Rynek płatnych TV się nasyca

Powoli zbliżamy się do nasycenia rynku tą usługą. Nadawcy szukają pomysłów, jak znaleźć nowych klientów

Publikacja: 20.09.2010 04:33

Rynek płatnych TV się nasyca

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

W opublikowanych właśnie badaniach odbioru płatnej telewizji na świecie operator satelitarny Eutelsat podaje, że łącznie w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie klientów kablówek i platform satelitarnych jest już 210,7 mln – o 4,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Podobnie jak w Polsce rośnie głównie baza abonentów platform cyfrowych. Obecnie jest ich w wymienionych rejonach 129,3 mln (to o 7,7 proc. więcej niż rok wcześniej), podczas gdy liczba klientów kablówek powoli zaczyna spadać – aktualnie wynosi 85,2 mln (niecały procent mniej niż rok wcześniej). “Spadek liczby gospodarstw odbierających telewizję za pośrednictwem sieci kablowych spowodowany jest w dużej mierze rozwojem usług IPTV w Europie Zachodniej (głównie Francji) i krajach Europy Wschodniej” – piszą analitycy Eutelsatu.

Polski rynek płatnej cyfrowej telewizji satelitarnej liczy teraz w Polsce według Eutelsatu 6,1 mln abonentów, co wśród państw europejskich daje nam wysokie drugie miejsce (w dużych krajach, takich jak Niemcy, wielu odbiorców telewizji satelitarnej korzysta z satelitarnej telewizji analogowej). Do tego należy doliczyć ok. 4,5 mln abonentów kablówek, których baza abonencka łącznie już dziś nie rośnie. Cały polski rynek płatnej telewizji (razem z kablówkami i platformami IPTV) liczy dziś więc ponad 10 mln odbiorców i powoli się nasyca. W tym zjawisku należy upatrywać np. źródła niedawnej decyzji Polsatu o udostępnieniu kilku swoich stacji dla konkurencyjnej dla Cyfrowego Polsatu platformy satelitarnej Cyfry+. – Polsat liczy na dodatkowe wpływy z licencji za swoje kanały, ale też osłabiany jest w takiej sytuacji Cyfrowy Polsat, który do tej pory miał te stacje jako jedyny wśród swojej głównej konkurencji. Myślę jednak, że wszyscy gracze liczą się dziś z tym, że rynek spowalnia, a Cyfrowy Polsat nie chce już teraz konkurować kontentem: ma plan przejścia na nadawanie w wysokiej rozdzielczości (HD) i zachęcania swoich abonentów do wprowadzenia do domu drugiego dekodera do odbierania programów w HD – zauważa Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.

Cyfrowy Polsat (z 3,2 mln klientów) i Cyfra+ (ok. 1,5 mln abonentów) to dziś – obok platformy “n” (730 tys. abonentów) – dwaj najwięksi w Polsce operatorzy płatnej telewizji w Polsce.

Według Piotra Grzybowskiego, analityka DI BRE, na koniec tego roku “n” może mieć 800 tys. klientów, a Cyfrowy Polsat, który po zmianie regulaminu odnotowuje odłączenia klientów, którzy korzystają z możliwości odstąpienia od umowy w takiej sytuacji – 3,38 mln. Waldemar Stachowiak analogiczne progi szacuje na poziomie 870 tys. dla “n” i 3,6 mln dla Cyfrowego Polsatu.

Piotr Grzybowski zauważa, że poziom nasycenia płatną telewizją wynoszący dziś w Polsce ok. 70 proc. jest już porównywalny z tym w krajach zachodnich, gdzie rynek płatnej telewizji już nie rośnie. – Zakładam tu jeszcze w przyszłym roku jakiś wzrost, ale tempo będzie maleć – mówi. Jego zdaniem na korzyść operatorów satelitarnych w Polsce działa to, że dystrybuują na wyłączność kanały mające prawa do transmitowania różnych wydarzeń sportowych. Kibic, chcąc oglądać wszystkie, często decyduje się na więcej niż jedną platformę w domu.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju