Jak podają autorzy badania Startrack przeprowadzonego przez Starcom MediaVest Group, wśród widzów tradycyjnej telewizji przybywa tzw. „lightviewers", czyli ludzi poświęcających na to medium znacznie mniej czasu niż pozostali widzowie. - Wraz ze zmieniającymi się powszechnie nawykami, grupa ta będzie się powiększać – konstatuje firma. Już jednak piąta internautów, którzy oglądają telewizję, ogląda ją dziennie średnio tylko przez godzinę lub nawet krócej (podczas gdy średni czas oglądania telewizji w Polsce zbliża się do 4 godz. i 30 minut). – Dwie trzecie Internautów ogląda telewizję codziennie lub prawie codziennie. Jednak Internet jest już od telewizji bardziej powszechnie używany – 79 proc. internautów korzysta z niego codziennie (aż 69 proc. wielokrotnie w ciągu dnia). Jest także grupa ok. 8 proc. internautów, którzy w ogóle nie posiadają telewizora. Cześć z nich po prostu go nie potrzebuje. Dla innych to tylko stan przejściowy – szczególnie, że to często ludzie młodzi, mieszkający w jednoosobowych gospodarstwach domowych, często w wynajmowanych mieszkaniach. Do życia potrzebny jest im przede wszystkim Internet. Telewizor nie jest dla nich medium pierwszej potrzeby - komentuje Szymon Śliwiński, strateg w Starcom MediaVest Group. To najczęściej (w 65 proc.) osoby poniżej trzydziestego roku życia. - Mimo to, istnieje wśród nich także nadreprezentacja osób z wyższym wykształceniem. Oprócz uczniów i studentów, to często także specjaliści z wyższym wykształceniem – podaje Śliwiński.

Z danych Startacka wynika, że ok. 10 proc. internautów korzysta już z connected tv (telewizorów z dostępem do Internetu), a ma ich 27 proc. z nich (nie wszyscy podłączają je do sieci). „Płaski" telewizor (plazmowy, LCD, LED, OLED czy 3D) ma 76 proc. internautów, a „tradycyjny" - kineskopowy – 26 proc. Ci, którzy mają już connected tv podłączony do sieci, coraz chętniej oglądają kosztem tradycyjnej telewizji serwisy wideo na żądanie w Internecie (VoD). - Wśród użytkowników większości serwisów VoD istnieje spora nadreprezentacja telewizyjnych „lightviewers". Największy udział okazjonalnych widzów tradycyjnej telewizji dotyczy użytkowników serwisów Kinoplex czy HBO Go. Poza tym istnieje odwrotnie proporcjonalna zależność pomiędzy częstotliwością korzystania z serwisów VoD, a ilością czasu poświęcaną na oglądanie tradycyjnej telewizji. Innymi słowy – im częstszymi widzami serwisów VoD jesteśmy, tym mniej telewizji oglądamy. Na przykład osoby najczęściej oglądające materiały na Ipleksie, spędzają o 32 proc. mniej czasu przed telewizorem niż osoby nieodwiedzające go w ogóle – mówi Śliwiński.