W reklamie na świecie nie jest tak źle

Choć prognozy są skromniejsze, w przyszłym roku branżę na pewno czeka szybszy wzrost niż w 2011 roku

Publikacja: 09.12.2011 01:25

W reklamie na świecie nie jest tak źle

Foto: Bloomberg

Globalne wydatki na reklamę w tym roku wzrosną o 3,5 proc., a nie o 3,6 proc., jak podawano wcześniej – wynika z najnowszego raportu grupy domów mediowych ZenithOptimedia Group (ZOG). Na koniec roku rynek sięgnie 464,3 mld dol. – W przyszłym roku zwiększy się natomiast do 486 mld dol., o 4,7 proc., mimo trwającego spowolnienia w Europie i obaw o to, że pogłębi się tam kryzys zadłużeniowy – podają eksperci z ZOG. Przyszłoroczne szacunki wzrostu są nieco niższe od zakładanych wcześniej (z 5,3 proc. spadły do 4,7 proc.).

Wzrost napędzi zarówno niezwykle szybka odbudowa rynku japońskiego po marcowym tsunami, jak i zazwyczaj ożywiające rynek przyszłoroczne wydarzenia: letnie igrzyska olimpijskie w Londynie, mistrzostwa Euro 2012 oraz wybory prezydenckie w USA.

– Światowy rynek jest więc bardzo silny w czasie, gdy eurozonie grozi popadnięcie w recesję i pociągniecie w dół jej partnerów handlowych. To dlatego, że reklamodawcy są dziś w innej sytuacji, niż byli na początku kryzysu w 2008 r. Zbudowali sobie spore rezerwy gotówki i wskutek niskich stóp procentowych w krajach rozwijających się zarabiają na tej gotówce bardzo małe odsetki. Poza tym reklamodawcy nauczyli się z ostatniej odsłony kryzysu, że spowolnienia to dobry moment do zwiększania udziałów w rynku – uważają eksperci.

Mimo ogólnie stabilnej sytuacji Europa Zachodnia odczuje niski wzrost wydatków reklamowych w przyszłym roku (zaledwie 2 proc.), i to mimo wspomnianych imprez sportowych, które w normalnych okolicznościach rynkowych powinny być motorem napędzającym wydatki reklamowe. ZOG zakłada w swoich szacunkach, że dynamika PKB strefy euro i pozostałych krajów Europy Zachodniej będzie spadać do końca tego roku i na początku przyszłego. – Sytuacja ekonomiczna jest tam bardzo niepewna i jeszcze może się pogorszyć, co spowodowało, że analizowaliśmy możliwe skutki dalszego rozszerzenia się kryzysu zadłużeniowego w Europie. To oczywiście bardzo osłabiłoby wydatki reklamowe w eurozonie i jej głównych partnerów handlowych, ale wpływ tych wydarzeń na wzrost globalny wciąż byłby ograniczony – uważają eksperci.

Co ciekawe – po tych wydarzeniach ZOG spodziewa się, że udział telewizji w rynku reklamy zacznie się powoli kurczyć: z 40,4 proc. spadnie rok później do 40,3 proc. Swoje rynkowe wpływy poprawi natomiast znowu Internet, który w tym roku wygeneruje na świecie 15,9 proc. wszystkich wydatków na reklamę, ale w 2014 roku będzie to już 21,2 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

m.lemanska@rp.pl

W Polsce idą spadki

Mimo planowanych piłkarskich mistrzostw Euro 2012 w Polsce eksperci dopuszczają możliwość skurczenia się rynku reklamowego w przyszłym roku. Według domu mediowego Equinox Polska dojdzie do spadku rynku reklamy o 1,5 proc. (do 7,1 mld zł), a gdyby w przyszłym roku nie było Euro 2012, ten spadek byłby głębszy. Starlink zakłada lekki wzrost: o 2 – 3 proc. Domy mediowe ważą słowa przy ocenie potencjału rynku w przyszłym roku. – Przy negatywnym scenariuszu rozwoju wydarzeń możliwy jest spadek rynku, przy pozytywnym będzie on na małym plusie – mówił „Rz" Jacek Dzięcielak, prezes MPG.

Globalne wydatki na reklamę w tym roku wzrosną o 3,5 proc., a nie o 3,6 proc., jak podawano wcześniej – wynika z najnowszego raportu grupy domów mediowych ZenithOptimedia Group (ZOG). Na koniec roku rynek sięgnie 464,3 mld dol. – W przyszłym roku zwiększy się natomiast do 486 mld dol., o 4,7 proc., mimo trwającego spowolnienia w Europie i obaw o to, że pogłębi się tam kryzys zadłużeniowy – podają eksperci z ZOG. Przyszłoroczne szacunki wzrostu są nieco niższe od zakładanych wcześniej (z 5,3 proc. spadły do 4,7 proc.).

Pozostało 83% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie