzie poczta i jej 8 tys. placówek, które zaczną sprzedawać m.in. gazety i książki

Publikacja: 18.09.2012 03:39

Po gazety i książki pójdziemy na pocztę

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Wpływy zmian u kolporterów wydawcy zauważają już od wielu miesięcy. – Głównym problemem wydawców jest teraz dystrybucja prasy. Ruch zamyka kioski w regionach i w wiele miejsc prasa nie jest przez to dostarczana – mówiła na niedawnej konferencji Dorota Stanek, prezes Grupy Wydawniczej Polskapresse (wydaje m.in. gazety regionalne).

Ruch rzeczywiście restrukturyzuje teraz swoją sieć sprzedaży, likwidując najmniej rentowne punkty. – Zmiany w strukturze sieci podyktowane są rachunkiem ekonomicznym. Likwidowane są punkty nierentowne, ale równocześnie poszukiwane są nowe lokalizacje. Nie można zatem mówić o redukcji sieci – mówi Izabela Cicha-Berenda z agencji PR obsługującej Ruch. Jak zauważa Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, podobne porządki w poprzednich latach robili też inni kolporterzy i wydawcy nie mają na to żadnego wpływu.

– W przypadku Ruchu także mamy dziś po drugiej stronie firmę, która jest prywatna. Nie możemy od niej wymagać, by utrzymywała te czy inne funkcje – dodaje. W rezultacie tych zmian liczba punktów sprzedaży prasy w Polsce systematycznie maleje. Z ostatnich badań IWP wynikało, że było ich 60,9 tys., o 4,3 proc. mniej niż rok wcześniej. – Dlatego rozmawiamy z Pocztą Polską, która złożyła nam propozycję polegającą na oferowaniu w jej 8 tys. placówek oferty podobnej profilem do tej, jaką mają salony prasowe: obejmującą m.in. prasę i  pocztówki – mówi Hoffman. Jak dodaje, poczta, która musi utrzymywać ponad 8 tys. placówek (jedna musi przypadać na 7 tys. mieszkańców), posiada punkty w każdej części kraju, wiec ich lokalizacja rozwiązuje problem wydawców.

Jak podaje „Rz" Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej, nowy projekt ruszy od początku 2013 roku. – 1 stycznia 2013 roku Poczta wprowadzi jednolity asortyment na prasę i wydawnictwa sprzedawane w placówkach pocztowych na terenie całego kraju. Ujednolicenie asortymentu będzie dotyczyło prasy i wydawnictw oferowanych centralnie. Każdy region będzie mógł poszerzyć portfolio wydawnictw oferowanych lokalnie. To ujednolicenie dotyczy zarówno sprzedaży egzemplarzowej, jak i prenumeraty prasy – mówi.

Po wielu miesiącach negocjacji Poczta Polska porozumie się też z wydawcami co do warunków prenumeraty ich pism. Pod koniec ubiegłego roku zaproponowała kilku wydawcom, z którymi akurat kończyły jej się umowy na świadczenie prenumeraty, zmiany w zapisach oraz wpisanie do nich kwot minimalnych. W niektórych przypadkach koszty prenumeraty przekroczyły cenę egzemplarzową tytułu, więc wydawcy się zbuntowali. Poczta tłumaczyła z kolei, że nie może prowadzić nierentownej działalności.

Po miesiącach negocjacji wydawcy są o krok od podpisywania porozumień z Pocztą.

Wpływy zmian u kolporterów wydawcy zauważają już od wielu miesięcy. – Głównym problemem wydawców jest teraz dystrybucja prasy. Ruch zamyka kioski w regionach i w wiele miejsc prasa nie jest przez to dostarczana – mówiła na niedawnej konferencji Dorota Stanek, prezes Grupy Wydawniczej Polskapresse (wydaje m.in. gazety regionalne).

Ruch rzeczywiście restrukturyzuje teraz swoją sieć sprzedaży, likwidując najmniej rentowne punkty. – Zmiany w strukturze sieci podyktowane są rachunkiem ekonomicznym. Likwidowane są punkty nierentowne, ale równocześnie poszukiwane są nowe lokalizacje. Nie można zatem mówić o redukcji sieci – mówi Izabela Cicha-Berenda z agencji PR obsługującej Ruch. Jak zauważa Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, podobne porządki w poprzednich latach robili też inni kolporterzy i wydawcy nie mają na to żadnego wpływu.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”