Boom na telewizory z Internetem

Telewizory z dostępem do sieci w tym roku będą już obecne w 307 milionach domów na świecie. Za pięć lat ich liczba się podwoi – głoszą prognozy.

Publikacja: 21.10.2013 13:54

Boom na telewizory z Internetem

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Jak przewiduje firma Research and Markets, która przebadała 40 rynków na świecie, obecnie telewizor zdolny do połączenia się z Internetem stoi już w prawie 10 proc. wszystkich domów mających odbiorniki. Na koniec tego roku ten odsetek ma wzrosnąć do 12,4 proc. (co będzie oznaczało 307 mln domów z connected TV na szafce), a w 2018 roku będzie ich już 759 mln (wtedy będą stały w co czwartym gospodarstwie posiadającym odbiornik).

Telewizory umożliwiające oglądanie nie tylko tradycyjnej telewizji, ale także np. konkurencyjne dla niej materiały wideo z sieci stają się coraz popularniejsze poza USA. – Stany Zjednoczone na koniec tego roku będą wciąż stanowiły jedną trzecią wszystkich domów z connected TV, ale ten udział spadnie do 23,5 proc. w 2018 r. W tym samym czasie Chiny zwiększą swój udział w tej puli z 6,6 proc. na koniec tego roku do 16,4 proc. – podają analitycy Research and Markets.

W Polsce nikt do tej pory nie badał dokładnie, ile rodzin ma dziś telewizor z dostępem do sieci. Jedyne szacunki podawała firma Samsung Electronics Polska, mocno stawiająca na tego rodzaju urządzenia. Z jej danych prezentowanych w marcu wynikało, że takich urządzeń może być u nas ok. 2 mln. – Teraz na pewno jest to już wyższa liczba, choć dokładnych danych nie posiadam. Szacujemy, że z 2,2 mln telewizorów, jakie rocznie sprzedają się w Polsce, ok. 40 proc. stanowią smart TV – mówi „Rz" Michał Wojciechowski z Samsung Electronics.

Michał Kanownik, dyrektor Związku Importerów i producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) przyznaje, że sprzedaż tego rodzaju odbiorników w Polsce nabiera rozpędu. – Dziś na pewno jest ich na rynku więcej niż w marcu, bo ten rynek rozwija się niezwykle szybko, szybciej, niż zakładaliśmy. Będzie też dalej szybko rósł – mówi. Rośnie też liczba aplikacji, za pośrednictwem których z poziomu telewizora można oglądać materiały wideo z sieci.

Niektórzy nadawcy telewizyjni oprócz własnych serwisów internetowego wideo oferują już także dedykowane odbiornikom z opcją dostępu do sieci tzw. serwisy hybrydowe – dodatkowe treści, które pojawiają się po przyciśnięciu charakterystycznej czerwonej kropki na pilocie. Takie usługi mają Eska TV i TVP, a planują je wdrażać kolejni nadawcy.

W USA, gdzie prężnie działają takie serwisy, jak chociażby Netflix (ponad 20 mln subskrybentów płatnego wideo w sieci) czy konkurencyjne Hulu (4 mln płatnych abonentów), oglądanie filmów, seriali i programów telewizyjnych w ramach usługi niepowiązanej w ogóle z tradycyjną telewizją jest już właściwie normą. Badająca telewizyjny rynek firma Nielsen zaczęła właśnie od tego sezonu badać za oceanem gospodarstwa domowe, które nazwała grupą Zero-TV Households (to te, gdzie płatnej telewizji już nie ma, choć często stoją telewizory podłączone do Internetu). W USA telewizji w tradycyjnej formie nie ogląda się już bowiem w 5 mln domów (ok. 5 proc. wszystkich).

W Polsce, według danych GfK Polonia zamówionych przez brokera reklamowego Atmedia, świadomie tradycyjnej telewizji nie ogląda już ok. 3 proc. osób miedzy 15. a 75. rokiem życia. Trendowi sprzyja rozwój internetowej oferty platform wideo. Filmy, seriale i relacje sportowe dostępne bez konieczności wiązania się wielomiesięcznymi umowami z operatorem ogląda już 28 proc. Polaków.

Problemem rynku connected TV jest to, że spory odsetek tych urządzeń jest wykorzystywany przez widzów tak jak tradycyjne telewizory.

Firma analityczna Informa Telecoms & Media wróżyła nawet w swoich prognozach, że w 2017 r. ponad połowa z 800 mln smart TV dostępnych wtedy na rynku wciąż nie będzie wykorzystywana w przewidziany przez producenta sposób, tylko jak „zwykły" telewizor.

Jak przewiduje firma Research and Markets, która przebadała 40 rynków na świecie, obecnie telewizor zdolny do połączenia się z Internetem stoi już w prawie 10 proc. wszystkich domów mających odbiorniki. Na koniec tego roku ten odsetek ma wzrosnąć do 12,4 proc. (co będzie oznaczało 307 mln domów z connected TV na szafce), a w 2018 roku będzie ich już 759 mln (wtedy będą stały w co czwartym gospodarstwie posiadającym odbiornik).

Pozostało 88% artykułu
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych