Reklama

Przejęcia szansą dla Agory

Branża przyszłość Agory widzi podobnie jak jej zarząd – w telewizji i Internecie. O tym, czy spółce uda się zrealizować strategię, zadecyduje tempo przejęć i powodzenie nowych projektów

Publikacja: 03.04.2008 04:46

Przejęcia szansą dla Agory

Foto: Rzeczpospolita

Ponad miliard złotych, który Agora przeznacza na przejęcia (mówił o tym w wywiadzie dla „Rz” prezes spółki Marek Sowa), powinien zostać wykorzystany na rozwijanie działalności na rynku telewizyjnym i internetowym – zgadzają się specjaliści. Duże profity mogą firmie przynieść także przejęcia na Ukrainie i w Rumunii.

Pozostałe inwestycje, np. na rynku magazynów, będą miały dla niej dużo mniejsze znaczenie. – Agora powinna się rozwijać w Internecie, co akurat robi, oraz na rynku telewizyjnym – uważa Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group. – W 2014 r. w wyniku cyfryzacji naziemnej telewizji nastąpi przebudowa systemu telewizyjnego i na rynku otworzą się nowe możliwości. Warto do tego czasu wypracować sobie pozycję. Ta spółka ma potencjał do tworzenia mediów zajmujących się polityką – uważa.

Dziś Agora myśli o przejmowaniu i otwieraniu kanałów powiązanych z tematyką, którą jej media już się zajmują. Na pierwszy ogień mógłby pójść np. kanał dla rodziców, bo Agora ma już magazyn i portal dla nich. Stacji tematycznych jest jednak na rynku dużo, a wystawione na sprzedaż wykupują silni nadawcy, którzy wykorzystają każdą nadarzającą się okazję. W marcowym raporcie DM IDM Sobiesław Pająk zauważa też, że ekspansja Agory na cyfrowych multipleksach to perspektywa wykraczająca poza 2010 rok. A zgodnie z trzyletnią strategią grupy już w 2010 roku większość przychodów Agory ma pochodzić z działalności pozaprasowej. Niewykluczone więc, że – jak spekuluje branża – szybciej dojdzie do mariażu z dużym nadawcą, np. Polsatem. Firmie Zygmunta Solorza dałoby to know-how w celu tworzenia zawartości zapowiadanych telewizyjnych kanałów tematycznych, Agora zyskałaby zaś pożądany kanał dystrybucji. Po zmianie jej prezesa takie rozwiązanie wydaje się analitykom realne.

Grupa rozwija się w Internecie, ale chce też wydawać nowe czasopisma. Gdzie mogłaby zainwestować? W ciągu najbliższych lat na pewno rozwinie się rynek dóbr luksusowych, a wraz z nim – pisma luksusowe. Wydawcy już eksploatują segment pism o gwiazdach, które przyciągają reklamy luksusowych produktów – wystartowały „Party” i „InStyle”.

Konsoliduje się też rynek radiowy, ale lokalne rozgłośnie przejmuje przede wszystkim konkurencja Agory: Broker FM, Grupa Radiowa Time i Eurozet. – Agora ma dużo doświadczenia, jeśli chodzi o przejęcia. Przykładem dobrej inwestycji był zakup grupy outdoorowej AMS. Dziś, mimo wielokrotnych zapowiedzi przejęć, długo nad każdą taką możliwością się zastanawia. Choćby po niewielkiej popularności telewizji mobilnej w innych krajach widać, że bardzo trudno teraz przewidzieć, która technologiczna nowinka się na rynku przyjmie – zauważa Grzegorz Lityński, analityk KBC Securities.

Reklama
Reklama

Analitycy są jednak zgodni: tylko przejęcia i inwestowanie w nowe projekty może sprawić, że Agorze uda się zmienić obecną strukturę przychodów. W komentarzu do jej strategii Sobiesław Pająk pisze nawet: „Nie możemy się doczekać”.

luty 2007 – Polsat kupił TV Biznes

kwiecień 2007 – Powiązany z Polsatem Ster kupił 50 proc. Superstacji; Grupa ITI kupiła 49 proc. udziałów w „Tygodniku Powszechnym”

maj 2007 – TVN kupiła kanał Telezakupy Mango24czerwiec 2007 – spółka Teleaudio z grupy Polsatu kupiła 51 proc. udziałów w Radiu PiN

sierpień 2007 – Eurozet kupił Ad.Point (właściciela 14 rozgłośni radiowych)

wrzesień 2007 – Time kupił Radio Wawa

Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama