Zyski Cyfrowego Polsatu dużo wyższe niż oczekiwano

172,1 mln zł zarobiła na czysto w III kw. 2012 r. grupa Cyfrowego Polsatu. To o 31 proc. więcej niż prognozowali średnio analitycy z biur maklerskich ankietowani przez PAP

Publikacja: 14.11.2012 09:31

Wzrost zysku netto Cyfrowego Polsatu o 234 proc. rok do roku to m.in. efekt pozytywnego wpływu wyceny obligacji spółki - wyjaśnia zarząd w prezentacji dla inwestorów. Na rzecz firmy w minionym kwartale działały także różnice kursowe.

Jednak wyższy niż sądzono okazał się także zysk operacyjny medialnej grupy Zygmunta Solorza-Żaka: wyniósł blisko 198 mln zł, o 23 proc. więcej niż mówiły prognozy specjalistów. EBITDA platformy zamknęła się kwotą 257,9 mln zł, o 17 proc. wyższą od prognoz. Wyniki te poprawiły się z roku na rok dzięki redukcji kosztów (m.in. licencji programowych i produkcji telewizyjnej) i efektom synergii uzyskiwanym przy konsolidacji kolejnych firm w medialnej grupie.

Najmniej „pomylili się" – bo o 1 proc. - analitycy szacując przychody grupy: wyniosły 644,5 mln zł, a spodziewano się 638,1 mln zł.

W III kw. 2011 r. grupa Cyfrowego Polsatu zanotowała 615,5 mln zł przychodów, 148 mln zł zysku operacyjnego, blisko 62 mln zł straty netto oraz 196,2 mln zł EBITDA.

W minionym kwartale rosły przychody grupy z opłat od osób indywidualnych, ale – jak całemu rynkowi medialnemu – spadały wpływy z reklamy i sponsoringu. Ponieważ tempo było wolniejsze niż u konkurencji, Telewizja Polsat zwiększyła swój udział w rynku reklamy telewizyjnej.

„Według szacunków domu mediowego Starlink, wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji w trzecim kwartale 2012 roku wyniosły 695,5 mln zł i spadły rok do roku o 6,2 proc.. Opierając się na tych estymacjach, szacujemy, że nasz udział w rynku reklamy telewizyjnej w trzecim kwartale 2012 roku wzrósł rok do roku do 23,1 proc. z 22,9 proc. w trzecim kwartale 2011 roku. W sumie w trzecim kwartale 2012 roku wygenerowaliśmy o 1,9 proc. więcej GRP niż w analogicznym okresie roku ubiegłego" – podał zarząd w komentarzu do raportu kwartalnego.

Cyfrowy Polsat ocenił ponownie, że w długim terminie rynek reklamy telewizyjnej w Polsce charakteryzuje się dużym potencjałem wzrostu. Liczy też, że zajmie znaczące miejsce na rynku reklamy internetowej. "Według naszych szacunków opartych na prognozach PwC (Global entertainment and media outlook: 2012–2016) średni wzrost wydatków na reklamę wideo online w latach 2011-2014 wyniesie 42 proc. (CAGR). Uważamy, że dzięki pozycji lidera rynku wideo online (poprzez telewizję internetową ipla) będziemy beneficjentem wzrostu tego perspektywicznego segmentu rynku reklamy" – czytamy w sprawozdaniu.

Na koniec września Cyfrowy Polsat miał 3,558 mln abonentów platformy satelitarnej, z czego 2,756 mln korzystało z Pakietu Familijnego, a 801,5 tys. z Pakietu Mini.

Z usługi dostępu do Internetu Cyfrowego Polsatu korzystało we wrześniu 117,3 tys. abonentów, a z telefonii mobilnej 144,29 tys. jak poinformował operator, w tej ostatniej liczbie 139,14 tys. to użytkownicy MVNO, a 5,14 tys. klienci Polkomtela, którzy skorzystali z cross-promocji.

Cyfrowy Polsat i Polkomtel (obie firmy należą do grupy Zygmunta Solorza-Żaka) współpracują od tego roku. Każda z firm oferuje produkty partnera klientom końcowym.

Powyższe statystyki oznaczają, że w III kwartale br. Cyfrowy Polsat zdobył 5 tys. abonentów platformy telewizyjnej, 18 tys. abonentów Internetu, a liczba klientów telefonii komórkowej przyrosła o 3,3 tys.

Po II kw. spółka informowała, że ma 99 tys. abonentów Internetu oraz 141 tys. klientów telefonii mobilnej.

Wzrost zysku netto Cyfrowego Polsatu o 234 proc. rok do roku to m.in. efekt pozytywnego wpływu wyceny obligacji spółki - wyjaśnia zarząd w prezentacji dla inwestorów. Na rzecz firmy w minionym kwartale działały także różnice kursowe.

Jednak wyższy niż sądzono okazał się także zysk operacyjny medialnej grupy Zygmunta Solorza-Żaka: wyniósł blisko 198 mln zł, o 23 proc. więcej niż mówiły prognozy specjalistów. EBITDA platformy zamknęła się kwotą 257,9 mln zł, o 17 proc. wyższą od prognoz. Wyniki te poprawiły się z roku na rok dzięki redukcji kosztów (m.in. licencji programowych i produkcji telewizyjnej) i efektom synergii uzyskiwanym przy konsolidacji kolejnych firm w medialnej grupie.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych