Reklama
Rozwiń

Zyski Cyfrowego Polsatu dużo wyższe niż oczekiwano

172,1 mln zł zarobiła na czysto w III kw. 2012 r. grupa Cyfrowego Polsatu. To o 31 proc. więcej niż prognozowali średnio analitycy z biur maklerskich ankietowani przez PAP

Publikacja: 14.11.2012 09:31

Wzrost zysku netto Cyfrowego Polsatu o 234 proc. rok do roku to m.in. efekt pozytywnego wpływu wyceny obligacji spółki - wyjaśnia zarząd w prezentacji dla inwestorów. Na rzecz firmy w minionym kwartale działały także różnice kursowe.

Jednak wyższy niż sądzono okazał się także zysk operacyjny medialnej grupy Zygmunta Solorza-Żaka: wyniósł blisko 198 mln zł, o 23 proc. więcej niż mówiły prognozy specjalistów. EBITDA platformy zamknęła się kwotą 257,9 mln zł, o 17 proc. wyższą od prognoz. Wyniki te poprawiły się z roku na rok dzięki redukcji kosztów (m.in. licencji programowych i produkcji telewizyjnej) i efektom synergii uzyskiwanym przy konsolidacji kolejnych firm w medialnej grupie.

Najmniej „pomylili się" – bo o 1 proc. - analitycy szacując przychody grupy: wyniosły 644,5 mln zł, a spodziewano się 638,1 mln zł.

W III kw. 2011 r. grupa Cyfrowego Polsatu zanotowała 615,5 mln zł przychodów, 148 mln zł zysku operacyjnego, blisko 62 mln zł straty netto oraz 196,2 mln zł EBITDA.

W minionym kwartale rosły przychody grupy z opłat od osób indywidualnych, ale – jak całemu rynkowi medialnemu – spadały wpływy z reklamy i sponsoringu. Ponieważ tempo było wolniejsze niż u konkurencji, Telewizja Polsat zwiększyła swój udział w rynku reklamy telewizyjnej.

„Według szacunków domu mediowego Starlink, wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji w trzecim kwartale 2012 roku wyniosły 695,5 mln zł i spadły rok do roku o 6,2 proc.. Opierając się na tych estymacjach, szacujemy, że nasz udział w rynku reklamy telewizyjnej w trzecim kwartale 2012 roku wzrósł rok do roku do 23,1 proc. z 22,9 proc. w trzecim kwartale 2011 roku. W sumie w trzecim kwartale 2012 roku wygenerowaliśmy o 1,9 proc. więcej GRP niż w analogicznym okresie roku ubiegłego" – podał zarząd w komentarzu do raportu kwartalnego.

Cyfrowy Polsat ocenił ponownie, że w długim terminie rynek reklamy telewizyjnej w Polsce charakteryzuje się dużym potencjałem wzrostu. Liczy też, że zajmie znaczące miejsce na rynku reklamy internetowej. "Według naszych szacunków opartych na prognozach PwC (Global entertainment and media outlook: 2012–2016) średni wzrost wydatków na reklamę wideo online w latach 2011-2014 wyniesie 42 proc. (CAGR). Uważamy, że dzięki pozycji lidera rynku wideo online (poprzez telewizję internetową ipla) będziemy beneficjentem wzrostu tego perspektywicznego segmentu rynku reklamy" – czytamy w sprawozdaniu.

Na koniec września Cyfrowy Polsat miał 3,558 mln abonentów platformy satelitarnej, z czego 2,756 mln korzystało z Pakietu Familijnego, a 801,5 tys. z Pakietu Mini.

Z usługi dostępu do Internetu Cyfrowego Polsatu korzystało we wrześniu 117,3 tys. abonentów, a z telefonii mobilnej 144,29 tys. jak poinformował operator, w tej ostatniej liczbie 139,14 tys. to użytkownicy MVNO, a 5,14 tys. klienci Polkomtela, którzy skorzystali z cross-promocji.

Cyfrowy Polsat i Polkomtel (obie firmy należą do grupy Zygmunta Solorza-Żaka) współpracują od tego roku. Każda z firm oferuje produkty partnera klientom końcowym.

Powyższe statystyki oznaczają, że w III kwartale br. Cyfrowy Polsat zdobył 5 tys. abonentów platformy telewizyjnej, 18 tys. abonentów Internetu, a liczba klientów telefonii komórkowej przyrosła o 3,3 tys.

Po II kw. spółka informowała, że ma 99 tys. abonentów Internetu oraz 141 tys. klientów telefonii mobilnej.

Wzrost zysku netto Cyfrowego Polsatu o 234 proc. rok do roku to m.in. efekt pozytywnego wpływu wyceny obligacji spółki - wyjaśnia zarząd w prezentacji dla inwestorów. Na rzecz firmy w minionym kwartale działały także różnice kursowe.

Jednak wyższy niż sądzono okazał się także zysk operacyjny medialnej grupy Zygmunta Solorza-Żaka: wyniósł blisko 198 mln zł, o 23 proc. więcej niż mówiły prognozy specjalistów. EBITDA platformy zamknęła się kwotą 257,9 mln zł, o 17 proc. wyższą od prognoz. Wyniki te poprawiły się z roku na rok dzięki redukcji kosztów (m.in. licencji programowych i produkcji telewizyjnej) i efektom synergii uzyskiwanym przy konsolidacji kolejnych firm w medialnej grupie.

Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?