Reklama
Rozwiń

Grupa TVN miała w I kwartale 43,82 mln zł straty netto

Telewizyjna grupa po raz kolejny odnotowała spadek przychodów i zamknęła I kwartał 46 mln zł straty netto. Analitycy spodziewali się nawet większej

Publikacja: 08.05.2013 09:48

Grupa TVN miała w I kwartale 43,82 mln zł straty netto

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

Przychody TVN ze sprzedaży spadły w I kwartale o 6 proc. do 343,1 mln zł. - Spadek ten wynikał głównie ze niższych przychodów z reklamy o 23,8 mln zł oraz spadkiem przychodów ze sprzedaży towarów i usług o 1,6  mln zł częściowo skompensowanymi przez wzrost przychodów ze sponsoringu o 3,99 mln zł i wyższe przychody z tytułu udzielania licencji operatorom sieci telewizji kablowych i satelitarnych platform cyfrowych o 1,2 mln zł – podała firma. Same przychody reklamowe TVN spadły o 9,2 proc., czyli bardziej, niż cały rynek. Według  estymacji TVN, cały rynek reklamy telewizyjnej skurczył się bowiem w I kwartale o 8,9 proc. (udział TVN w rynku reklamy telewizyjnej netto sięgnął za to 34,8 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 34,2 proc.).  Według Markusa Tellenbacha, prezesa TVN, sytuacja na rynku reklamy telewizyjnej zaczyna się jednak poprawiać. – Obserwujemy naciski reklamodawców na jak najniższe ceny reklam, ale także rosnący popyt na reklamę – mówił. Jak dodawał, w kwietniu w TVN wyprzedany został prawie cały czas reklamowy. Mimo to nie ma planów podnoszenia podtrzymanej przez zarząd prognozy dynamiki rynku reklamy dla tego roku. – Podaliśmy, że spodziewamy się średniego jednocyfrowego wzrostu w tym roku i podtrzymujemy te prognozy, mając na uwadze 9-proc. spadek w I kwartale oraz to, że to dopiero początek roku -mówił.

Zysk z działalności operacyjnej TVN wzrósł o 6,2 proc. do 76,6 mln zł, a EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) sięgnęła 98 mln zł i była o 9 proc. wyższa niż przed rokiem. - Wzrost raportowanej EBITDA był przede wszystkim efektem udziału w zyskach jednostek stowarzyszonych: nC+ i Onet Holding (po zmianie nazwy z Vidalia Investments), nowego właściciela Grupy Onet.pl – podaje TVN. Skorygowana EBITDA (rok wcześniej TVN raportował jeszcze wyniki Onetu, którego dziś już w jego strukturach nie ma) w pierwszym kwartale obniżyła się  5 proc. do 85 mln zł.

Firma odnotowała stratę netto w wysokości 45,9 mln zł (przy 181,1 mln zł zysku rok wcześniej). – To efekt wpływu amortyzacji i wyniku finansowego na EBITDA, zrekompensowanym w niewielkim stopniu przez 20 milionów zł korzyści z tytułu podatku dochodowego – podaje TVN.

Konsensus prognoz analityków przygotowany przez agencję Reutera zakładał, że przychody TVN w I kwartale wyniosą  339 mln zł, EBITDA: 85 mln zł, EBIT: 65 mln zł, a wynik netto: - 50 mln zł. Analitycy podkreślali, że strata to skutek przeszacowania zadłużenia walutowego TVN oraz kosztów obsługi długu TVN. TVN planował w tym roku emisję nowych obligacji i restrukturyzowanie zadłużenia w związku z pojawiającymi się na rynku atrakcyjnymi możliwościami, ale porzucił ten plan tłumacząc to sytuacją na Cyprze i na razie nie zapowiada powrotu do tych pomysłów. – Przyglądamy się sytuacji na rynku i jeśli pojawi się ciekawa możliwość, wykorzystamy ją, ale nie ma teraz żadnej decyzji w tej sprawie – mówi John Driscoll odpowiedzialny za finanse spółki.

Zadłużenie telewizyjnej grupy na koniec I kwartału wynosiło 2 mld zł. - Z nieznacznym wzrostem wskaźnika długu netto do skorygowanej EBITDA do 4.1x, głównie w wyniku wpływu 2 proc. deprecjacji złotego w stosunku do euro na wycenę obligacji denominowanych w euro – podaje TVN.

Zawodem było dla analityków to, że TVN znów nie podał żadnych informacji o liczbie abonentów, ARPU (średni przychodów jednego klienta) ani wyników finansowych platformy cyfrowej nC+.  – Start nowej oferty był dla nC+ wyzwaniem, jak wiadomo, trwają związane z nim postępowania. To wymagało od zarządu sporej pracy. Nie mamy na razie pełnych informacji o skali migracji klientów n i Cyfry+ do nowej oferty. W drugim kwartale spodziewamy się podać liczbę abonentów nC+ i ARPU – zapowiedział Tellenbach.

TVN

Przychody TVN ze sprzedaży spadły w I kwartale o 6 proc. do 343,1 mln zł. - Spadek ten wynikał głównie ze niższych przychodów z reklamy o 23,8 mln zł oraz spadkiem przychodów ze sprzedaży towarów i usług o 1,6  mln zł częściowo skompensowanymi przez wzrost przychodów ze sponsoringu o 3,99 mln zł i wyższe przychody z tytułu udzielania licencji operatorom sieci telewizji kablowych i satelitarnych platform cyfrowych o 1,2 mln zł – podała firma. Same przychody reklamowe TVN spadły o 9,2 proc., czyli bardziej, niż cały rynek. Według  estymacji TVN, cały rynek reklamy telewizyjnej skurczył się bowiem w I kwartale o 8,9 proc. (udział TVN w rynku reklamy telewizyjnej netto sięgnął za to 34,8 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 34,2 proc.).  Według Markusa Tellenbacha, prezesa TVN, sytuacja na rynku reklamy telewizyjnej zaczyna się jednak poprawiać. – Obserwujemy naciski reklamodawców na jak najniższe ceny reklam, ale także rosnący popyt na reklamę – mówił. Jak dodawał, w kwietniu w TVN wyprzedany został prawie cały czas reklamowy. Mimo to nie ma planów podnoszenia podtrzymanej przez zarząd prognozy dynamiki rynku reklamy dla tego roku. – Podaliśmy, że spodziewamy się średniego jednocyfrowego wzrostu w tym roku i podtrzymujemy te prognozy, mając na uwadze 9-proc. spadek w I kwartale oraz to, że to dopiero początek roku -mówił.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji