Po gazety i książki pójdziemy na pocztę

Restrukturyzacja sieci kiosków uderzyła w wydawców prasy. Z pomocą przyjdzie poczta i jej 8 tys. placówek, które zaczną sprzedawać m.in. gazety i książki

Publikacja: 18.09.2012 03:39

Po gazety i książki pójdziemy na pocztę

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Wpływy zmian u kolporterów wydawcy zauważają już od wielu miesięcy. – Głównym problemem wydawców jest teraz dystrybucja prasy. Ruch zamyka kioski w regionach i w wiele miejsc prasa nie jest przez to dostarczana – mówiła na niedawnej konferencji Dorota Stanek, prezes Grupy Wydawniczej Polskapresse (wydaje m.in. gazety regionalne).

Ruch rzeczywiście restrukturyzuje teraz swoją sieć sprzedaży, likwidując najmniej rentowne punkty. – Zmiany w strukturze sieci podyktowane są rachunkiem ekonomicznym. Likwidowane są punkty nierentowne, ale równocześnie poszukiwane są nowe lokalizacje. Nie można zatem mówić o redukcji sieci – mówi Izabela Cicha-Berenda z agencji PR obsługującej Ruch. Jak zauważa Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, podobne porządki w poprzednich latach robili też inni kolporterzy i wydawcy nie mają na to żadnego wpływu.

– W przypadku Ruchu także mamy dziś po drugiej stronie firmę, która jest prywatna. Nie możemy od niej wymagać, by utrzymywała te czy inne funkcje – dodaje. W rezultacie tych zmian liczba punktów sprzedaży prasy w Polsce systematycznie maleje. Z ostatnich badań IWP wynikało, że było ich 60,9 tys., o 4,3 proc. mniej niż rok wcześniej. – Dlatego rozmawiamy z Pocztą Polską, która złożyła nam propozycję polegającą na oferowaniu w jej 8 tys. placówek oferty podobnej profilem do tej, jaką mają salony prasowe: obejmującą m.in. prasę i  pocztówki – mówi Hoffman. Jak dodaje, poczta, która musi utrzymywać ponad 8 tys. placówek (jedna musi przypadać na 7 tys. mieszkańców), posiada punkty w każdej części kraju, wiec ich lokalizacja rozwiązuje problem wydawców.

Jak podaje „Rz" Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej, nowy projekt ruszy od początku 2013 roku. – 1 stycznia 2013 roku Poczta wprowadzi jednolity asortyment na prasę i wydawnictwa sprzedawane w placówkach pocztowych na terenie całego kraju. Ujednolicenie asortymentu będzie dotyczyło prasy i wydawnictw oferowanych centralnie. Każdy region będzie mógł poszerzyć portfolio wydawnictw oferowanych lokalnie. To ujednolicenie dotyczy zarówno sprzedaży egzemplarzowej, jak i prenumeraty prasy – mówi.

Po wielu miesiącach negocjacji Poczta Polska porozumie się też z wydawcami co do warunków prenumeraty ich pism. Pod koniec ubiegłego roku zaproponowała kilku wydawcom, z którymi akurat kończyły jej się umowy na świadczenie prenumeraty, zmiany w zapisach oraz wpisanie do nich kwot minimalnych. W niektórych przypadkach koszty prenumeraty przekroczyły cenę egzemplarzową tytułu, więc wydawcy się zbuntowali. Poczta tłumaczyła z kolei, że nie może prowadzić nierentownej działalności.

Po miesiącach negocjacji wydawcy są o krok od podpisywania porozumień z Pocztą.

Wpływy zmian u kolporterów wydawcy zauważają już od wielu miesięcy. – Głównym problemem wydawców jest teraz dystrybucja prasy. Ruch zamyka kioski w regionach i w wiele miejsc prasa nie jest przez to dostarczana – mówiła na niedawnej konferencji Dorota Stanek, prezes Grupy Wydawniczej Polskapresse (wydaje m.in. gazety regionalne).

Ruch rzeczywiście restrukturyzuje teraz swoją sieć sprzedaży, likwidując najmniej rentowne punkty. – Zmiany w strukturze sieci podyktowane są rachunkiem ekonomicznym. Likwidowane są punkty nierentowne, ale równocześnie poszukiwane są nowe lokalizacje. Nie można zatem mówić o redukcji sieci – mówi Izabela Cicha-Berenda z agencji PR obsługującej Ruch. Jak zauważa Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, podobne porządki w poprzednich latach robili też inni kolporterzy i wydawcy nie mają na to żadnego wpływu.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie