Reklama
Rozwiń

Murdoch rezygnuje z TV Puls

W piątek koncern Ruperta Murdocha poinformował polskich współudziałowców, że wycofuje się z TV Puls, a dziś podpisano w tej sprawie umowę. Prezes i współwłaściciel spółki chce szukać dla stacji nowego partnera biznesowego.

Aktualizacja: 03.11.2008 19:47 Publikacja: 03.11.2008 12:52

TV Puls

TV Puls

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Po ponad dwóch latach z TV Puls wycofał się kluczowy amerykański inwestor, sprzedając swoje udziały dotychczasowym współwłaścicielom stacji. - TV Puls nie osiągnęła wystarczającej masy krytycznej i News Corp. w obliczu kryzysu uznała, że chce się rozwijać poprzez inne przedsięwzięcia - tłumaczy Katarzyna Terej, partner zarządzający firmy TBT i Wspólnicy, którą News Corp. wynajął w Polsce. Dodaje, że News Corp. pozostał w Polsce właścicielem outdoorowej firmy News Outdoor Poland i nadal ma tu polski odział MySpace.

Specjalistów ruch News Corp. nie dziwi. - TV Puls wprowadzała ostatnio oszczędności, a zazwyczaj tnie się koszty, żeby spółkę sprzedać. Pulsowi po zmianie właściciela potrzebne było nowe, silne wejście, powiązane ze zmianą marki. Oczekiwałem, że zmieni markę na Fox. Z jakiegoś powodu do tego nie doszło - mówi Piotr Bieńko, commercial director z Universal McCann.

News Corp. był udziałowcem TV Puls od czerwca 2006 roku, ostatnio miał w stacji 35 proc. udziałów. Kolejne 5 proc. należało do prezesa spółki Dariusza Dąbskiego, a pozostałe, większościowe udziały - do Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych, czyli do ojców franciszkanów. Ambicją Murdocha w Polsce było stworzenie na polskim rynku rozrywkowo-informacyjnej telewizji rodzinnej. Dlatego TV Puls wystąpił o zmianę koncesji z wyspecjalizowanej (społeczno-religijnej) na uniwersalną, a potem wygrał konkursy na nowe naziemne częstotliwości, dzięki czemu zwiększył zasięg. Rynek oczekiwał polskiego Foksa (News Corp. jest właścicielem m.in. kanału Fox News i Fox Life).

Sielanka nie trwała jednak długo i już w te wakacje branża medialna była pewna, że dni News Corp. w TV Puls są policzone. - Najwidoczniej Rupert Murdoch źle oszacował polski rynek. Wydawało mu się, że uda mu się go zdobyć za małe pieniądze. Polski rynek jest jednak trudny, a TV Puls wymagała ciągłych dużych inwestycji w program i ludzi - uważa Tomasz Chełmecki, dyrektor zarządzający domu mediowego Starlink.

Pogłoski o planach wycofania się z TV Puls nasiliły się, kiedy w lipcu stacja z dnia na dzień zamknęła redakcję programów informacyjnych na żywo i zwolniła 125 pracujących nad nimi osób. Głośno zrobiło się też wtedy o sporządzonej na życzenie News Corp. przez bank Lehman Brothers liście państw, z których koncern chce się w najbliższym czasie wycofać. Były na niej m.in. Bułgaria, Serbia i Łotwa. - Polski nie było na liście państw Lehman Brothers. Ostateczna decyzja o rozstaniu zapadła w piątek - mówi "Rz" Dariusz Dąbski, który po wycofaniu się News Corp. ma w stacji 49 proc. udziałów. Pozostałe 51 proc. należy do ojców franciszkanów. Jak ustaliła "Rz", nie jest to jednak docelowy skład udziałowców. - Będę szukał innego partnera biznesowego. Teraz nie prowadzę w tej sprawie jednak żadnych rozmów - mówi Dariusz Dąbski, prezes i udziałowiec TV Puls. Zaprzecza również, żeby takie rozmowy prowadził z Agorą, choć na rynku huczy od plotek w tej sprawie. Co dalej stanie się ze stacją? Dąbski zapewnia, że nie ma na razie planów dalszych zwolnień: - Sytuacja na świecie i w Polsce jest bardzo dynamiczna będziemy się pewnie musieli przyjrzeć strukturze kosztów, ale na razie nie ma żadnych planów dotyczących ich cięcia ani zwolnień - mówi i dodaje, że stacja nie wycofała się z planów otwarcia dwóch kanałów tematycznych na potrzeby naziemnej telewizji cyfrowej.

Specjaliści zastanawiają się jednak nad przyszłością TV Puls. - Wiele zależy od tego, skąd telewizja będzie teraz brała swoje programy - czy w ramach współpracy z News Corp. będzie pokazywać dotychczasowe czy też będzie musiała podpisać nowe umowy z nowymi dostawcami i - wtedy - kto to będzie - mówi Piotr Bieńko z Universal McCann. - TV Puls wcale nie ma takiego małego zasięgu. Trzeba pamiętać, że oprócz zasięgu naziemnego mają też kablowy. Żeby zostać liczącym się graczem na telewizyjnym rynku, TV Puls musiałby jednak być telewizją z pierwszej piątki, a więc najpierw musiałaby pokonać TVP Info i TV4 - dodaje.

[ramka]Wyniki TV Puls

We wrześniu udział TV Puls w widowni wynosił według AGB Nielsen Media Research zaledwie 0,83 proc. Choć rośnie (rok wcześniej w tym samym miesiącu wynosił 0,55 proc.), konkurencja może się pochwalić dużo lepszymi wynikami: wrześniowy udział TVN był równy 17,98 proc., a Polsatu - 14,94 proc. Wynika to jednak głównie z tego, że Puls ma dużo mniejszy naziemny zasięg. Jej ambicją zawsze było wyprzedzenie kanału TV4, który we wrześniu miał udział w widowni na poziomie 1,87 proc. Puls ma jednak naziemne częstotliwości, które po przejściu na cyfrowe nadawanie telewizji naziemnych mogą dać jej ogólnopolski zasięg. ele[/ramka]

[ramka][b]Telewizja Puls[/b]

- nadaje od [b]18 marca 2001 r.[/b] Stacja przez wiele miesięcy nadawała jedynie powtórki programów (efekt kłopotów finansowych producenta programów Pulsu - Telewizji Familijnej).

- [b]kwiecień 2003 r.:[/b] wstrzymanie nadawania

- [b]czerwiec 2003 r.:[/b] wznowienie emisji za pośrednictwem platformy satelitarnej Polsat Cyfrowy (aby utrzymać koncesję); umowa z nowym producentem - firmą Mariana Terleckiego Antena 1 (w której później udziały kupił prezes Polsatu Zygmunt Solorz), pojawia się m.in. więcej publicystyki

- [b]czerwiec 2006 r.:[/b] News Corporation mniejszościowym udziałowcem TV Puls, starania się o zmianę warunków koncesji z wyspecjalizowanej (70 proc. czasu antenowego TV Puls muszą zajmować audycje i przekazy społeczno-religijne) na komercyjną

- [b]styczeń 2007 r.:[/b] zmiana koncesji, grupa TVN zaskarża decyzję do KRRiT (zamiana koncesji miała być "rażącym naruszeniem prawa")

- [b]na początku 2008 r.[/b] KRRiT rozstrzyga na korzyść Pulsu postępowanie w sprawie kilku wolnych nadajników naziemnych; sygnał dociera do około 11 mln telewidzów, łączny zasięg ma wynosić ponad 29 mln

- [b]w lutym[/b] z fotela prezesa odszedł Farell Meisel, reprezentujący News Corp. Zastąpił go Dariusz Dąbski

- [b]w lipcu[/b] rozwiązano dział informacyjny, likwidując sztandarowy program stacji "Puls Raport", odeszło około 100 osób, [b]w sierpniu[/b] stacja ogłosiła, że stawia na rozrywkę [/ramka]

[ramka] [b]News Corporation[/b] to jeden z największych koncernów medialnych na świecie. Działa m.in. w przemyśle filmowym, telewizji, sieci kablowej, telewizji satelitarnej, prasie, wydawnictwach książkowych w Stanach Zjednoczonych, Europie, Australii, Azji i rejonie Pacyfiku [/ramka]

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji