Boom na telewizory z Internetem

Telewizory z dostępem do sieci w tym roku będą już obecne w 307 milionach domów na świecie. Za pięć lat ich liczba się podwoi – głoszą prognozy.

Publikacja: 21.10.2013 13:54

Boom na telewizory z Internetem

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Jak przewiduje firma Research and Markets, która przebadała 40 rynków na świecie, obecnie telewizor zdolny do połączenia się z Internetem stoi już w prawie 10 proc. wszystkich domów mających odbiorniki. Na koniec tego roku ten odsetek ma wzrosnąć do 12,4 proc. (co będzie oznaczało 307 mln domów z connected TV na szafce), a w 2018 roku będzie ich już 759 mln (wtedy będą stały w co czwartym gospodarstwie posiadającym odbiornik).

Telewizory umożliwiające oglądanie nie tylko tradycyjnej telewizji, ale także np. konkurencyjne dla niej materiały wideo z sieci stają się coraz popularniejsze poza USA. – Stany Zjednoczone na koniec tego roku będą wciąż stanowiły jedną trzecią wszystkich domów z connected TV, ale ten udział spadnie do 23,5 proc. w 2018 r. W tym samym czasie Chiny zwiększą swój udział w tej puli z 6,6 proc. na koniec tego roku do 16,4 proc. – podają analitycy Research and Markets.

W Polsce nikt do tej pory nie badał dokładnie, ile rodzin ma dziś telewizor z dostępem do sieci. Jedyne szacunki podawała firma Samsung Electronics Polska, mocno stawiająca na tego rodzaju urządzenia. Z jej danych prezentowanych w marcu wynikało, że takich urządzeń może być u nas ok. 2 mln. – Teraz na pewno jest to już wyższa liczba, choć dokładnych danych nie posiadam. Szacujemy, że z 2,2 mln telewizorów, jakie rocznie sprzedają się w Polsce, ok. 40 proc. stanowią smart TV – mówi „Rz" Michał Wojciechowski z Samsung Electronics.

Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) przyznaje, że sprzedaż tego rodzaju odbiorników w Polsce nabiera rozpędu. – Dziś na pewno jest ich na rynku więcej niż w marcu, bo ten rynek rozwija się niezwykle szybko, szybciej, niż zakładaliśmy. Będzie też dalej szybko rósł – mówi. Rośnie też liczba aplikacji, za pośrednictwem których z poziomu telewizora można oglądać materiały wideo z sieci.

Niektórzy nadawcy telewizyjni oprócz własnych serwisów internetowego wideo oferują już także dedykowane odbiornikom z opcją dostępu do sieci tzw. serwisy hybrydowe – dodatkowe treści, które pojawiają się po przyciśnięciu charakterystycznej czerwonej kropki na pilocie. Takie usługi mają Eska TV i TVP, a planują je wdrażać kolejni nadawcy.

W USA, gdzie prężnie działają takie serwisy, jak chociażby Netflix (ponad 20 mln subskrybentów płatnego wideo w sieci) czy konkurencyjne Hulu (4 mln płatnych abonentów), oglądanie filmów, seriali i programów telewizyjnych w ramach usługi niepowiązanej w ogóle z tradycyjną telewizją jest już właściwie normą. Badająca telewizyjny rynek firma Nielsen zaczęła właśnie od tego sezonu badać za oceanem gospodarstwa domowe, które nazwała grupą Zero-TV Households (to te, gdzie płatnej telewizji już nie ma, choć często stoją telewizory podłączone do Internetu). W USA telewizji w tradycyjnej formie nie ogląda się już bowiem w 5 mln domów (ok. 5 proc. wszystkich).

W Polsce, według danych GfK Polonia zamówionych przez brokera reklamowego Atmedia, świadomie tradycyjnej telewizji nie ogląda już ok. 3 proc. osób miedzy 15. a 75. rokiem życia. Trendowi sprzyja rozwój internetowej oferty platform wideo. Filmy, seriale i relacje sportowe dostępne bez konieczności wiązania się wielomiesięcznymi umowami z operatorem ogląda już 28 proc. Polaków.

Problemem rynku connected TV jest to, że spory odsetek tych urządzeń jest wykorzystywany przez widzów tak jak tradycyjne telewizory.

Firma analityczna Informa Telecoms & Media wróżyła nawet w swoich prognozach, że w 2017 r. ponad połowa z 800 mln smart TV dostępnych wtedy na rynku wciąż nie będzie wykorzystywana w przewidziany przez producenta sposób, tylko jak „zwykły" telewizor.

Jak przewiduje firma Research and Markets, która przebadała 40 rynków na świecie, obecnie telewizor zdolny do połączenia się z Internetem stoi już w prawie 10 proc. wszystkich domów mających odbiorniki. Na koniec tego roku ten odsetek ma wzrosnąć do 12,4 proc. (co będzie oznaczało 307 mln domów z connected TV na szafce), a w 2018 roku będzie ich już 759 mln (wtedy będą stały w co czwartym gospodarstwie posiadającym odbiornik).

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?