Polski rynek reklamy urośnie maksymalnie o 0,9 proc.

Tak prognozuje dom mediowy Starlink. Jego zdaniem wydatki na reklamę w Polsce wzrosną w tym roku o 0,5-0,9 proc. Co oznacza, że mogą wynieść maksymalnie niecałe 7,06 mld zł

Publikacja: 14.02.2014 15:07

Polski rynek reklamy urośnie maksymalnie o 0,9 proc.

Foto: Fotorzepa, Sławoir Mielnik Sławoir Mielnik

Jak podaje Starlink, w 2013 roku reklamy skurczył się o -4,5 proc. wobec 2012 roku, ubyło budżetów wartych niemal 328,5 mln zł. - Specjaliści Starlinka szacują, że  wartość netto wydatków reklamowych w ubiegłym roku wyniosła ponad 6 mld 995 mln zł. Rozwój rynku reklamy zależy od dwóch rodzajów czynników, którymi są: kondycja gospodarki, w szczególności kilku kluczowych sektorów oraz sytuacja po stronie mediów. Pomimo oznak przyspieszenia wzrostu polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi z okresu spowolnienia – podaje dom mediowy Starlink w swoim raporcie za ubiegły rok.

Jedynymi mediami, jakie nie odczuły w 2013 roku spadków przychodów z reklam były Internet (wartość rynku reklamy w sieci wyniosła prawie 1,5 mld zł i była o 7,5 proc. wyższa niż przed rokiem) oraz radio (wydatki pozostały na niezmienionym poziomie 561,1 mln zł). - Najszybciej rozwijającą się kategorią reklamy w Internecie jest reklama wideo emitowana in-stream (więcej o 42,6 proc.). Wraz z rosnącą penetracją tabletów, a także rozwojem Internetu mobilnego na znaczeniu zyskuje reklama mobile. Ma to istotny związek z ogromnym zainteresowaniem usługami VoD. W 2013 roku radio osiągnęło podobny co w 2012 roku poziom przychodów reklamowych. Ostatnie lata pokazują, że medium to opiera się kryzysom, pomimo przejściowych trudności – podaje Starlink.

Optymistyczniej w telewizji

O 3,6 proc. do 3,53 mld zł spadły natomiast wpływy najpotężniejszego reklamowego medium w Polsce, czyli telewizji. - W 2013 cztery główne stacje straciły łącznie 12,3 proc. przychodów z reklam (a biorąc pod uwagę jedynie spoty daje to -12,6 proc.). Jednocześnie rosły przychody największych beneficjentów cyfryzacji - TV4, TVN7, TV PULS miały o 18 proc. przychodów reklamowych więcej, a ich udział w rynku reklamy TV wzrósł w okresie od stycznia do grudnia z 6 proc. do 7,3 proc. Stacje tematyczne obecne w ofercie sieci kablowych i satelitarnych również stabilnie rosną – o 4,6 proc.. Tym samym w 2013 roku ich udział w przychodach całej telewizji wzrósł do 21,5 proc. z 19,8 proc. w 2012 – podaje Starlink.

Mimo, że ubiegły rok telewizja zamknęła na minusie, czwarty kwartał napawał już, zdaniem analityków, optymizmem. – Był to pierwszy od dziesięciu kwartał, który przyniósł wzrosty w reklamie telewizyjnej. W okresie od października do grudnia 2013 roku telewizja zyskała 0,3 proc. przychodów – podaje Starlink.

Telekomy osłabiły rynek

Zdaniem firmy czynnikiem, który w 2013 roku miał największy negatywny wpływ na kondycję rynku reklamy, był spadek wydatków na reklamę sektora telekomunikacja. - Przedsiębiorstwa telekomunikacyjne ograniczyły swoje wydatki na reklamę o niemal 20 proc., co miało największy negatywny wpływ na zmianę wartości rynku reklamy. Częściowo jest to efekt podwyższonej bazy z 2012 r.– szczególnie wysokiej aktywności sieci Orange podczas przygotowań i w trakcie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Z drugiej strony spadek wartości tej branży może być spowodowany jej dojrzałością na krajowym rynku, co również wiąże się z mniejszą aktywnością reklamową. Obecnie telekomy inwestują w nowe technologie - a te wymagają największych nakładów finansowych – podaje Starlink.

Także segment tzw. dóbr szybko zbywalnych (FMCG) przeznaczył na reklamę o 93,3 mln mniej niż w roku 2012 (spadek o 5,2 proc.). Liderem inwestycji reklamowych był natomiast sektor handlowy. To właśnie wydatki tej branży, które wzrosły o 8,6 proc. (72,1 mln zł), miały najkorzystniejszy wpływ na rynek reklamy.

Reklama w magazynach była w 2013 roku warta 513,6 mln zł (to o 14 proc. mniej niż przed rokiem), reklama zewnętrzna: 448,9 mln zł (spadek o 12,9 proc.), w gazetach: 341,2 mln zł ( spadek o 28,7 proc.), a w kinach: 102 mln zł (spadek o 11,4 proc.).

Jak podaje Starlink, w 2013 roku reklamy skurczył się o -4,5 proc. wobec 2012 roku, ubyło budżetów wartych niemal 328,5 mln zł. - Specjaliści Starlinka szacują, że  wartość netto wydatków reklamowych w ubiegłym roku wyniosła ponad 6 mld 995 mln zł. Rozwój rynku reklamy zależy od dwóch rodzajów czynników, którymi są: kondycja gospodarki, w szczególności kilku kluczowych sektorów oraz sytuacja po stronie mediów. Pomimo oznak przyspieszenia wzrostu polskiej gospodarki rynek mediów bardzo powoli wychodzi z okresu spowolnienia – podaje dom mediowy Starlink w swoim raporcie za ubiegły rok.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie