Murdoch rezygnuje z TV Puls

W piątek koncern Ruperta Murdocha poinformował polskich współudziałowców, że wycofuje się z TV Puls, a dziś podpisano w tej sprawie umowę. Prezes i współwłaściciel spółki chce szukać dla stacji nowego partnera biznesowego.

Aktualizacja: 03.11.2008 19:47 Publikacja: 03.11.2008 12:52

TV Puls

TV Puls

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Po ponad dwóch latach z TV Puls wycofał się kluczowy amerykański inwestor, sprzedając swoje udziały dotychczasowym współwłaścicielom stacji. - TV Puls nie osiągnęła wystarczającej masy krytycznej i News Corp. w obliczu kryzysu uznała, że chce się rozwijać poprzez inne przedsięwzięcia - tłumaczy Katarzyna Terej, partner zarządzający firmy TBT i Wspólnicy, którą News Corp. wynajął w Polsce. Dodaje, że News Corp. pozostał w Polsce właścicielem outdoorowej firmy News Outdoor Poland i nadal ma tu polski odział MySpace.

Specjalistów ruch News Corp. nie dziwi. - TV Puls wprowadzała ostatnio oszczędności, a zazwyczaj tnie się koszty, żeby spółkę sprzedać. Pulsowi po zmianie właściciela potrzebne było nowe, silne wejście, powiązane ze zmianą marki. Oczekiwałem, że zmieni markę na Fox. Z jakiegoś powodu do tego nie doszło - mówi Piotr Bieńko, commercial director z Universal McCann.

News Corp. był udziałowcem TV Puls od czerwca 2006 roku, ostatnio miał w stacji 35 proc. udziałów. Kolejne 5 proc. należało do prezesa spółki Dariusza Dąbskiego, a pozostałe, większościowe udziały - do Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych, czyli do ojców franciszkanów. Ambicją Murdocha w Polsce było stworzenie na polskim rynku rozrywkowo-informacyjnej telewizji rodzinnej. Dlatego TV Puls wystąpił o zmianę koncesji z wyspecjalizowanej (społeczno-religijnej) na uniwersalną, a potem wygrał konkursy na nowe naziemne częstotliwości, dzięki czemu zwiększył zasięg. Rynek oczekiwał polskiego Foksa (News Corp. jest właścicielem m.in. kanału Fox News i Fox Life).

Sielanka nie trwała jednak długo i już w te wakacje branża medialna była pewna, że dni News Corp. w TV Puls są policzone. - Najwidoczniej Rupert Murdoch źle oszacował polski rynek. Wydawało mu się, że uda mu się go zdobyć za małe pieniądze. Polski rynek jest jednak trudny, a TV Puls wymagała ciągłych dużych inwestycji w program i ludzi - uważa Tomasz Chełmecki, dyrektor zarządzający domu mediowego Starlink.

Pogłoski o planach wycofania się z TV Puls nasiliły się, kiedy w lipcu stacja z dnia na dzień zamknęła redakcję programów informacyjnych na żywo i zwolniła 125 pracujących nad nimi osób. Głośno zrobiło się też wtedy o sporządzonej na życzenie News Corp. przez bank Lehman Brothers liście państw, z których koncern chce się w najbliższym czasie wycofać. Były na niej m.in. Bułgaria, Serbia i Łotwa. - Polski nie było na liście państw Lehman Brothers. Ostateczna decyzja o rozstaniu zapadła w piątek - mówi "Rz" Dariusz Dąbski, który po wycofaniu się News Corp. ma w stacji 49 proc. udziałów. Pozostałe 51 proc. należy do ojców franciszkanów. Jak ustaliła "Rz", nie jest to jednak docelowy skład udziałowców. - Będę szukał innego partnera biznesowego. Teraz nie prowadzę w tej sprawie jednak żadnych rozmów - mówi Dariusz Dąbski, prezes i udziałowiec TV Puls. Zaprzecza również, żeby takie rozmowy prowadził z Agorą, choć na rynku huczy od plotek w tej sprawie. Co dalej stanie się ze stacją? Dąbski zapewnia, że nie ma na razie planów dalszych zwolnień: - Sytuacja na świecie i w Polsce jest bardzo dynamiczna będziemy się pewnie musieli przyjrzeć strukturze kosztów, ale na razie nie ma żadnych planów dotyczących ich cięcia ani zwolnień - mówi i dodaje, że stacja nie wycofała się z planów otwarcia dwóch kanałów tematycznych na potrzeby naziemnej telewizji cyfrowej.

Specjaliści zastanawiają się jednak nad przyszłością TV Puls. - Wiele zależy od tego, skąd telewizja będzie teraz brała swoje programy - czy w ramach współpracy z News Corp. będzie pokazywać dotychczasowe czy też będzie musiała podpisać nowe umowy z nowymi dostawcami i - wtedy - kto to będzie - mówi Piotr Bieńko z Universal McCann. - TV Puls wcale nie ma takiego małego zasięgu. Trzeba pamiętać, że oprócz zasięgu naziemnego mają też kablowy. Żeby zostać liczącym się graczem na telewizyjnym rynku, TV Puls musiałby jednak być telewizją z pierwszej piątki, a więc najpierw musiałaby pokonać TVP Info i TV4 - dodaje.

[ramka]Wyniki TV Puls

We wrześniu udział TV Puls w widowni wynosił według AGB Nielsen Media Research zaledwie 0,83 proc. Choć rośnie (rok wcześniej w tym samym miesiącu wynosił 0,55 proc.), konkurencja może się pochwalić dużo lepszymi wynikami: wrześniowy udział TVN był równy 17,98 proc., a Polsatu - 14,94 proc. Wynika to jednak głównie z tego, że Puls ma dużo mniejszy naziemny zasięg. Jej ambicją zawsze było wyprzedzenie kanału TV4, który we wrześniu miał udział w widowni na poziomie 1,87 proc. Puls ma jednak naziemne częstotliwości, które po przejściu na cyfrowe nadawanie telewizji naziemnych mogą dać jej ogólnopolski zasięg. ele[/ramka]

[ramka][b]Telewizja Puls[/b]

- nadaje od [b]18 marca 2001 r.[/b] Stacja przez wiele miesięcy nadawała jedynie powtórki programów (efekt kłopotów finansowych producenta programów Pulsu - Telewizji Familijnej).

- [b]kwiecień 2003 r.:[/b] wstrzymanie nadawania

- [b]czerwiec 2003 r.:[/b] wznowienie emisji za pośrednictwem platformy satelitarnej Polsat Cyfrowy (aby utrzymać koncesję); umowa z nowym producentem - firmą Mariana Terleckiego Antena 1 (w której później udziały kupił prezes Polsatu Zygmunt Solorz), pojawia się m.in. więcej publicystyki

- [b]czerwiec 2006 r.:[/b] News Corporation mniejszościowym udziałowcem TV Puls, starania się o zmianę warunków koncesji z wyspecjalizowanej (70 proc. czasu antenowego TV Puls muszą zajmować audycje i przekazy społeczno-religijne) na komercyjną

- [b]styczeń 2007 r.:[/b] zmiana koncesji, grupa TVN zaskarża decyzję do KRRiT (zamiana koncesji miała być "rażącym naruszeniem prawa")

- [b]na początku 2008 r.[/b] KRRiT rozstrzyga na korzyść Pulsu postępowanie w sprawie kilku wolnych nadajników naziemnych; sygnał dociera do około 11 mln telewidzów, łączny zasięg ma wynosić ponad 29 mln

- [b]w lutym[/b] z fotela prezesa odszedł Farell Meisel, reprezentujący News Corp. Zastąpił go Dariusz Dąbski

- [b]w lipcu[/b] rozwiązano dział informacyjny, likwidując sztandarowy program stacji "Puls Raport", odeszło około 100 osób, [b]w sierpniu[/b] stacja ogłosiła, że stawia na rozrywkę [/ramka]

[ramka] [b]News Corporation[/b] to jeden z największych koncernów medialnych na świecie. Działa m.in. w przemyśle filmowym, telewizji, sieci kablowej, telewizji satelitarnej, prasie, wydawnictwach książkowych w Stanach Zjednoczonych, Europie, Australii, Azji i rejonie Pacyfiku [/ramka]

Po ponad dwóch latach z TV Puls wycofał się kluczowy amerykański inwestor, sprzedając swoje udziały dotychczasowym współwłaścicielom stacji. - TV Puls nie osiągnęła wystarczającej masy krytycznej i News Corp. w obliczu kryzysu uznała, że chce się rozwijać poprzez inne przedsięwzięcia - tłumaczy Katarzyna Terej, partner zarządzający firmy TBT i Wspólnicy, którą News Corp. wynajął w Polsce. Dodaje, że News Corp. pozostał w Polsce właścicielem outdoorowej firmy News Outdoor Poland i nadal ma tu polski odział MySpace.

Pozostało 92% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie