Zdecydowana większość gospodarstw domowych – 10,8 mln z 14,5 mln – ma płatną telewizję w Polsce – wynika z danych, jakie podał na konferencji Nielsena Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.
Kablówkę ma tu już 4,6 mln, a platformę satelitarną 6,2 mln gospodarstw domowych w Polsce, przy czym to platformy wykonały w Polsce w ciągu ostatniego dziesięciolecia ogromny skok. W 2000 roku łączna liczba ich klientów wynosiła zaledwie 600 tys. Na rynku telewizji kablowych panuje stagnacja – od dziesięciu lat liczba jej klientów utrzymuje się na zbliżonym poziomie.
Zdaniem analityków rynek już się jednak nasyca i ten rok może być ostatnim rokiem wzrostu. Jak szacował na początku tego roku Dominik Libicki, na polskim rynku płatnej telewizji może być jeszcze do zagospodarowania ok. 1 mln klientów. – Presja cenowa, wysokie nasycenie i rosnąca konkurencja ze strony bezpłatnych usług sprawiają, że przyszłością rynku wydają się atrakcyjne cenowo oferty wiązane (triple-play, quadruple-play) łączące dostęp do Internetu, telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz płatną telewizję – komentował niedawno Paweł Wesołowski, starszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów w PwC.
600 tys. Polaków miało platformę satelitarną w 2000 roku
Według raportu Eurobarometru w Europie pakiety telekomunikacyjno-mediowe ma już 38 proc. gospodarstw domowych, a w Polsce takie usługi wykupiło co czwarte gospodarstwo. Nieuchronnym skutkiem nasycania się rynku jest też jego konsolidacja. Widać ją zwłaszcza na rynku kablówek, gdzie łączą się teraz jedni z największych graczy: UPC jest w trakcie przejmowania sieci Aster.