Rośnie liczba cyfrowych czytelników

100 mln spośród nich deklaruje, że sięga już wyłącznie po elektroniczne wydania gazet. Ale czytelników prasy papierowej wciąż jest na świecie więcej niż internautów

Publikacja: 05.09.2012 04:22

Rośnie liczba cyfrowych czytelników

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski

Według najnowszych danych Internet World Stats z Internetu korzysta na świecie prawie 2,27 miliarda osób. A samych czytelników gazet papierowych – jak donosi Światowe Stowarzyszenie Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA – było w 2011 roku 2,5 miliarda. 600 milionów sięga zamiennie po papierowe i elektroniczne wydania dzienników przynajmniej raz w tygodniu, a 100 milionów z nich przyznaje, że czytuje już wyłącznie wydania elektroniczne dzienników – tradycyjne e-wydania czy edycje w wersji na tablety.

– Problemem branży nie są odbiorcy. Tych mamy. Wyzwanie stojące przed wydawcami jest przede wszystkim biznesowe – jak znaleźć biznesowe modele na czasy cyfrowej ery – tak Larry Kilman, wiceprezes WAN-IFRA komentuje dane z najnowszego raportu o trendach na rynku prasy, który zaprezentowano na trwającym w Kijowie 64. Światowym Kongresie Prasy.

W niecałe trzy lata od rynkowego debiutu iPada tablety wciąż sprzedają się świetnie (patrz: ramka), a sześciu na dziesięciu ich właścicieli deklaruje, że to urządzenie zastępuje im powoli to, co do tej pory zyskiwali, czytając papierowe magazyny i gazety. Większość z nich deklaruje, że porcję codziennych najnowszych informacji pochłania już w wersji elektronicznej. Prawie jedna trzecia wskazuje, że czyta ich przez to więcej niż kiedyś. Większość deklaruje też, że woli tablet od siedzenia przed komputerem czy telewizorem albo z gazetą w ręku.

Azja papierem stoi

Jak podaje WAN-IFRA, na światowy rynek w 2011 roku codziennie trafiało średnio 512 mln egzemplarzy płatnych gazet (to o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 36 mln dzienników bezpłatnych.

– Dynamiczny wzrost rynku prasy papierowej czy też analogowej, jak się ją już czasem nazywa, widać teraz w Azji i Ameryce Południowej. Tam te zwyżki są olbrzymie, dzięki czemu globalnie poziom dystrybucji gazet nie spada, choć w poszczególnych regionach jest z nim różnie – mówi Maciej Hoffman, dyrektor generalny Polskiej Izby Wydawców Prasy. WAN-IFRA podaje, że azjatycki rynek odpowiada za jedną trzecią globalnego nakładu gazet, jaki codziennie trafia do sklepów i kiosków. Nakłady trafiające do Azji w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosły o 16 proc., podczas gdy w tym samym czasie w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej spadły o 17 proc.

2,5 miliarda osób na świecie sięga po papierowy dziennik przynajmniej raz w tygodniu

Kłopotem wydawców wciąż jest jednak zarabianie w okresie cyfrowej transformacji. Ich wpływy reklamowe spadają, bo te z cyfrowych wydań nie mają na razie szans na pokrywanie spadków przychodów z edycji papierowych. Według WAN-IFRA zaledwie 2,2 proc. wpływów wydawców gazet z reklam pochodziło w 2011 roku z cyfrowych platform. Eksperci twierdzą, że to m.in. dlatego, iż w Internecie poświęcamy znacznie mniej czasu na czytanie niż poświęcilibyśmy, czytając te same treści wydrukowane na papierze – kontakt ze słowem jest mniej intensywny.

W Kijowie wydawcy z całego świata poświęcają teraz sporo czasu na omawianie swoich doświadczeń związanych zarówno z tymi zagadnieniami, jak i z kwestią wprowadzania opłat za ich treści w Internecie.

W Polsce wydawcy także eksperymentują z tą formą pobierania opłat. W poniedziałek ruszył zbiorczy system słowackiej spółki Piano Media pobierający od czytelników opłaty za treści z 42 serwisów internetowych zawierających materiały krajowych wydawców i Polskiego Radia.

Kłopoty z liczeniem

W miarę upowszechniania się cyfrowych wydań i innych form publikacji udostępniających treści wydawnictw w cyfrowej postaci branża będzie musiała zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest mierzenie ich czytelnictwa. W Polsce oprócz tradycyjnych e-wydań będących wiernym odwzorowaniem papierowych wersji od lipca wydawcy mogą wliczać do jednego z parametrów sprzedażowych (tzw. sprzedaż egzemplarzowa) kontrolowanego przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy niektóre „mutacje cyfrowe" swoich papierowych wydań, czyli np. wydania na tablety.

Ale podliczanie sprzedaży czeka większa rewolucja. – Trzeba będzie znaleźć nowe miary, kiedy na rynku rozwinie się już np. oprogramowanie umożliwiające indywidualną kompilację tekstów na określony temat spośród treści dostarczanych przez wydawców. Kiedy kupujemy tradycyjną gazetę, czasem czytamy z niej tylko jeden tekst, ale czy zakupiony jeden artykuł to analogicznie jedno wydanie gazety? – Nie ma na razie odpowiedzi na te pytania – zauważa Maciej Hoffman. W USA odpowiednik naszego ZKDP, Audit Bureau of Circulations, zezwala już wydawcom na doliczanie do wyników sprzedaży także opłacanych przez czytelników subskrypcji witryn internetowych gazet.

Sprzedaż e-czytników sięgnie 11 mln

Tyle urządzeń ma trafić na globalny rynek w tym roku według najnowszych prognoz ABI Research. Oznacza to spadek o 27 proc. w porównaniu z 2010 rokiem. W dodatku w ciągu najbliższych pięciu lat co roku  będzie się sprzedawać średnio o 6,1 proc. mniej e-czytników. To m.in. skutek silnej konkurencji ze strony tabletów. Choć zdaniem wielu są mniej wygodne do czytania książek czy prasy, to jednak bardziej wszechstronne w użyciu, co przekonuje wielu klientów do zakupu właśnie tego urządzenia. – Tabletów sprzeda się w tym roku dziesięć razy więcej niż e-czytników i to mimo ich relatywnie wysokiej średniej ceny – aż 465 dol. (największą popularnością cieszą się tablety Apple'a, a te należą do gadżetów z górnej cenowej półki – red.). Nie oznacza to jednak, że rynek tabletów całkowicie pochłonie przestrzeń dla e-czytników. Zawsze będzie na nim nisza na urządzenia dla podróżujących czy dla uczniów, zwłaszcza na te tańsze – mówi Joshua Flood, starszy analityk ds. urządzeń mobilnych w ABI Research. Rynek e-czytników osłabiają też słabo rozwinięte e-księgarnie poza USA i Europą Zachodnią. Tabletów sprzeda się za to w tym roku według ABI Research już 102 mln, a w 2017 r. na rynek trafi ich jeszcze więcej, bo już 250 mln.

Według najnowszych danych Internet World Stats z Internetu korzysta na świecie prawie 2,27 miliarda osób. A samych czytelników gazet papierowych – jak donosi Światowe Stowarzyszenie Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA – było w 2011 roku 2,5 miliarda. 600 milionów sięga zamiennie po papierowe i elektroniczne wydania dzienników przynajmniej raz w tygodniu, a 100 milionów z nich przyznaje, że czytuje już wyłącznie wydania elektroniczne dzienników – tradycyjne e-wydania czy edycje w wersji na tablety.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy
Media
Dzieci w szponach reklamy. Zobacz, co warto wiedzieć
Media
Zrozumieć świat na nowo. „Rzecz o geopolityce” – nowy podcast „Rzeczpospolitej”
Media
Wyjątkowe podróże z „Rzeczpospolitą”. Nowy magazyn już na rynku