Reklama
Rozwiń

Polski rynek reklamy urośnie maksymalnie o 0,9 proc.

Tak prognozuje dom mediowy Starlink. Jego zdaniem wydatki na reklamę w Polsce wzrosną w tym roku o 0,5-0,9 proc. Co oznacza, że mogą wynieść maksymalnie niecałe 7,06 mld zł

Publikacja: 14.02.2014 15:07

Polski rynek reklamy urośnie maksymalnie o 0,9 proc.

Foto: Fotorzepa, Sławoir Mielnik Sławoir Mielnik

Jak podaje Starlink, w 2013 roku reklamy skurczył się o -4,5 proc. wobec 2012 roku, ubyło budżetów wartych niemal 328,5 mln zł. - Specjaliści Starlinka szacują, że  wartość netto wydatków reklamowych w ubiegłym roku wyniosła ponad 6 mld 995 mln zł. Rozwój rynku reklamy zależy od dwóch rodzajów czynników, którymi są: kondycja gospodarki, w szczególności kilku kluczowych sektorów oraz sytuacja po stronie mediów. Pomimo oznak przyspieszenia wzrostu polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi z okresu spowolnienia – podaje dom mediowy Starlink w swoim raporcie za ubiegły rok.

Jedynymi mediami, jakie nie odczuły w 2013 roku spadków przychodów z reklam były Internet (wartość rynku reklamy w sieci wyniosła prawie 1,5 mld zł i była o 7,5 proc. wyższa niż przed rokiem) oraz radio (wydatki pozostały na niezmienionym poziomie 561,1 mln zł). - Najszybciej rozwijającą się kategorią reklamy w Internecie jest reklama wideo emitowana in-stream (więcej o 42,6 proc.). Wraz z rosnącą penetracją tabletów, a także rozwojem Internetu mobilnego na znaczeniu zyskuje reklama mobile. Ma to istotny związek z ogromnym zainteresowaniem usługami VoD. W 2013 roku radio osiągnęło podobny co w 2012 roku poziom przychodów reklamowych. Ostatnie lata pokazują, że medium to opiera się kryzysom, pomimo przejściowych trudności – podaje Starlink.

Optymistyczniej w telewizji

O 3,6 proc. do 3,53 mld zł spadły natomiast wpływy najpotężniejszego reklamowego medium w Polsce, czyli telewizji. - W 2013 cztery główne stacje straciły łącznie 12,3 proc. przychodów z reklam (a biorąc pod uwagę jedynie spoty daje to -12,6 proc.). Jednocześnie rosły przychody największych beneficjentów cyfryzacji - TV4, TVN7, TV PULS miały o 18 proc. przychodów reklamowych więcej, a ich udział w rynku reklamy TV wzrósł w okresie od stycznia do grudnia z 6 proc. do 7,3 proc. Stacje tematyczne obecne w ofercie sieci kablowych i satelitarnych również stabilnie rosną – o 4,6 proc.. Tym samym w 2013 roku ich udział w przychodach całej telewizji wzrósł do 21,5 proc. z 19,8 proc. w 2012 – podaje Starlink.

Mimo, że ubiegły rok telewizja zamknęła na minusie, czwarty kwartał napawał już, zdaniem analityków, optymizmem. – Był to pierwszy od dziesięciu kwartał, który przyniósł wzrosty w reklamie telewizyjnej. W okresie od października do grudnia 2013 roku telewizja zyskała 0,3 proc. przychodów – podaje Starlink.

Telekomy osłabiły rynek

Zdaniem firmy czynnikiem, który w 2013 roku miał największy negatywny wpływ na kondycję rynku reklamy, był spadek wydatków na reklamę sektora telekomunikacja. - Przedsiębiorstwa telekomunikacyjne ograniczyły swoje wydatki na reklamę o niemal 20 proc., co miało największy negatywny wpływ na zmianę wartości rynku reklamy. Częściowo jest to efekt podwyższonej bazy z 2012 r.– szczególnie wysokiej aktywności sieci Orange podczas przygotowań i w trakcie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Z drugiej strony spadek wartości tej branży może być spowodowany jej dojrzałością na krajowym rynku, co również wiąże się z mniejszą aktywnością reklamową. Obecnie telekomy inwestują w nowe technologie - a te wymagają największych nakładów finansowych – podaje Starlink.

Reklama
Reklama

Także segment tzw. dóbr szybko zbywalnych (FMCG) przeznaczył na reklamę o 93,3 mln mniej niż w roku 2012 (spadek o 5,2 proc.). Liderem inwestycji reklamowych był natomiast sektor handlowy. To właśnie wydatki tej branży, które wzrosły o 8,6 proc. (72,1 mln zł), miały najkorzystniejszy wpływ na rynek reklamy.

Reklama w magazynach była w 2013 roku warta 513,6 mln zł (to o 14 proc. mniej niż przed rokiem), reklama zewnętrzna: 448,9 mln zł (spadek o 12,9 proc.), w gazetach: 341,2 mln zł ( spadek o 28,7 proc.), a w kinach: 102 mln zł (spadek o 11,4 proc.).

Jak podaje Starlink, w 2013 roku reklamy skurczył się o -4,5 proc. wobec 2012 roku, ubyło budżetów wartych niemal 328,5 mln zł. - Specjaliści Starlinka szacują, że  wartość netto wydatków reklamowych w ubiegłym roku wyniosła ponad 6 mld 995 mln zł. Rozwój rynku reklamy zależy od dwóch rodzajów czynników, którymi są: kondycja gospodarki, w szczególności kilku kluczowych sektorów oraz sytuacja po stronie mediów. Pomimo oznak przyspieszenia wzrostu polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi z okresu spowolnienia – podaje dom mediowy Starlink w swoim raporcie za ubiegły rok.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama