Renesans biznesu na małym ekranie

Nadawcy telewizyjni planują uruchomienie kolejnych programów o ekonomii. Ich oglądalność nie jest wysoka, ale reklamodawców przyciąga zamożny i dobrze wykształcony widz

Publikacja: 04.03.2008 01:34

Renesans biznesu na małym ekranie

Foto: Rzeczpospolita

Dziś z telewizji inwestor może się już dowiedzieć nie tylko tego, co w ciągu dnia wydarzyło się na giełdzie i jak wypadł tydzień w gospodarce, ale także np. jak zorganizować firmę od strony technologicznej, ile inwestować w jej internetową odsłonę i public relations, a nawet… od czego zacząć naukę w „grę prezesów”, czyli golfa.

Przełom zapoczątkował magazyn „Firma” Romana Młodkowskiego w TVN 24. Tropem tym poszli wkrótce konkurencyjni nadawcy. W telewizji jest coraz więcej gospodarczych magazynów poradnikowych, które mają pomóc Polakom zrozumieć zasady, na jakich działa rynek. – Jest zapotrzebowanie na takie programy i tematy związane np. z prowadzeniem firm. Te programy pełnią funkcję edukacyjno-poradniczą, bo poziom wiedzy ekonomicznej w Polsce wciąż jest niski – uważa Tomasz Tęcza, media planner z domu mediowego SPC House of Media.

Mimo że tego rodzaju programy igdy nie będą miały widowni porównywalnej z programami rozrywkowymi, nadawcy są z nich zadowoleni. W lutym odcinek poradniczej „Firmy” w satelitarnym kanale TVN 24 oglądało ponad 70 tys. osób – wynika z danych AB Nielsen Media Research. W publicznych TVP 1 i TVP Info, które mają cenne częstotliwości naziemne i pokrywają zasięgiem prawie cały kraj, widownia takich programów to nawet ponad 350 tys. osób. Ich udział w rynku oglądalności w przypadku programów nadawanych satelitarnie wynosi zazwyczaj mniej niż 1 proc. – To są wąsko sprofilowane programy i trudno się w nich spodziewać większej widowni – uważa Piotr Barełkowski, wiceprezes TV Biznes. – Ich walorem jest grupa docelowa.

Reklamodawców przyciąga zamożny i dobrze wykształcony widz. – Zwłaszcza telekomy interesują się sponsoringiem w takich programach. Szczególnie te, które mają ofertę dla środowisk biznesowych – mówi Tomasz Tęcza. Piotr Barełkowski dodaje, że przy takich programach często chcą się reklamować firmy związane z ich tematyką. Dla inwestorów cenne jest natomiast to, że na bieżąco informują o wydarzeniach na giełdzie i podają komentarze analityków.

Tematyka biznesowa jest więc rozbudowywana zwłaszcza w mocno promowanych przez nadawców kanałach tematycznych, gdzie w przypadku np. tąpnięcia na giełdzie można szybko o tym poinformować w jednym z regularnie nadawanych giełdowych wejść na żywo – i w ten sposób wyprzedzić np. ekonomiczną prasę. Tak robi uruchomiony we wrześniu ubiegłego roku np. TVN CNBC Biznes czy odświeżona konkurencyjna Telewizja Biznes.

Start kanałów tematycznych nie oznacza jednak, że tematyka biznesowa zniknęła z kanałów ogólnotematycznych. Magazyny gospodarcze „Firma”, „Fakty, ludzie, pieniądze” i „Bilans tygodnia” zachował informacyjny kanał TVN 24. Swoje programy biznesowe mają też publiczna TVP 1 („Ekonomiczny kalejdoskop Jedynki” i „Agrobiznes”) oraz powstała w październiku ubiegłego roku na bazie TVP 3 TVP Info, która nadaje „Plusa minusa” i powstający we współpracy z „Rz” magazyn „Ekonomia i rynek” (wczoraj nadano jego setne wydanie).

Mimo że gospodarki na małym ekranie jest coraz więcej, telewizje wciąż w nią inwestują. Np. w styczniu z „Eurolinią plus”, poradniczym programem o tym, jak dostać dotacje z Unii Europejskiej, ruszyły TV Biznes, TV 4 i Polsat 2, a TV Biznes pracuje nad kolejnymi nowymi formatami ekonomicznymi. Zdaniem ekspertów to, czy będzie na nie wciąż zapotrzebowanie, zależy jednak od kierunku, w jakim podąży polska gospodarka. – Jeśli tylko nadal będzie się tu otwierało dużo małych firm, zapotrzebowanie na takie programy będzie rosło. Na razie tego typu programy mają się dobrze – mówi Tomasz Tęcza.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:

m.lemanska@rp.pl

Dziś z telewizji inwestor może się już dowiedzieć nie tylko tego, co w ciągu dnia wydarzyło się na giełdzie i jak wypadł tydzień w gospodarce, ale także np. jak zorganizować firmę od strony technologicznej, ile inwestować w jej internetową odsłonę i public relations, a nawet… od czego zacząć naukę w „grę prezesów”, czyli golfa.

Przełom zapoczątkował magazyn „Firma” Romana Młodkowskiego w TVN 24. Tropem tym poszli wkrótce konkurencyjni nadawcy. W telewizji jest coraz więcej gospodarczych magazynów poradnikowych, które mają pomóc Polakom zrozumieć zasady, na jakich działa rynek. – Jest zapotrzebowanie na takie programy i tematy związane np. z prowadzeniem firm. Te programy pełnią funkcję edukacyjno-poradniczą, bo poziom wiedzy ekonomicznej w Polsce wciąż jest niski – uważa Tomasz Tęcza, media planner z domu mediowego SPC House of Media.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie